Ophold på udenlandske residencies

Frist: 18.03.2025, kl. 14:00

Tilskud til ophold på udenlandske residencies for danske billedkunstnere og kuratorer.

Det er ikke desværre ikke muligt at ansøge på mobilen med vores nuværende løsning.
Note:

Kommende frister: 18. marts 2025, 7. oktober 2025

Puljen er åben for indsendelse af ansøgninger en måned før fristen, dvs. fra 18. februar - 18. marts og fra 7. september - 7. oktober. Op til dette tidspunkt kan der forekomme ændringer i puljen.

Frister udløber kl. 14.00, dansk tid.

Læs hele puljen igennem, forbered de obligatoriske bilag i god tid, og husk at vedhæfte dem i det online ansøgningsskema.

Se afsnittet "Hvad skal ansøgningen indeholde" for mere information.

Hvem kan søge?

Billedkunstnere, kuratorer og kunstformidlere, som arbejder professionelt med samtidskunst og har en væsentlig tilknytning til den danske kunstscene. 

Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit projekt går på tværs af kunstarterne

Du kan søge tilskud til:

  • Ophold, der varer fra 1 – 6 måneder
  • Rejseudgift til og fra residencystedet
  • Boligudgifter under opholdet, hvis residenciet ikke inkluderer bolig
  • Legat til dækning af almindelige leveomkostninger under opholdet (max 10.000 kr. pr. måned / 2.000 kr. pr. uge)
  • Udgift til selve residencyprogrammet 

Du kan ikke søge tilskud til:

  • Ophold der varer under 1 måned eller over 6 måneder.
  • Ophold på residencies, der kun stiller atelier og/eller bolig til rådighed, herunder refugier og retreats 
  • Ophold, der har kun har fokus på værkproduktion
  • Materiale- eller produktionsudgifter i forbindelse med opholdet
  • Ophold, der er fuldt finansieret 
  • Ophold, som er begyndt inden ansøgningen er indsendt
  • Ophold, der ikke har et kunstfagligt program 
  • Udgifter til forsikring, visum og vaccinationer 
  • Udgifter fra tidligere kalenderår. Dvs. kun udgifter fra enten indeværende eller kommende kalenderår kan skrives ind i det ansøgte budget

Hvad er formålet med ordningen?

Udvalget ønsker at fremme samtidskunsten i Danmark og dansk samtidskunst i udlandet.

Derfor giver udvalget danske kunstnere og kuratorer mulighed for ophold på udenlandske residencies, så de kan styrke deres kunstfaglige netværk og udvikle deres praksis.

Udvalget fokuserer på at støtte ophold, der inkluderer tæt kontakt med relevante netværk af udenlandske kuratorer og kritikere, og som indbefatter målrettede og ambitiøse planer for møder, besøg, talks, workshops, forelæsninger eller lignende.

Hvis residenciet kun delvist faciliteter ovenstående er der åbenhed for, at kunstneren/kuratoren selv laver et program for relevante netværksmøder og aktiviteter.

Sådan vurderes din ansøgning

Projektstøtteudvalget for Billedkunst behandler ansøgninger til denne pulje ud fra følgende kriterier:

  • Professionelt virke: Ansøgeren skal være en billedkunstner eller kurator med en professionel baggrund, som viser høj kunstnerisk kvalitet eller kunstfagligt niveau.

  • Residenciets kvalitet: Residenciet skal være professionelt drevet og tilbyde adgang til et kunstfagligt netværk, som omfatter kuratorer og kritikere.

  • Ambitiøst program: Opholdet skal indeholde et kunstfagligt program, som kan inkludere møder med kuratorer og kritikere, samtaler, workshops, forelæsninger eller lignende.

  • Relevans: Opholdet skal være tydeligt relevant for ansøgerens kunstneriske eller faglige projekt og praksis.

  • Konkrete aktiviteter: Udvalget ser også på, om både ansøgeren og residenciet kan præsentere specifikke netværksskabende aktiviteter. Dette kan fx være møder med kunstfaglige personer, grupper eller planlagte besøg.

Spredning af kunststøtten
Udvalget kan vælge at give et mindre beløb end det, du har ansøgt om. Det sker ud fra en samlet vurdering af alle ansøgninger, de tilgængelige midler samt ønsket om at sikre mangfoldighed i kunststøtten.

Hvis du får et mindre beløb end ansøgt, vil dit bevillingsbrev oplyse, om der kræves yderligere oplysninger, før tilskuddet kan udbetales.

Hvis du har søgt om støtte fra Statens Kunstfond inden for de seneste tre år, vil oplysningerne fra disse ansøgninger også indgå i behandlingen af din nye ansøgning. Bemærk dog, at livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond ikke påvirker vurderingen.

Bæredygtighed
Statens Kunstfond opfordrer ansøgere til at indtænke grøn bæredygtighed i deres virke. Overvej fx din transportform ift. hvor langt du skal rejse og hvor længe rejsen varer. 

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du indsender ansøgningen med Mit ID via Tilskudsportalen, som du tilgår her fra siden ved at trykke 'Ansøg'.
Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning skal du skrive til post@slks.dk.

Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.

Du skal vedhæfte fire bilag til online-skemaet:

  1. CV
    Kun med de 10 mest relevante punkter fra dit CV.
    Download og udfyld i obligatorisk CV skabelon.
     
  2. PROJEKTBESKRIVELSEPROFIL, PLANER OG BUDGET
    Download og udfyld i obligatorisk skabelon.
    I skabelonen skal du helt kort (ialt max 2000 tegn) beskrive projektets mål, residenciets profil, hvad stedet tilbyder, din egen profil, hvorfor du ser et match mellem dig residenciet, samt opliste konkrete aftaler og planer. I samme skabelon skal du udfylde et budget.
     
  3. SKRIFTLIG AFTALE FRA RESIDENCIET
    Aftalen skal indeholde:
    • Bekræftelse af optagelse på residenciet med datoer for ophold
    • Prisen for opholdet 
    • Information om, hvad der er inkluderet i opholdet, fx bolig, atelier, kunstfagligt program, studio visits, netværksskabende aktiviteter o.a.
    • Beskrivelse af residenciets profil
  4. BILLEDER
    Billeder, der dokumenterer kunstnerisk eller kuratorisk praksis. Maks. 5 A4-sider
  • Derudover skal du indsætte et resumé af din projektbeskrivelse på 500 tegn i online ansøgningsskemaet.

Vær opmærksom på:

  • Filstørrelse og formater: Vedhæftede bilag må sammenlagt højst fylde 25 MB og skal være i PDF, Word, MP3 eller MP4-format. ZIP-filer accepteres ikke.

  • Redigering inden fristen: Du kan redigere og genindsende din ansøgning inden ansøgningsfristens udløb. Bemærk, at udvalget behandler den seneste version.

  • Ingen redigering efter fristen: Når fristen er overskredet, kan du ikke ændre din ansøgning, og ekstra bilag modtages ikke.

  • Obligatoriske bilag: For at din ansøgning kan blive behandlet, skal alle obligatoriske bilag være med. Materiale udover det, der er nævnt i vejledningen, vil ikke blive vurderet.

  • Ansvar for korrekt ansøgning: Du er ansvarlig for, at alle oplysninger og bilag er vedlagt korrekt.

  • Overdragelse af ansøgning: Som udgangspunkt kan du ikke overdrage din ansøgning eller tilsagn til en anden person eller virksomhed. Sørg derfor for, at ansøgeren er korrekt oplyst, og at der er en NemKonto knyttet til det anvendte CVR-nummer.

Økonomi

Det beløb, du søger om, vurderes ud fra, om residenciet også bidrager økonomisk til dit ophold. Udvalget støtter ud fra et realistisk budget og forventer, at de angivne udgifter bygger på faktiske tilbud eller priser.

Du kan danne dig et indtryk af beløbsstørrelser på projekttilskud ved at kigge på tidligere tildelinger.

Udbetaling

NemKonto: For at modtage et tilskud skal du have en NemKonto knyttet til det CPR- eller CVR-nummer, du søger på. Hvis du bruger et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at der er en NemKonto tilknyttet, inden du indsender ansøgningen.

Udenlandsk konto: Hvis du er fraflyttet Danmark (ifølge Skatteforvaltningens definition), kan tilskuddet udbetales til en udenlandsk konto. I dette tilfælde skal du udfylde og vedhæfte et bankoplysningsskema sammen med ansøgningen. Download og udfyld bankoplysningsskema.

Skatteindberetning: Vi indberetter alle tilskud til SKAT, uanset om og hvordan beløbet beskattes. De fleste tilskud indberettes med AM-bidrag.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning senest 10 uger efter ansøgningsfristen. Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen, eller via e-mail, og samtidig bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, kan du se hvordan du får svar her.

 

Når du har indsendt ansøgningen

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.  

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, så se her.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan du skal afrapportere, afhænger af hvor stort et tilskud du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Mere