Scenekunst: Internationalt Residensværtskab for scenekunst for børn og unge
Frist: 01.12.2025, kl. 14:00
Aktører, der arbejder med eller arrangerer scenekunstaktiviteter i Danmark, kan søge op til 1,2 mio. kr. til at være international residensvært for kunstnere eller grupper, der arbejder med scenekunst for børn og unge i sæson 2026/27 til 2029/30.
Bemærk, at der er en ny budgetskabelon, som du skal bruge.
Vær opmærksom på, at du kan indsende din ansøgning indtil 14:00 på dagen for ansøgningsfristen, men vi anbefaler, at du indsender i god tid.
Hvem kan søge?
Aktører, der arbejder med eller arrangerer scenekunstaktiviteter i Danmark, som har de nødvendige ressourcer til at kunne facilitere residensværtskaber med fokus på international udveksling.
Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit kunstneriske arbejde går på tværs af kunstarterne.
Er du berettiget til at søge?
Der kan ikke ydes støtte til projekter, som udelukkende gennemføres af de store institutionsteatre. Ved store institutionsteatre forstås Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne, Den Jyske Opera og teatrene under det Københavnske Teatersamarbejde.
Scenekunstaktører kan søge tilskud til samarbejde med ovenstående teatre.
Se retningslinjerne for samarbejde med de store institutionsteatre.
Du kan ikke søge tilskud til:
- Aktiviteter, der er påbegyndt før ansøgningsfristen
Hvad er formålet med ordningen?
Statens Kunstfond har til opgave at fremme scenekunsten i Danmark og dansk scenekunst i udlandet, herunder scenekunst, der henvender sig til børn og unge.
Formålet med puljen er at fremme dansk scenekunst for børn og unge ved at give tilskud til udvikling, forskning, netværk og videndeling på tværs af danske og internationale scenekunstmiljøer gennem et større residensværtskab for scenekunst for børn og unge i Danmark i sæsonerne 2026/27 til 2029/30. Værtskabet skal dække hele landet og have fokus på international udveksling. Det vil være muligt at invitere såvel internationale som danske professionelle kunstnere, researchere med mere.
Residensværtskabet bør være orienteret mod forskning frem for produktion, så fokus ligger på videndeling, udveksling og udvikling af nye og innovative praksisser, netværksopbygning, og på at styrke såvel de respektive residenskunstnere som miljøerne omkring værtsinstitutionen.
Udvalget opfordrer til et bredt genrefokus samt til inddragelse af tværsektorielle samarbejder med såvel kunstneriske som ikkekunstneriske organisationer. Dette kan eksempelvis omfatte dans og koreografi, ny dramatik, kunst og teknologi, kunst og videnskab, samtidscirkus, performance m.m.
Sådan vurderes din ansøgning
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.
Statens Kunstfond har udarbejdet visioner og missioner for arbejdet i Statens Kunstfond.
Projektstøtteudvalget for Scenekunst har lagt en strategi for perioden 2022-2025.
Det overordnede kriterium for alle tildelinger fra Statens Kunstfond er kvaliteten af den kunstneriske produktion og det kunstneriske talent sammenholdt med det ansøgte projekt.
I vurderingen af kunstnerisk kvalitet lægger Projektstøtteudvalget for Scenekunst vægt på at støtte scenekunst:
- med mod og vilje til at gå nye veje i forhold til form, indhold eller formater
- med en tydelig kunstnerisk idé samt evnen til at realisere den
- med overvejelser om projektets væsentlighed eller samfundsmæssige relevans
- der aktivt forholder sig til publikums oplevelse af og relation med værket
Udvalget lægger i øvrigt vægt på:
- at både værtsinstitutioner og residenter udviser høj kunstnerisk kvalitet
- at indhold, form eller formidling er eksperimenterende og forholder sig til de udfordringer, som scenekunsten står over for
- at ansøger demonstrerer et strategisk udsyn eksempelvis ved
- at lægge vægt på tværsektorielle samarbejder nationalt og internationalt med en stærk, original og langsigtet kunstnerisk vision
- at nå ud til andre kunstneriske og ikke-kunstneriske discipliner og felter
- at fokusere på at skabe tid, rum og miljøer, der muliggør eksperimenter, forskning, udvikling og videndeling
- at interagere med lokalsamfundet og aktivere eksisterende netværker
- at residencies omfatter flere aktiviteter (fx netværk, workshop/masterclasses, research, forestillinger)
- at der tænkes i og arbejdes med længerevarende relationer, herunder også når der opbygges netværk
Udvalget forbeholder sig retten til at imødekomme ansøgningen med et mindre beløb end ansøgt ud fra en vurdering af ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger, de afsatte midler samt ønsket om at sikre mangfoldighed og en spredning af kunststøtten.
Bæredygtighed:
Projektstøtteudvalget for Scenekunst opfordrer til, at du tænker bæredygtighed ind i projektet ved at overveje projektets bæredygtighed i forhold til sociale og klimamæssige dimensioner.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid inden fristen gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.
Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.
Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal du skrive til post@slks.dk.
I det elektroniske ansøgningsskema skal du:
- skrive resumé af projektbeskrivelsen
Du skal vedhæfte følgende bilag:
- Beskrivelse af projektet (maks. 5 sider, vedhæftes som ét dokument), der indeholder:
- Klart beskrevet idé
- Realisering – arbejdsmetode/proces/samarbejdspartnere
- Plan for de fire sæsoner (sæsonerne 2026/27, 2027/28, 2028/29 og 2029/30)
- Formidling
- En refleksion over hvordan videndeling, dokumentation og evaluering af residentværtskabet skal finde sted
- En kort beskrivelse af eventuelle samarbejdspartnere
- Budget i PDF-format. I budgettet skal du skrive beløb i danske kroner. Tjek, at filen ikke strækker sig over flere tomme sider, når du laver filen til PDF. Det er obligatorisk at bruge budgetskabelonen: (Slots- og Kulturstyrelsens budgetskabelon)
- I budgetskabelonen skal du beskrive, hvad dit mål er for det, du søger tilskud til. Det kan for eksempel være antal residenter, udvikling af nye samarbejder, publikumstal, særlige målgrupper med videre
- CV for de ansvarlige for residensværtskabet - maks. 1 side pr. person med foto, som du vedhæfter som ét samlet dokument
Du skal være opmærksom på:
- at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
- at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer
- at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
- at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
- at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
- at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
- at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
- at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
- som udgangspunkt kan du ikke overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.
Økonomi
Du kan søge op til 1,2 mio. kr., svarende til 300.000 kr. per sæson i sæsonerne 2026/27, 2027/28, 2028/29 og 2029/30. Det er et krav, at residensværtskabsprogrammet skal medfinansieres af værtsinstitutionen.
Udbetaling
Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske, inden du får et eventuelt tilsagn, og inden tilskuddet bliver udbetalt.
Hvis du, efter Skatteforvaltningens definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.
Modtager du tilskud på:
- 100.000 kroner eller derunder bliver pengene udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder
- over 100.000 kroner med en projektperiode længere end seks måneder, udbetaler vi pengene i rater
Vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb. Modtager du tilskuddet i dit CPR-nummer, indberettes tilskuddet som skattepligtig B-indkomst.
Hvornår får du svar?
Du får svar på din ansøgning senest 12 uger efter ansøgningsfristen.
Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.
I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen, eller via e-mail, og samtidig bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.
Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.
Når du har indsendt ansøgningen
Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".
Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.
På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.
Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning, skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.
Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.
Lovgrundlag
Afgørelser bliver truffet efter § 3, stk. 1, jf. stk. 2 og 3, i lov om Statens Kunstfonds virksomhed (lov nr. 458 af 8. maj 2013)
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Hvis du modtager et mindre beløb, end du har ansøgt om, vil du kunne læse i dit bevillingsbrev, om du skal indsende flere oplysninger, før vi kan udbetale dit tilskud.
Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan du skal afrapportere, afhænger af hvor stort et tilskud, du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.
Hvem vurderer ansøgningen
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.