Ifølge Gitta Malling møder vi alle kunst flere gange dagligt. Mødet med kunsten gør, at vi tænker over ting og får sat gang i følelser og minder. Derfor er det væsentligt, at kunsten får en større værdi i samfundet, mener den nye bestyrelsesleder.

”Vi skal investere i kunsten, ellers bliver vi fattigere”

Gitta Malling er uddannet skuespiller, instruktør og er direktør for Limfjordsteatret gennem to årtier. Vi har talt med hende om vejen fra skuespiller til leder, fra ejendomsmægler til rollen som ny bestyrelsesleder for Statens Kunstfond.

29. marts 2022

Som instruktør er hun med i hele den kreative proces, og det var det, der gjorde, at Gitta Malling, efter nogle år som skuespiller på det daværende teater Københavneren, vidste, at det var den vej, hun skulle. Senere blev hun del af ledelsen på teatret, og lederrollen er siden vokset på hende.

For nu står 55-årige Gitta Malling i spidsen for Statens Kunstfond som ny bestyrelsesleder, og til daglig er hun direktør for Limfjordsteatret og har været det de sidste 21 år. Gennem årene er teatret gået fra at have lokale i en gammel gymnastiksal til nu at være et stort, nybygget scenekunsthus med syv årlige produktioner og gæstespil. Hun har blandt andet skabt samarbejder med den lokale ældrepleje, handelstandsforening og ungdomsuddannelser, hvilket i dag betyder, at Limfjordsteatret har en toårig uddannelse for skuespil i samarbejde med gymnasiet.

”Der har været meget benarbejde, som selvfølgelig er hårdt, men det giver mig enormt meget energi. Det er ikke mig alene, der har udviklet Limfjordsteatret til det hus, det er i dag. Jeg har så mange mennesker, der byder ind med kreative idéer, og så er jeg i den favorable position at skulle finde retningen i alle de gode idéer,” siger Gitta Malling og tilføjer, at være direktør på et egnsteater giver hende det, hun savnede på teatret Københavneren på Nørrebrogade – lokal forankring og følelsen af at gøre en forskel.

kunstens værdi

Teaterdirektøren og bestyrelseslederen i Kunstfonden er uddannet skuespiller og instruktør på L’Ecole Philippe Gaulier i London og ved den russiske skuespiller Natasja Kavtaradze på en privatskole i København, der er specialiseret i den kendte russiske skuespiller og instruktør Konstantin Stanislawski. Efter endt uddannelse ramte længslen hende, da hendes kæreste var flyttet til New York. Hun befandt sig i den store by uden penge på lommen, hvorfor hun kortvarigt trådte ind i rollen som ejendomsmægler, der udlejede lejligheder til unge kunstnere fra Norden og Tyskland, der ville til New York at studere.

Over London, New York og det nuværende hjem i Nykøbing Mors, hvor hun bor med ægtefællen Lars Lundt og deres tre børn på 13, 18 og 23 år, går turen endnu engang til det København, hun forlod for 21 år siden. Her vil hun være at finde en gang om ugen. Hun tiltræder bestyrelsesposten i en tid præget af corona-dønninger og krig på europæisk jord, som begge har sat og vil sætte aftryk på kunsten.

”Min rolle som bestyrelsesleder bliver på ærbødig vis at pege retningen for den nye bestyrelse og have øje for aktuelle begivenheder. Derudover ønsker jeg blandt andre ting at sætte fokus på det tværæstetiske område, talentudvikling af børn og unge og arbejde med at gøre Kunstfonden endnu mere synlig for både borgere og politikere.”

Ifølge Gitta Malling møder alle danskere kunst hver eneste dag, også uden vi tænker over det. Derfor skal der fokus på kunstens rolle i samfundet, og så skal den prioriteres endnu højere, mener hun.

”Vi møder kunsten gennem billeder, musik, brugskunst, film og teater. Når vi møder kunsten, sker der en ubevidst refleksion, vi tænker over ting og får sat gang i følelser og minder. Derfor er det væsentligt, at kunsten får en større værdi i samfundet og bliver værdsat som et ligeværdigt felt i forhold til andre områder. Hvis ikke vi investerer i kunsten, bliver vi fattigere som samfund.”

Blå bog

Limfjordsteatret, rund bygning
Gitta Malling har været direktør på Limfjordsteatret gennem to årtier. Foto: Lars Horn, Baghuset

Blå bog

Gitta Malling er født 1966 i Rødovre, student fra Sønderborg Statsgymnasium. Uddannet i skuespil og teaterinstruktion på på L’Ecole Philippe Gaulier i London og v. skuespiller Natasja Kavtaradze, specialiseret i Stanislawski. Fra 2001 direktør for Limfjordsteatret, som har scenekunsthuse i både Thisted og Morsø kommuner. Udpeget som bestyrelsesleder for Statens Kunstfond af kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen fra januar 2022 og derudover også udvalgsleder for Projektstøtteudvalget for Scenekunst. Har siddet i flere bestyrelser for blandt andet Københavns Teater, Teatercentrum, Horsens Dramaturgiat og Udviklingsplatformen for Scenekunst. Bosat i Nykøbing Mors med sin mand og tre børn.

 

Mere