Kunstner Sara Topsøe-Jensen har gennem seks uger mødtes med frivillige foldere i realiseringen af værket 'Papirhaven/Papirhavet' til Maltfabrikken. Foto: Helle Lebahn Bentzen, BMA Maltfabrikken.

Inddragende kunst åbner en ny verden

Tusindvis af bogsider foldes af frivillige i et kæmpeværk på Maltfabrikken i Ebeltoft, og i Ålsgårde i Nordsjælland står en kunstbro inspireret af den lokale 0. klasse. Vi har talt med frivillige og kunstnere om at skabe i fællesskab.

28. juni 2022

Omringet af ord og sætninger sidder 69-årige Karen Vind og folder bøger i nøje udvalgte mønstre. I seks uger har hun omgivet sig med ord, gamle kasserede bøger og fremmede mennesker. Hun er nemlig en af de frivillige, som, i tæt samarbejde med scenograf, performer og kunstner Sara Topsøe-Jensen, har været med til at skabe værket Papirhaven/Papirhavet i kulturhuset Maltfabrikken i Ebeltoft.

Og det er et værk, der kræver frivillige hænder, for flere tusinde bøger er blevet foldet for nu at slynge sig rundt langs Maltfabrikkens vægge. Karen Vind meldte sig til det frivillige foldefællesskab, fordi hun ville have noget at tage sig til, mens hun boede i sommerhuset i Ebeltoft. Hendes deltagelse kom dog til at betyde langt mere end blot at holde sig beskæftiget.

”Når jeg før har tænkt på kunst, er det noget, jeg passivt har set på et museum. Men at være en del af en kunstnerisk skabelsesproces har virkelig givet mig smag for det,” siger Karen Vind, der er pensioneret ingeniør.

engagerende kunstmøder

Når kunstneren bag Papirhaven/Papirhavet, Sara Topsøe-Jensen, har mødtes med de frivillige foldere to gange ugentligt i seks uger, er det dels på grund af, at hun ikke ville kunne nå at folde de mange tusinde bøger selv, men også dels fordi hun vil gøre op med den stigende forbrugerisme.

”Jeg er træt af, at vi er blevet hjernevaskede til at være nogen, der forbruger noget. Der sker simpelthen noget i det øjeblik, nogen har købt billet til en forestilling eller en udstilling. Man træder ind i en forbrugerrolle for at få en oplevelse. Der sker en passivitet, som er begrænsende, da oplevelsen stopper så snart, den er ovre. Jeg er drevet af at finde ud af, hvordan jeg kan lave kunstmøder, der engagerer og gør, at de deltagende føler medansvar,” siger Sara Topsøe-Jensen. 

For 69-årige Karen Vind har det frivillige arbejde i skabelsen af Papirhaven/Papirhavet helt ændret hendes syn på kunst. Foto: Helle Lebahn Bentzen, BMA Maltfabrikken

Engagement og ansvar har Karen Vind i den grad følt, som hun har siddet med hænderne i bøgerne. Hun er blevet en del af et foldefællesskab, som i begyndelsen bestod af fremmede, men som nu er alt andet end det. Gennem de seks uger er de frivillige bogfoldere kommet ind på livet af hinanden, hvilket ikke var noget, hun havde forestillet sig i første omgang. For som de sad og foldede, løb øjnene gennem bøgerne, og et understreget ord eller en sætning fra bogens tidligere ejer satte snakken i gang.

”Det var jo ikke givet, at vi skulle have noget at tale om, men lidt efter lidt inddrog vi hinanden i vores livshistorier, hvilket også skete, fordi Sara selv var meget åben,” fortæller Karen Vind begejstret og fortsætter:

”At være en del af at skabe værket, har gjort kunst spændende for mig, og det er som om, der har åbnet sig en ny verden.”

Man kunne måske tænke sig, at det må være lidt angstprovokerende at lade sit kunstværk i hænderne på mennesker, der ikke er kunstnere. Men sådan er det ikke for Sara Topsøe-Jensen for, som hun siger, er hendes processer meget styrede. Udfordringen for hende er nærmere at få de frivillige til at tænde på at folde bog på bog, især når de ikke bare må udtrykke sig, som de vil. Nøgleordet er samtale.

ejerskab

Fra Maltfabrikken i Ebeltoft til Ålsgårde i Nordsjælland. Her har borgerne også været med til at præge kunsten, og i 2021 stod værket ’Malerens Bro’ af billedhugger Sophus Ejler Jepsen færdigt. En kunstbro på over to ton, der forbinder Teglhuset, et midlertidigt botilbud for borgere med psykiske lidelser, med det omgivende samfund.

Sophus Ejler Jepsen inviterede både beboere fra Teglhuset og elever fra 0. klasse på Apperupskolen til at deltage i workshops, hvor de har malet blomstermotiver med inspiration fra naturen omkring bækken, hvor broen skulle stå.

Malerens Bro blev indviet i foråret 2021, og er en skulpturel fodgængerbro, hvor billedhugger Sophus Ejler Jepsen i det hvide metal har “malet” stedets vegetation ind i broens form. Foto: Ole Akhøj

Især 0. klassernes fremgangsmåde i workshopsene var givende for kunstneren.

”De griber bare en tusch og maler de blomster, de inspireres af. Den spontanitet var meget igangsættende for mig. Deres blomster var vilde og skægge, og selvom jeg ikke direkte tog deres motiver med i det endelige værk, kom de med en energi og naivitet, som har sat spor i Malerens Bro,” fortæller Sophus Ejler Jepsen.

”Min ven har været med til at lave den der!,” råbte et barn, der kom cyklende forbi, mens kunstneren satte broen op. Og det er godt billede på, hvad borgerinddragende kunst kan, mener Sophus Ejler Jepsen.

”Værket vokser ikke ud af et afsondret elfenbenstårn for at lande som en satellit, man ikke aner, hvad er. Værket bliver en del af borgernes virkelighed, allerede inden det er færdigt, og det giver en følelse af ejerskab.”

Bøger i forskellige foldede mønstre op ad væg
Flere tusinde foldede bøger i forskellige mønstre breder og bølger sig langs væggene på Maltfabrikken i Ebeltoft. Foto: Helle Lebahn Bentzen, BMA Maltfabrikken

Fakta

  • Papirhaven/Papirhavet af scenograf, performer og kunstner Sara Topsøe-Jensen havde fernisering d. 5. maj. Men det slutter ikke her, der er nemlig stadig bunkevis af bøger, der venter på at blive foldet. Kunstinstallationen fortsætter derfor med at vokse hen over sommeren og efteråret for til slut at afblomstre og forgå i en komposteringsfase i Lundbergs Have.
  • Malerens Bro blev indviet i foråret 2021 og er en skulpturel fodgængerbro, hvor billedhugger Sophus Ejler Jepsen i det hvide metal har “malet” stedets vegetation ind i broens form. Broen over bækken forbinder botilbuddet Teglhuset med omverdenen, både i fysisk og symbolsk forstand.
  • Statens Kunstfond og Norsk Kulturråd støtter et igangværende forskningsprogram, der undersøger kunstens sociale betydning og funktion, herunder hvordan fællesskabsforståelse tilegnes, ændres og bestrides inden for de strukturer, kunsten er en del af. Læs mere om forskningsprogrammet

 

Mere