Blok Beats i Esbjerg. Foto: Torben Meier

Hvis kunsten skal nå ud, skal kommunerne være med

Det var 110 engagerede deltagere fra kommuner og kunst- og kulturlivet, som den 7. november var samlet til Statens Kunstfonds årlige seminar, der denne dag kredsede om at finde vej til at bringe kunsten ud i hele landet. Nøgleordene fra dagen var tid, tillid og involvering. 

19. december 2022

Det summede i DGI-byens foyer. En novemberdag var 110 kunstnere, kulturpolitikere og kunstkonsulenter mødt op til Statens Kunstfonds årlige seminar, i år med temaet ”kunstens rolle i samfundet”. Allerede inden det officielle program begyndte, blev der netværket rundt om de høje konferenceborde og talt om kunstprojekter over kaffekopperne.

Gitta Malling, bestyrelsesleder i Statens Kunstfond, har glædet sig til dagen, hvor så mange forskellige aktører er samlet på ét sted, og alle kan bidrage med deres fagligheder. Det er ifølge bestyrelseslederen helt oplagt at invitere kommunale aktører til et dialogmøde, der handler om kunstens rolle i samfundet. 

”Kunstfondens allerypperste mål er at bringe kunst ud til hele landet, der er af høj kvalitet og samtidig divers og udviklende for både børn, unge og voksne. Den geografiske spredning er afgørende, og derfor er samarbejdet mellem Kunstfonden og kommunerne helt indlysende,” siger Gitta Malling.  

Involvering er nøgleordet

Man ser også i dagens program, at der skal være plads til at udveksle erfaringer faglighederne i mellem. Således bestod dagen af oplæg fra forskellige kommunale aktører. De fremmødte lagde eksempelvis ører til et oplæg fra Helsingør Kommune ved formand for Kultur- og Turismeudvalget Michael Mathiesen og teaterleder Jens Frimann Hansen, som fortalte om udviklingen af en ny kulturpolitik, samt hvordan man trækker på erfaringer fra lokale kunstprojekter.

I Helsingør Kommune har de i samarbejde med lokale skabt nye gavlmalerier. På den baggrund er Michael Mathiesens kodeord til vellykkede kunstprojekter ”involvering”.

”Vi oplever, at gavlmalerierne stort set ikke bliver malet over med graffiti. Tværtimod er der en respekt for kunsten. Det er så vigtigt, at den kunst, som bringes ud, skal give mening for borgerne. Det nytter ikke, at vi bare sætter et kunstværk op på en væg. Når vi involverer dem, der skal se på kunsten hver dag, vokser kunsten – også ud til folk, som ikke normalt tænker i de baner,” sagde han.

Ikke kun en dans på roser

Snakken lød dog ikke kun fra scenen. Gennem dagen blev ordet også givet til salen, hvor gruppedrøftelser og fælles dialog gjorde plads til både gode og mindre gode erfaringer med kunstprojekter i kommunerne. Især tanker om udfordringer og bump på vejen var helt centrale for dagens moderator Helle Solvang, som flere gange slog fast, at solstrålehistorier er rare, men det er i særdeleshed de andre historier, man lærer noget af.

Et af dagens andre oplæg, der også  fokuserede på udfordringerne ved et kommunalt kunstporjekt, kom fra Syddjurs Kommune repræsenteret ved Heine Skovbak Iversen, formand for Kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget samt Kristian Krog, direktør for Maltfabrikken i Ebeltoft. Sidstnævnte forklarede, at det bestemt ikke har været en dans på roser at få Maltfabrikken til at blive en succes. 

”Det har været udfordrende at finde fælles sammenhængskraft på tværs af politikere og borgere. Fra politisk hold skulle man udpege en retning og være bestemmende, men borgerne var hurtigere end politikerne til at komme i gang med projektet. Så at finde fælles fodslag har til tider været voldsomt udfordrende. Men nu står vi samlet på den anden side,” fortalte Kristian Krog. 

Kunstner: Tid og stærke relationer er afgørende

Også Holstebro Kommune var repræsenteret på dialogmødet, hvor kunstner Sara Strandby, der gennem flere år har arbejdet med det kunstneriske projekt “Bystuen” i kommunen, nu er tilknyttet kommunen som artist in residence. Det har resulteret i, at hun har haft tid til at opbygge relationer i det lokalsamfund, hvori hun skaber kunst:
”Det har gjort en stor forskel i forhold til mine tidligere og kortere arbejder. Det har givet noget både til min kunstneriske praksis, lokalt, men også kommunalt. Det har åbnet op for et nyt rum for borgere, kommune og kunstnere, hvor vi lytter til hinanden og prøver at forstå, hvad det er, vi ser hver især. Det gode samarbejde sker, når der fra alle parter er tillid og et trygt rum. Her er tid og stærke relationer afgørende,” sagde hun.

Netop stærke relationer mellem forskellige aktører, der skal opleve, at kunst vedkommer alle, er et af hovedformålene med Kunstfondens årlige dialogmøde. Og det lader til, at dettes års dialogmøde har bidraget til netop dét, eftersom alt fra visitkort, fifs og erfaringer blev udvekslet i stor stil.
 

Mere