Scenekunst: Internationale aktiviteter

Frist: 03.04.2023, kl. 14:00

Tilskud til enkeltstående internationale aktiviteter på op til 75.000 kr. inden for scenekunstområdet. OBS. Ansøgningsfristen er kl. 14.00.

Det er ikke desværre ikke muligt at ansøge på mobilen med vores nuværende løsning.

Modtag mail om kommende frister

Note:

OBS! Dette er ansøgningsvejledningen til fristen 4. oktober 2022! Der kan komme ændringer til fristen 3. april 2023, hvor ansøgningsvejledningen ligger klar senest en måned inden fristen.

Vær opmærksom på, at du kan indsende din ansøgning indtil kl. 14:00 på dagen for ansøgningsfristen, men vi anbefaler, at du indsender i god tid.

Hvem kan søge?

Aktører, der arbejder med eller arrangerer professionelle scenekunstaktiviteter.

Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit kunstneriske arbejde går på tværs af kunstarterne

Er du berettiget til at søge?

Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne, Den jyske Opera og teatrene under det Københavnske Teatersamarbejde kan ikke søge jf. den gældende Scenekunstlov kapitel 8, § 18, stk. 1.

Se betingelser for samarbejde med de store institutionsteatre.

Studerende på statsligt anerkendte scenekunstneriske uddannelser på bachelor-/grundniveau eller kandidat-/overbygningsniveau eller tilsvarende uddannelser i udlandet kan ikke søge, hvis uddannelsen ikke er afsluttet inden ansøgningsfristen.

Du kan ikke søge tilskud til:

  • aktiviteter, der er påbegyndt før ansøgningsfristen
  • nye produktioner. Her henvises til puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’.
  • uddannelsesforløb for enkeltpersoner

Hvad er formålet med ordningen?

Formålet med puljen er at fremme scenekunst af høj kunstnerisk kvalitet i Danmark og dansk scenekunst i udlandet.

Dette opnås gennem støtte til internationalisering i form af:

  • Internationale gæstespil og site-specifikke produktioner, hvor et allerede udviklet koncept justeres til den givne kontekst
  • Netværksopbygning og research med henblik på langsigtede internationale samarbejder og co-produktioner, herunder deltagelse i workshops, som oplægsholder i udlandet og gæster til forestillinger i Danmark
  • Internationale residencies

Udvalget opfordrer til, at du indarbejder dine internationale aktiviteter i din langsigtede strategiske planlægning, så dine internationale aktiviteter så vidt muligt tænkes ind i større ansøgninger til puljen Scenekunst for børn, unge og voksne, der har to årlige frister i januar og juni. Her kan du indarbejde dine internationale aktiviteter i ansøgninger om projekttilskud eller som en del af dine samlede sæsonaktiviteter.

 

Sådan vurderes din ansøgning

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.

Statens Kunstfond har udarbejdet visioner og missioner for arbejdet i Statens Kunstfond.

Det overordnede kriterium for alle tildelinger fra Statens Kunstfond er kvaliteten af den kunstneriske produktion og det kunstneriske talent sammenholdt med det ansøgte projekt.

I vurderingen af kunstnerisk kvalitet lægger Projektstøtteudvalget for Scenekunst vægt på at støtte scenekunst med:

  • mod og vilje til at gå nye veje i forhold til form, indhold eller formater
  • en tydelig kunstnerisk idé samt evnen til at realisere den
  • overvejelser om projektets væsentlighed eller samfundsmæssige relevans
  • aktiv forholden sig til publikums oplevelse af og relation med værket

Udvalget lægger i øvrigt vægt på:

  • samarbejde mellem forskellige aktører/institutioner og gerne som co-produktioner med henblik på udvikling med det frie felt for at
    • udforske scenekunstens grænser
    • møde nye publikumsgrupper
    • udnytte kunstneriske og økonomiske ressourcer bedst muligt
  • at projektet får et længere liv fx i form af national og international turnéaktivitet samt genopsætninger, udvikling og opbygning af netværk
  • valg i forhold til formidling og opmærksomhed på at fremme arbejdet med et bredt og mangfoldigt publikum 
  • Særligt i forhold til internationale aktiviteter lægger udvalget vægt på:
    • internationale aktiviteter, gæstespil og turnéer, der rummer flere opførelser og yderligere tilknyttede arrangementer (fx netværk, workshop/masterclasses og research)
    • at der er dokumenteret gensidighed i forhold til ressourcer, interesser og fremtidigt samarbejde (fx dokumenteret ved invitationer til præsentation, workshop, residencies, produktion eller andet der giver international synlighed i den pågældende kontekst)
    • at der er indtænkt erfaringsudveksling med det danske scenekunstmiljø

Udvalget opfordrer til, at du overvejer projektets bæredygtighed i forhold til sociale og klimamæssige dimensioner.

Hvis du ønsker at følge projektets forbrug og blive klogere på indsatsområder, kan du finde inspiration og værktøjer til arbejdet med grøn bæredygtighed her: https://www.kunst.dk/for-ansoegere/vaerktoejer-til-groen-omstilling

Udvalget forbeholder sig retten til at imødekomme ansøgningen med et mindre beløb end ansøgt ud fra en vurdering af ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger, de afsatte midler samt ønsket om at sikre mangfoldighed og en spredning af kunststøtten.

Hvis du modtager et mindre beløb, end du har ansøgt om, vil du kunne læse i dit bevillingsbrev, om du skal indsende flere oplysninger, før vi kan udbetale dit tilskud.

Har du inden for de sidste tre år søgt tilskud hos Statens Kunstfond, vil disse oplysninger indgå som grundlag for behandling af din ansøgning. En livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond indgår ikke i behandlingen af din ansøgning. 

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du skal indsende din ansøgning via vores tilskudsportal, som du finder her på siden – vi modtager ikke fysisk materiale.

Når du først har oprettet din profil på vores tilskudsportal, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen. For puljer med løbende ansøgningsfrist kan du dog ikke rette i din ansøgning, når du først har indsendt den via portalen. Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.

I ansøgningen forventer udvalget, at du beskriver:

  • den overordnede idé og kunstneriske vision
  • realisering – arbejdsmetode/proces
  • holdets sammensætning - deltagerne i projektet
  • formidling og publikumsrelevans   
  • oplysning om målgruppe: børn og unge (alderstrin), delvist børn og unge eller voksne 

I det elektroniske ansøgningsskema skal du:

  • skrive en projektbeskrivelse (maks. 2400 tegn, svarende til en side), herunder skrive hvis du søger tilskud til det samme projekt hos andre udvalg under Statens Kunstfond
  • afkrydse oplysning om målgruppe: Børn og unge, Delvist børn og unge eller Voksne
  • afkrydse valg af genre: Gadeteater/Site specific, Koreografisk/bevægelsesbaseret, Nycirkus, Objekt/animation, Performance, Tekstbaseret, Tværæstetisk eller Udviklingangive links til relevant information om f.eks. festival, residency, samarbejdspartnere. Du har selv ansvaret for, at eventuelle links virker.
  • angive datoen/datoerne for aktiviteten. Projektets udgiftsperiode skal fremgå klart af din ansøgning.

Du skal vedhæfte følgende bilag:

  • Budget i PDF-format. I budgettet skal du skrive beløb i danske kroner. Tjek, at filen ikke strækker sig over flere tomme sider, når du laver filen til PDF.  Det er obligatorisk at bruge budgetskabelonen: (Slots- og Kulturstyrelsens budgetskabelon)
  • CV på de medvirkende - maks. 1 side pr. person, som du vedhæfter som ét samlet dokument
  • Dokumentation for aftale med udenlandsk partner. Det kan være en kontrakt, invitation, e-mail eller lignende

I budgetskabelonen skal du beskrive, hvad dit mål er for det projekt, du søger tilskud til. Hvis du skal afrapportere for et eventuelt tilskud, ser vi nemlig på, om du har opfyldt de mål, du skriver i din ansøgning. Det kan for eksempel være: 

  • Turnévirksomhed/gæstespil: Antal opførelser, antal publikum, antal relaterede aktiviteter (workshops eller andet)
  • Netværksopbygning og research: Antal nye relevante kontakter, antal møder med kunstnere og/eller institutioner (netværksopbygning og research)
  • Residencies: Antal nye relevante kontakter (nøglepersoner, institutioner), antal visninger (ikke obligatorisk), antal relaterede aktiviteter (workshops, masterclasses med mere)

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word, MP3 og MP4. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
  • at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
  • at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
  • at du ikke kan overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NEM-konto til det CVR-nummer, du benytter.

Økonomi

Du kan maks. søge om 75.000 kr. i denne pulje.

Udvalget giver i forhold til enkeltstående internationale aktiviteter tilskud til:

  • opholdsudgifter og indenlandsk transport, når det drejer sig om internationale gæstespil i Danmark 
  • primært rejse- og transportudgifter, når det drejer sig om international turnévirksomhed
  • rejse- og opholdsudgifter op til 15.000 kr., når det drejer sig om netværksaktiviteter
  • internationale gæster til danske forestillinger dog maks. 2.000 kr. pr. gæst.
  • residencies over tre uger kan, ud over rejse og ophold, inkludere diæter og honorarer op til 10.000 kr./md., hvis ansøger ikke modtager driftsstøtte

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er tilknyttet det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske inden, du får et eventuelt tilsagn, og tilskuddet bliver udbetalt.

Hvis du, efter Skatteforvaltningen definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.

Pengene bliver udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder.

Vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb. Modtager du tilskuddet i dit CPR-nummer, indberettes tilskuddet som skattepligtig B-indkomst.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning på senest 12 uger efter ansøgningsfristen.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Og når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde, bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

 

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din elektroniske ansøgning, vil du umiddelbart efter se en kvittering på skærmen. Du modtager ikke en mail.

Du kan under hele forløbet se din ansøgning i portalen under ’Mine ansøgninger’.

Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem. Hvis noget mangler, kan du stående på samme sag sende en redigeret version. Denne version 2 skal være fuldstændig, fx skal du medsende samtlige bilag.

Al kommunikation imellem os om din sag sker gennem tilskudsportalen.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan, du skal afrapportere, afhænger af, hvor stort et tilskud, du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.

Mere