Scenekunst: Strategisk forløb og deltagelse på CINARS 2026
Frist: 14.11.2025, kl. 14:00
Aktører, der arbejder med eller arrangerer scenekunstaktiviteter kan søge om tilskud til strategisk udviklingsforløb og indledende netværkstur i forbindelse med dansk deltagelse på den canadiske scenekunstkonference CINARS 2026.
Vær opmærksom på, at du kan indsende din ansøgning indtil 14:00 på dagen for ansøgningsfristen, men vi anbefaler, at du indsender i god tid.
Hvem kan søge?
Aktører, der arbejder med scenekunstaktiviteter.
Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit kunstneriske arbejde går på tværs af kunstarterne.
Er du berettiget til at søge?
Der kan ikke ydes støtte til projekter, som udelukkende gennemføres af de store institutionsteatre. Ved store teatre forstås Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne, Den Jyske Opera og teatrene under det Københavnske Teatersamarbejde.
Hvad er formålet med ordningen?
Statens Kunstfond har til opgave at fremme scenekunsten i Danmark og dansk scenekunst i udlandet.
Udvalget ønsker at udvikle og fremme dansk scenekunst gennem møder med internationale scenekunstmiljøer ved at promovere dansk scenekunst på scenekunstkonferencen CINARS i Montreal, Canada i november 2026.
Strategisk forløb:
Du kan søge om optagelse i et strategisk forløb, der finder sted op til, under og efter CINARS 2026. Det strategiske forløb arrangeres af en ekstern projektleder, som er valgt til at stå for indsatsen på vegne af Statens Kunstfond.
Hvis du bliver udvalgt til at deltage i det strategiske forløb, forpligter du dig til før, under og efter CINARS at følge et opkvalificeringsforløb med fokus på internationalt netværksarbejde. Det indebærer følgende obligatoriske aktiviteter:
- 3-5 møder og workshops inden CINARS
- En række aktiviteter under CINARS
- 1-2 møder og workshops efter CINARS.
Indledende netværkstur:
Du kan derudover søge om at deltage i en indledende netværkstur arrangeret af den eksterne projektleder. Turen fokuserer på relevante visningssteder og festivaler inden for teater, dans og performance samt relevante netværksmøder. Den indledende netværkstur vil foregå i en anden by/område af Canada umiddelbart inden CINARS. Hvis du ønsker at deltage, skal du skrive det i din ansøgning. Nærmere information om netværksturen vil blive sendt til de udvalgte deltagere så snart dette er nærmere planlagt.
Danske scenekunstaktører, som planlægger at deltage på CINARS uden at deltage i det strategiske forløb kan søge puljen Scenekunst: Internationale aktiviteter, som har to årlige frister i oktober og april. Du kan også deltage på den danske stand samt i danske og nordiske fællesaktiviteter under CINARS. Fristen for tilmelding hertil er den 15. august 2026. Information om, hvordan du tilmelder dig, finder du her.
Statens Kunstfond udarbejder et præsentationskatalog over de danske scenekunstaktører, inkl. producenter, spillesteder mm., der deltager på CINARS 2026.
Du kan se præsentationskataloget for 2024 her.
Sådan vurderes din ansøgning
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.
Statens Kunstfond har udarbejdet visioner og missioner for arbejdet i Statens Kunstfond.
Projektstøtteudvalget for scenekunst har lagt en strategi for perioden 2022-2025.
Det overordnede kriterium for alle tildelinger fra Statens Kunstfond er kvaliteten af den kunstneriske produktion og det kunstneriske talent sammenholdt med det ansøgte projekt.
I forhold til CINARS lægger udvalget vægt på:
- at du argumenterer for et relevant strategisk sigte med din deltagelse på CINARS og i det særlige strategiske forløb
- at du har adgang til et organisatorisk apparat i forhold til at indgå i dialog og imødekomme udenlandsk efterspørgsel, samt organisatorisk kapacitet til at indgå i internationale samarbejder
- at du tydeligt redegør for, hvordan deltagelse på CINARS og i det særlige strategiske forløb kan/skal bruges i dit videre internationale arbejde
- at du klart demonstrerer et internationalt udviklingspotentiale, hvor deltagelse ved CINARS indgår som et centralt element i et strategisk sigte
I vurderingen af kunstnerisk kvalitet lægger Projektstøtteudvalget for scenekunst vægt på at støtte scenekunst:
- med mod og vilje til at gå nye veje i forhold til form, indhold eller formater
- med en tydelig kunstnerisk idé samt evnen til at realisere den
- med overvejelser om projektets væsentlighed eller samfundsmæssige relevans
- der aktivt forholder sig til publikums oplevelse af og relation med værket
Yderligere forhold
Udvalget forbeholder sig retten til at imødekomme ansøgningen med et mindre beløb end ansøgt ud fra en vurdering af ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger, de afsatte midler samt ønsket om at sikre mangfoldighed og en spredning af kunststøtten.
Bæredygtighed
Udvalget opfordrer til, at du overvejer projektets bæredygtighed i forhold til sociale og klimamæssige dimensioner.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid inden fristen gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.
Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.
Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal du skrive til post@slks.dk.
Du skal vedhæfte følgende bilag:
- Et dokument med en kort projektbeskrivelse/motivation for deltagelse på CINARS og i det strategiske forløb. Angiv også om du ønsker at deltage i den indledende netværkstur (maks. 2.400 tegn inkl. mellemrum).
- Indsæt gerne links til relevant information i dokumentet.
- Budget i PDF-format. I budgettet skal du skrive beløb i danske kroner. Tjek, at filen ikke strækker sig over flere tomme sider, når du laver filen til PDF. Det er obligatorisk at bruge budgetskabelonen: (Slots- og Kulturstyrelsens budgetskabelon)
- CV på de medvirkende - maks. 1 side pr. person, som du vedhæfter som ét samlet dokument
Du skal være opmærksom på:
- at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
- at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer
- at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
- at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
- at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
- at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
- at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
- at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
- at du som udgangspunkt ikke kan overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.
Økonomi
Du kan søge om rejsetilskud til strategisk forløb til CINARS 2026 på op til 30.000 kr. pr. teater/kompagni/kunstner til:
- Rejse og ophold i Montreal i forbindelse med deltagelse i CINARS
- Deltagergebyr mm. i forhold til tilmelding til den nordiske fællesstand
- Deltagelse i diverse netværksarrangementer under CINARS, både danske og nordiske
Derudover kan du søge om tilskud til at deltage i den indledende netværkstur på yderligere 10.000 kr.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for scenekunst foretager en vurdering af støttebehovet i forhold til den enkelte ansøgers oplysninger om antal deltagere, rejseudgifter osv.
Udbetaling
Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er tilknyttet det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske inden, du får et eventuelt tilsagn, og tilskuddet bliver udbetalt.
Hvis du, efter Skatteforvaltningen definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.
Pengene bliver udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder.
Dit tilskud vil blive indberettet til SKAT, da vi har indberetningspligt. Det er uanset om og hvordan du skal beskattes af tilskuddet. Langt de fleste af vores tilskud bliver indberettet med AM-bidrag.
Hvornår får du svar?
Du får svar på din ansøgning på senest 12 uger efter ansøgningsfristen.
I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen, eller via e-mail, og samtidig bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.
Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.
Når du har indsendt ansøgningen
Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".
Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.
På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.
Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.
Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.
Lovgrundlag
Afgørelser bliver truffet efter § 3, stk. 1, jf. stk. 2 og 3, i lov om Statens Kunstfonds virksomhed (lov nr. 458 af 8. maj 2013)
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan, du skal afrapportere, afhænger af, hvor stort et tilskud, du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.
Hvis du modtager et mindre beløb, end du har ansøgt om, vil du kunne læse i dit bevillingsbrev, om du skal indsende flere oplysninger, før vi kan udbetale dit tilskud.
Hvem vurderer ansøgningen
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.