Scenekunst: Open call: Præsentation og deltagelse på dFERIA 2026

Frist: 14.11.2025, kl. 14:00

Teatre, spillesteder, festivaler, platforme eller andre, der præsenterer scenekunst i Danmark, kan søge om at deltage på det internationale scenekunstmarked dFERIA i San Sebastian i Spanien i marts 2026.

De udvalgte aktører vil desuden få mulighed for at lave en præsentation af dem selv samt en kunstner eller kompagni/gruppe, som de tidligere har samarbejdet med.

Det er ikke desværre ikke muligt at ansøge på mobilen med vores nuværende løsning.
Note:

Vær opmærksom på, at du kan indsende din ansøgning indtil 14:00 på dagen for ansøgningsfristen, men vi anbefaler, at du indsender i god tid.

Ansøg

Hvem kan søge?

Teatre, spillesteder, festivaler, platforme eller andre, der præsenterer scenekunst i Danmark.

Er du berettiget til at søge?

  • Individuelle kunstnere og grupper/kompagnier kan ikke søge. Kunstnere og grupper/kompagnier skal repræsenteres af et teater/festival/platform, der inkluderer dem i deres ansøgning.
  • Der kan ikke ydes støtte til projekter, som udelukkende gennemføres af de store institutionsteatre. Ved store teatre forstås Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne, Den Jyske Opera og teatrene under det Københavnske Teatersamarbejde.

Hvad er formålet med ordningen?

Statens Kunstfond har til opgave at fremme scenekunsten i Danmark og dansk scenekunst i udlandet.

Projektstøtteudvalget for Scenekunst og det internationale scenekunstmarked dFERIA, som bliver afholdt hvert år i den spanske by San Sebastian, har indgået en aftale om et særligt fokus på Danmark på dFERIA i 2026. Samarbejdet benævnes ’Denmark X dFERIA’.

dFERIA afholdes fra den 14. marts til den 18. marts 2026. Du kan læse mere om dFERIA her.

Som en del af samarbejdet, vil udvalget med dette open call opfordre danske teatre/festivaler/platforme, som er interesserede i at deltage i dFERIA i 2026, til at søge om at præsentere sig selv og en kunstner eller gruppe/kompagni, som de tidligere har præsenteret på deres teater/festival/platform eller på anden måde har samarbejdet med.

Udvalget planlægger i samarbejde med dFERIA at sammensætte en dansk delegation, der bredt repræsenterer dansk scenekunst i forhold til dFERIAS kunstneriske profil.

Hvis I bliver udvalgt, vil én repræsentant fra teatret/festivalen/platformen, samt kunstneren eller én repræsentant fra gruppen/kompagniet blive inviteret til at deltage i dFERIA 2026 som en del af den danske delegation. I vil få mulighed for at deltage i hele programmet, inklusiv særlige netværksmuligheder med relevante kunstnere eller presenters fra hele verden. I vil også få mulighed for at præsentere jer selv og kunstneren/gruppen/kompagniets kunstneriske arbejde på en særlig pitch session om dansk scenekunst henvendt til de spanske og internationale deltagere på dFERIA.  

Hvis I bliver udvalgt, vil dFERIA sørge for hotelophold og måltider, under opholdet. I vil desuden have fuld adgang til dFERIAs øvrige program, herunder forestillinger, performances og branchearrangementer.

I vil samtidig modtage et tilskud fra Statens Kunstfond til jeres omkostninger til persontransport og eventuelt øvrige rejseomkostninger på op til 5.000 kr. per person.

Sådan vurderes din ansøgning

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.

Statens Kunstfond har udarbejdet visioner og missioner for arbejdet i Statens Kunstfond.

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har lagt en strategi for perioden 2022-2025.

Det overordnede kriterium for alle tildelinger fra Statens Kunstfond er kvaliteten af den kunstneriske produktion og det kunstneriske talent sammenholdt med det ansøgte projekt.

I vurderingen af kunstnerisk kvalitet lægger Projektstøtteudvalget for Scenekunst vægt på at støtte scenekunst:

  • med mod og vilje til at gå nye veje i forhold til form, indhold eller formater
  • med en tydelig kunstnerisk idé samt evnen til at realisere den
  • med overvejelser om projektets væsentlighed eller samfundsmæssige relevans
  • der aktivt forholder sig til publikums oplevelse af og relation med værket

Bæredygtighed

Udvalget opfordrer til, at du overvejer projektets bæredygtighed i forhold til sociale og klimamæssige dimensioner.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid inden fristen gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.

Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.  

Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal du skrive til post@slks.dk

I det elektroniske ansøgningsskema skal du:

  • afkrydse oplysning om målgruppe: Børn og unge, delvist børn og unge eller Voksne
  • afkrydse valg af genre: Gadeteater/Site specific, Koreografisk/Bevægelsesbaseret, Ny/samtidscirkus, Objekt/Animation, Performance, Tekstbaseret eller Tværæstetisk

Du skal vedhæfte følgende bilag:

  • En kort projektbeskrivelse, der skal indeholde følgende:
    • En kort beskrivelse er jer som teater/festival/platform, inklusiv jeres erfaring med at præsentere internationale forestillinger/værker og andre internationale samarbejder
    • Motivation for at deltage i dFERIA 2026
    • En kort beskrivelse af den kunstner eller gruppe/kompagni, som I ønsker at præsentere på dFERIA 2026, herunder hvordan I tidligere har samarbejdet med dem
    • Motivation for at præsentere netop denne kunstner eller gruppe/kompagni på dFERIA 2026
  • CV eller anden beskrivelse af jer som teater/festival/platform og af jeres valgte kunstner eller gruppe/kompagni - maks. 1 side pr. person

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
  • at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
  • at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
  • at du som udgangspunkt ikke kan overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.

Økonomi

Du kan søge om tilskud til persontransport og øvrige rejseomkostninger på op til 5.000 kr. per person, svarende til op til 10.000 kr. per ansøgning (maks. 2 personer).

Hvis I bliver udvalgt, vil I modtage hotelophold, måltider og adgang til dFERIA direkte fra dFERIA i perioden 14. til 18. marts 2025, som beskrevet i afsnittet ”Hvad er formålet med ordningen” (maks. 2 personer).

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er tilknyttet det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske inden, du får et eventuelt tilsagn, og tilskuddet bliver udbetalt.

Hvis du, efter Skatteforvaltningen definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.

Pengene bliver udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder.

Dit tilskud vil blive indberettet til SKAT, da vi har indberetningspligt. Det er uanset om og hvordan du skal beskattes af tilskuddet. Langt de fleste af vores tilskud bliver indberettet med AM-bidrag.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning på senest 12 uger efter ansøgningsfristen.

Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen, eller via e-mail, og samtidig bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning. 

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan, du skal afrapportere, afhænger af, hvor stort et tilskud, du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvis du modtager et mindre beløb, end du har ansøgt om, vil du kunne læse i dit bevillingsbrev, om du skal indsende flere oplysninger, før vi kan udbetale dit tilskud.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.

Ansøg
Mere