Open Call: Kandidater til Betty Nansen Teatrets og Nørrebro Teaters bestyrelser 2024-2028 – udpeget af Statens Kunstfond
Frist: 18.03.2024, kl. 14:00
Interessenter med kunst- eller scenekunstfaglig ekspertise kan søge om at blive indstillet som medlem af Nørrebro Teater eller Betty Nansen Teatrets bestyrelser for perioden 2024-2028. Statens Kunstfond skal udpege to nye kandidater til hver bestyrelse med beskikkelse pr. 1. juli 2024. Ansøgningsfristen er 18. marts 2024.
Hvem kan søge?
Du kan søge, hvis du har solid erfaring, kompetencer eller faglig ekspertise inden for kultur, kunst, og/eller scenekunst. Der bliver også set på, om du har ledelsesmæssige kompetencer og/eller erfaring med bestyrelsesarbejde.
Du ansøger i dit CPR-nummer.
Hvad er formålet med ordningen?
Udvalget har besluttet at gøre det muligt for alle med relevant erfaring, kompetencer og/eller ekspertise at tilkendegive interesse for selv at blive medlem af Betty Nansen Teatret eller Nørrebro Teaters bestyrelser for at gøre rekrutteringsgrundlaget for udpegningen så bredt som muligt. Udvalget skal udpege to medlemmer til hver bestyrelse, der af kulturministeren beskikkes til bestyrelsen pr. 1. juli 2024.
Om Betty Nansen Teatret
Betty Nansen Teatret er organiseret som selvejende institution, der sammen med Folketeatret, Nørrebro Teater og Østerbro Teater indgår i Det Københavnske Teatersamarbejde.
Betty Nansen Teatrets profil i Det Københavnske Teatersamarbejde er at formidle nye eksperimenterende fortælleformer og kunstneriske alliancer, nyskreven dramatik og klassikere læst på nye måder.
Betty Nansen Teatret er finansieret af driftstilskud fra Kulturministeriet administreret af Det Københavnske Teatersamarbejde. Desuden modtager teatret bidrag fra en række fonde og puljer til tidsbegrænsede aktiviteter og projekter, og derudover finansieres teatret af salg af forestillinger, billetsalg og andre aktiviteter.
Betty Nansen Teatret ledes af en bestyrelse, hvor medlemmerne tilsammen skal repræsentere juridisk, ledelsesmæssig, økonomisk, markedsføringsmæssig og scenekunstnerisk indsigt. Bestyrelsen sammensættes i overensstemmelse med lov om ligestilling mellem mænd og kvinder.
Bestyrelsesmedlemmers eventuelle egne scenekunstneriske produktioner kan ikke præsenteres på eller (co)produceres af Betty Nansen Teatret, samtidig med at medlemmet sidder i bestyrelsen.
Bestyrelsen for Betty Nansen Teatret består af 6 medlemmer: To medlemmer udpeget af Kulturministeren (herunder forpersonen), to medlemmer udpeget af Statens Kunstfond (v. Projektstøtteudvalget for Scenekunst), ét medlem udpeget af Betty Nansen Teatrets medarbejdere og ét medlem udpeget af Frederiksberg Kommune. Den nuværende bestyrelse består af:
- Forperson: Katja Holm / skuespiller – udpeget af Kulturministeriet
- Næstforperson: Jakob Bjerregaard Engmann / Teaterchef, BaggårdTeatret – udpeget af Statens Kunstfond
- Jens Peter Fabricius / Advokat (H), Partner Moltke-Leth – udpeget af Frederiksberg Kommune
- Andreas Æbelø / Selvstændig ledelsesrådgiver og foredragsholder – udpeget af Kulturministeriet
- Pernille Møller Taasinge / Udviklingschef, Aaben Dans – udpeget af Statens Kunstfond
- Ken Tommy Nielsen / Regissør, Betty Nansen Teatret – medarbejderrepræsentant
Katja Holm, Andreas Gylling Æbelø og Ken Tommy Nielsen er beskikket frem til 30.06.2026
De nye bestyrelsesmedlemmer skal udpeges i fire år fra 1. juli 2024 til 30. juni 2028. Der tages forbehold for ændringer i regelgrundlaget for udpegningen af bestyrelsen for Betty Nansen Teatret.
Læs mere om Betty Nansen Teatret her
Læs mere om Betty Nansen Teatrets organisation og den nuværende bestyrelse her
Læs mere om den konkrete opgave som medlem af Betty Nansen Teatrets bestyrelse
Om Nørrebro Teater
Nørrebro Teater er organiseret som selvejende institution, der sammen med Folketeatret, Betty Nansen Teatret og Østerbro Teater indgår i Det Københavnske Teatersamarbejde.
Nørrebro Teaters profil i Det Københavnske Teatersamarbejde er ’underholdende og samtidsrelevante fortællinger med morskab, mening og kant’. Teatrets repertoire består af underholdende og meningsfulde teater- og musikforestillinger, der forholder sig til nutiden og ikke er bange for at lade humoren stå på skuldrene af alvoren.
Nørrebro Teater er finansieret af driftstilskud fra Kulturministeriet administreret af Det Københavnske Teatersamarbejde samt salg af forestillinger, billetsalg, udlejning, events og andre aktiviteter.
Nørrebro Teater ledes af en bestyrelse, hvor medlemmerne tilsammen skal repræsentere juridisk, ledelsesmæssig, økonomisk, markedsføringsmæssig og scenekunstnerisk indsigt. Bestyrelsen sammensættes i overensstemmelse med lov om ligestilling mellem mænd og kvinder.
Bestyrelsesmedlemmers eventuelle egne scenekunstneriske produktioner kan ikke præsenteres på eller (co)produceres af Nørrebro Teater, samtidig med at medlemmet sidder i bestyrelsen.
Bestyrelsen for Nørrebro Teater består af 6 medlemmer: To medlemmer udpeget af Kulturministeren (herunder forpersonen), to medlemmer udpeget af Statens Kunstfond (v. Projektstøtteudvalget for Scenekunst), ét medlem udpeget af Nørrebro Teaters medarbejdere og ét medlem udpeget af Københavns Kommune. Den nuværende bestyrelse består af:
- Forperson: Mikael Storm Frederiksen / Partner i Zeuthen Storm – udpeget af Kulturministeriet
- Næstforperson: Astrid Haug / Rådgiver, Astrid Haug Bureau – udpeget af Statens Kunstfond
- Klaus Bondam / Skuespiller – udpeget af Statens Kunstfond
- Lene Struck-Madsen / Leder af Applaus – udpeget af Kulturministeriet
- Simon Strange / Chefkonsulent, Miljøstyrelsen – udpeget af Københavns Kommune
- Henrik Kegnæs Spangsbo / Belysningsmester, Nørrebro Teater – medarbejderrepræsentant
Michael Storm Frederiksen, Lene Struck-Madsen og Henrik Kegnæs Spangsbo er beskikket frem til 30. april 2026.
De nye bestyrelsesmedlemmer udpeges for fire år fra 1. juli 2024 til 30. juni 2028. Der tages forbehold for ændringer i regelgrundlaget for udpegningen af bestyrelsen for Nørrebro Teater.
Læs mere om Nørrebro Teater her
Læs mere om Nørrebro Teaters organisation og den nuværende bestyrelse her
Læs mere om den konkrete opgave som medlem af Nørrebro Teaters bestyrelse
Sådan vurderes din ansøgning
Udvalget har besluttet at gøre det muligt for alle at tilkendegive interesse for selv at blive medlem af Betty Nansen Teatret eller Nørrebro Teaters bestyrelser for at gøre rekrutteringsgrundlaget for udpegning af medlemmer til teaterbestyrelser så bredt som muligt. Udvalget indstiller fire kandidater (to mænd og to kvinder) til bestyrelsen i hhv. Betty Nansen Teatret og Nørrebro Teater til kulturministeren, som herefter vælger blandt de fire indstillede kandidater og beskikker to af dem til bestyrelsen. Derfor gælder dette Open Call kun de to pladser i hver bestyrelse, som udvalget har indstillingsretten til.
Kandidater fra dette Open Call kommer til at indgå i udvalgets udpegningsproces og arbejde med at finde de rette kandidater. Et af de nuværende bestyrelsesmedlemmer i Betty Nansen Teatret og begge de nuværende bestyrelsesmedlemmer i Nørrebro Teater udpeget af Statens Kunstfond kan indgå i bruttolisten af kandidater, som udvalget indstiller fra, da medlemmerne kan genudpeges.
Efter ligestillingsloven skal udvalget indstille både en kvindelig og en mandlig kandidat til hver enkelt bestyrelsespost til kulturministeren.
Ansøgningsproceduren foregår ved en vurdering af de skriftlige ansøgninger. Udvalget foretager en faglig vurdering af den enkelte ansøgers erfaringer, kompetencer og ekspertise i relation til de siddende bestyrelsesmedlemmers øvrige kompetencer.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.
Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.
Du skal udfylde et obligatorisk standardbilag til den bestyrelse, du søger ind. Det obligatoriske standardbilag indeholder motiveret ansøgning og CV, som du vedhæfter det elektroniske ansøgningsskema i Tilskudsportalen. Har du tekniske udfordringer med at udfylde skemaet, kan du skrive til musc@slks.dk
- Ansøgningsskema til Betty Nansen Teatrets bestyrelse
- Ansøgningsskema til Nørrebro Teaters bestyrelse
Ansøgningen skal indeholde følgende:
- Din motivation for at blive medlem af Betty Nansen Teatret eller Nørrebro Teaters bestyrelse, og hvad du kan bidrage med til bestyrelsen. Vi vil gerne høre, hvad du har på hjerte, og hvordan du ser dig selv indgå i teatrets arbejde (max 1.500 anslag inkl. mellemrum).
- Dit CV – kort beskrivelse af din faglige profil og dine roller samt dine tidligere opgaver (max 1.000 anslag inkl. mellemrum).
- Du kan vælge at indsætte et vellignende foto eller vedhæfte det som et separat bilag
Din henvendelse skal være modtaget senest den 18. marts 2024 kl. 14.00.
Du kan kun indsende ansøgning på vegne af dig selv.
DU SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ:
- at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF og JPG. Vi modtager ikke ZIP-filer
- at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
- at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
Økonomi
Vederlaget for bestyrelseshvervet i de to teatre fremgår af dokumenterne 'Læs mere om den konkrete opgave som medlem...'. Se under beskrivelsen af de to teatre længere oppe.
Hvornår får du svar?
I april måned 2024 giver udvalget besked til alle ansøgere, hvorvidt de er udpeget til bestyrelseshvervet eller ej.
Vi behandler dine oplysninger fortroligt.
Når du har indsendt ansøgningen
Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".
Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.
På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se det bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige oplysninger er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.
Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.
Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.
Lovgrundlag
- Bekendtgørelse nr. 1130 af 25. september 2014: Bekendtgørelse om Det Københavnske Teatersamarbejde (retsinformation.dk)
- Lovbekendtgørelse nr. 1473 af 30. november 2023: Bekendtgørelse af lov om scenekunst
- Bekendtgørelse nr. 1575 af 19. december 2022 af lov om ligestilling af kvinder og mænd: Ligestillingsloven (retsinformation.dk)
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Hvem vurderer ansøgningen
Det er Projektstøtteudvalget for Scenekunst, som vurderer ansøgningerne og udpeger to medlemmer (en kvinde og en mand til hver post) til hver bestyrelse. Kulturministeren foretager den endelige udvælgelse og beskikker til bestyrelserne pr. 1. juli 2024.