Peter Madsen, f. 1958

Modtager af hædersydelse, tildelt i 2020 / Litteratur

Begrundelse for tildeling

Det kan føles lidt sært at skulle skrive en indstilling til hædersydelse af Peter Madsen, for når man gennemgår hans meritter, står det jo klart, at han skulle have haft den for længst. I 1970'erne skyller den nye bølge af de såkaldte albums fra Frankrig og Belgien ind over landet, og salgstallene er skyhøje, men danske albums af samme kvalitet er der få af. Det ændrer sig, da en lille gruppe danske tegneserieentusiaster samles om at lave et bud på et dansk album på 46 sider, som man kendte det fra f.eks. Linda & Valentin, Asterix og Lucky Luke. Valhalla 1, Ulven er løs, udkom i 1979 og solgte i svimlende 100.000 eksemplarer. Dette blev begyndelsen på tegneseriens guldalder i Danmark, der varede indtil 1990'erne, hvor tegneserierne langsomt tabte terræn til andre medier som f.eks. computerspil.

Men i kølvandet på Valhallas succes blomstrer det danske albummarked. På små tegnestuer i København søger drømmende tegneserieskabere sammen, og personer som Henrik Rehr, Mårdøn Smet og Sussi Bech igangsætter deres karrierer under indflydelse af den optimisme, Peter Madsen og Valhalla spredte. Peter Madsens betydning for dansk tegneserie kan dårligt overvurderes.

I 1980'erne tager Peter Madsen også livtag med tegnefilmen, idet han går i gang med en filmatisering af Valhalla. I 1986 lander Valhalla-filmen i landets biografer, hvor den bliver til årets mest sete film. Det store filmstudie, som skabes til produktionen, er alene sammensat af nye, unge danske animatorer, og efter Valhalla danner en gruppe derfra A-Film, som bliver landets største animationsproducent.

I 1995 skifter Peter Madsen spor til genfortællinger af bibelhistorier. Menneskesønnen, der er baseret på de fire evangelier i Det Nye Testamente, bliver et nybrud i forhold til den traditionelle måde at fortælle bibelske historier på. Peter Madsens suveræne akvarelteknik kommer til sin fulde ret, bogen er mættet med lys og næstekærlighed, og Peter Madsens store fornemmelse for opbygning af drama er iøjnefaldende. Menneskesønnen bliver en stor succes, og sælger 170.000 eksemplarer. Efter Menneskesønnen følger Historien om Job (1999), og siden følger Signe Trilogien (2003, 2008, 2018).

Som i al god kunst formår Peter Madsen i Valhalla at skabe uforglemmelige scener, der lever videre i ens bevidsthed: Trym der hopper nøgen rundt i sin enorme pengebunke; Thor der mødes med Jætterne i Thors Brudefærd, hvor Thor er forklædt som kvinde, og derved udsættes for den ringeagtende behandling, som han delvist selv er med til at videreføre, er geniale og højaktuelle i dag. De tre første albums med Valhalla regnes i dag for nogle af de bedste danske tegneseriealbums nogensinde, og det er helt fortjent.

Peter Madsens tegnestil er inspireret af nogle af de største franske mestre, Mézières, Giraud og Uderzo, og han forener fint deres forskelligheder. Derfor bliver et Valhalla-album en skøn blanding af meget varierede sider. De billedrige sider, som ofte er brugt til komiske scener, veksler med storslåede landskabsscenerier, ikke sjældent med udgangspunkt i hans egne friluftstegninger fra især Norge. Perfektionist kan have en negativ klang, men i Peter Madsens tilfælde betyder det talrige skitser og research, hvilket er grunden til, at hans værker er så overbevisende.

Mere