Besøgsprogrammer

I Kunstfondens Projektstøtteudvalg for Billedkunst ønsker vi at styrke danske kunstnere internationalt. Det gør vi ved at facilitere kontakter, netværk og samarbejder mellem kunstnere og kuratorer på henholdsvis den danske og den udenlandske kunstscene.

Vi har følgende to programmer:

  • Kuratoriske researchrejser, der giver danske kuratorer mulighed for at foretage research blandt kunstnere i udlandet. Læs om puljen
  • Det internationale besøgsprogram, der muliggør, at udenlandske kuratorer kan besøge Danmark og få indblik i danske kunstnere og kunstinstitutioners arbejde.

Kuratoriske researchrejser

Kuratoriske researchrejser giver udenlandske kuratorer, institutionsledere og andre kunstformidlere mulighed for selv at søge støtte til rejser og ophold i Danmark. Programmet retter sig primært mod kuratorer, som allerede har kontakter i det danske kunst- og kulturliv, og derfor selv har mulighed for at tilrettelægge møder og besøg hos kunstnere og institutioner.

Programmet kan også søges af danske kuratorer, institutionsledere og kunstformidler, der ønsker at komme til udlandet. Puljen har løbende ansøgningsfrist og svar gives indenfor 14 dage. 

Læs mere om Kuratoriske researchrejser

Hvis du ønsker at orientere en en udenlandsk kurator om researchprogrammets muligheder, kan du finde en engelsk beskrivelse

Det internationale besøgsprogram 

Projektstøtteudvalget for Billedkunst inviterer løbende professionelle kuratorer for biennaler og andre internationale udstillinger til Danmark for at give dem mulighed for at researche og orientere sig om dansk samtidskunst og skabe netværk i det danske kunstmiljø.

De besøgende kuratorer har oftest konkrete ønsker om kontakt til bestemte kunstnere, gallerier, institutioner og andre professionelle aktører i billedkunstmiljøet. Det er med udgangspunkt i disse ønsker, at programmet for gæsten tilrettelægges.

Det internationale besøgsprogram foregår kun ved direkte invitation fra projektstøtteudvalget og kan derfor ikke søges.

Sådan administreres Det internationale besøgsprogram

Formålet med besøgsprogrammerne er at fremme danske billedkunstneres internationale karrierer blandt andet ved at styrke internationale kuratorers kendskab til deres kunstpraksisser.

Økonomi

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst afsætter årligt kr. 250.000 kr. til de internationale besøgsprogrammer. Et besøg koster typisk kr. 15.000 og dermed er målet at afholde 15-20 besøg årligt.

Administration og kontakt

De internationale besøgsprogrammer varetages som operatøropgave af de kunstfaglige medarbejdere i Slots- og Kulturstyrelsens kontor for Billedkunst:

Claudine Zia, czi@slks.dk
Ane Bülow, anb@slks.dk  

Programmet

  • Det program der lægges for et givent besøg, tager direkte afsæt i den besøgende kurators konkrete ønsker om at besøge fx bestemte kunstnere, gallerier eller institutioner. Hertil har de besøgende kuratorer oftest et helt specifikt projekt eller en særlig tematik eller kunstpraksis, som de ønsker at researche til under besøget. Dette tages der ligeledes højde for i programlægningen.
     
  • Slots- og Kulturstyrelsen supplerer så vidt muligt kuratorens ønsker ved at stille forslag til møder med en lang og bred række af danske kunstnere, der evt. kunne indtænkes i kuratorens program. Såfremt kuratoren fatter interesse for Slots- og Kulturstyrelsens forslag, inkluderes disse i besøgsprogrammet. Programmet tager ofte også udgangspunkt i aktuelle udstillinger, seminarer, talks, etc., der finder sted i den periode besøget afholdes.
     
  • Hvis den inviterede kurator undtagelsesvis, hverken har konkrete ønsker til møder, særlige interesseområder eller specifikke projekter, hvortil der researches, opfordrer Slots- og Kulturstyrelsen den givne kurator til at orientere sig om den danske samtidskunstscene fx via litteratur og online ressourcer og dernæst vende tilbage med forslag og ønsker.
     
  • Hvis den inviterede kurator fortsat ikke har specifikke ønsker til møder, udfærdiger Slots- og Kulturstyrelsens kunstfaglige medarbejdere et program, der tegner en overordnet profil af aktuelle tendenser og aktører på den danske samtidskunstscene. I disse tilfælde prioriterer Slots- og Kulturstyrelsen at foretage en programlægning, der repræsenterer bredden af den danske samtidskunstscene.
     
  • Ifølge besøgsprogrammets formål og projektstøtteudvalgets overordnede retningslinjer prioriterer Slots- og Kulturstyrelsen at invitere nøglepersoner og kuratorer for de vigtigste internationale biennaler herunder Venedig, Documenta, Sharjah, Istanbul, Berlin, Sao Paulo, Manifesta, Gwangju, Sydney, Liverpool, Lyon og Yokohama.
     
  • Herudover prioriterer Slots- og Kulturstyrelsen at invitere internationale kuratorer, der befinder sig på forskellige karrieretrin og tilhører forskellige niveauer af kunstscenen, med det sigte at facilitere møder og muligheder for så bred en gruppe af danske kunstnere som muligt.
     
  • Alle besøg – også kommende - publiceres løbende her på siden. Interesserede kan således orientere sig i, hvem der kommer på besøg i fremtiden. Har du selv et særligt begrundet ønske om, at møde en fremtidig gæst, er du velkommen til at henvende dig til de kunstfaglige medarbejdere i Billedkunst, som vil forelægge din henvendelse for den inviterede kurator.  
     
  • Hvis du selv har et begrundet ønske om at invitere en specifik kurator på besøg er du velkommen til at kontakte de kunstfaglige medarbejdere i Billedkunst. Husk dog også, at alle udenlandske kuratorer til enhver tid selv kan søge om at komme på researchbesøg via puljen Kuratoriske researchrejser. Læs om puljen

Tidligere og kommende kuratorbesøg

2023

 
Oktober  Antoine Schalk, Independent curator 
Oktober      Andréanne Béguin, Independent curator and art critic
Juni Amanda Carneiro, Artistic organizer, 60th Venice Bieannale / Assistant Curator, Museu de Arte de São Paulo (MASP)
Juni Isabella Rjeille, Curator, Museu de Arte de São Paulo (MASP)
Maj Zoë Gray, Senior Curator, Wiels
Februar Karen Archey, Curator of Contemporary Art, Stedelijk Museum Amsterdam

2022

 
November Piia Oksanen, curator, Kiasma
September  Oriane Durand, curator, Kunstverein Bielefeld
September Juliette Desorgues, independent, Paris 
September Anya Harrison, Curator, MO.CO. - Montpellier Contemporain 
August Andres Valtierra, Associate Curator, Museo Tamayo, Mexico City
August Magalí Arriola, Director of Museo Tamayo, Mexico City
August Öykü Özsoy Sagnak, Cheif Curator, Istanbul Modern 
August Deniz Pehlivaner, Curator, Istanbul Modern

2021

 
December Abhijan Toto & Pujita Guha aka The Forest Curriculum 
September Eimear Martin, independent, Paris
September Julija Cistiakova, independent, Paris
September Oier Etxeberria, Head of Contemporary Art, Tabakalera, San Sebastián, Spain
September Pierre-Alexandre Mateos & Charles Teyssou, independent, Paris

2019

 
December  Claire Contamine, Assistant curator, Riga International Biennial of Contemporary Art
November  Shubigo Rao og Mario d'Souza fra Kochi Muziris Binnalen
November  Severine Fromaigeat, Museum Tinguely, Basel.
Oktober  Haeju Kim - Deputy director of Art Sonje Center, Seoul
Oktober  Irina Chmyreva - Co-Founder and Artistic Director of PhotoVisa
Oktober  Jadwiga Charzynska - Director of Laznia Centre For Contemporary Art, Gdansk
Oktober  Kati Kivinen - Chief Curator, Kiasma, Helsinki
Oktober  Matteo Lucchetti - Chief curator , Visible Project
Oktober  Nicola Trezzi - Director and Chief Curator of CCA, Tel Aviv
September Jacopo Crivelli Visconti, Curator of the 34th Bienal de São Paulo
August Florian Weigl, Curator at V2_, Lab for the Unstable Media
Juni Bryan Barcena, Curator MoCA, Los Angeles
Juni Hendrik Folkerts, Curator at the Art Institute of Chicago
Maj Feng Boyi, Independent Curator, Beijing
Maj Gilles Alvarez, Director of Biennale Nemo
Maj Jérôme Remy, Artistic Director, Les Boréales
Maj Dominique Moulon, Independent critic and Curator, Paris
April  Camilla Rocha Campos, Capacete
Februar Ellen Greig, Curator Chisenhale, London
Februar Alan Quireyns, Artistic director Air Antwerpen, Belgien

2018

 
September Sheikha Hoor Al Qasimi, President and Director of the Sharjah Art Foundation
September Robin Clark, director of the Artist Initiative, SFMOMA
August Fatos Ustek, Director & Chief Curator at DRAF, David Roberts Art Foundation
August Pier Paolo Pancotto, Independent critic and curator, Rome
August Esa Nickle, Producing Director and Manager of International Affairs, Performa
August Marco Antonini, Independent critic and curator, Zurich
Juni Fernanda Brenner, Founder and Director, Pivo, São Paulo, Brazil
Maj Sunjung Kim, director, Art Sonje Center, Seoul, Korea
Marts Sumesh Sharma, curator and co-founder, Clark House Initiative, Bombay 
Marts Dasom Suh, Kurator, Mite-Ugro, Gwangju, Korea
   
2017  
December Anissa Touati, Independent curator, co-director Chalet Society
Oktober Anita Dube, curator, Kochi-Muziris Biennale 2018
September Pavel S. Pyś, Curator of Visual Arts, Walker Art Center, Minneapolis
September Oliver Martínez Kandt, Director and Curator Parallel Oaxaca, Mexico
September Joseph del Pesco, Director, Kadist Art Foundation, San Francisco
September Kim Nguyen, Curator and Head of Programs at CCA Wattis
Maj Azar Mahmoudian, independent curator, Iran
April Eriko Kimura, Curator, Yokohama Museum of Art / Yokohama Triennale 2017
April Oier Etxeberria Bereziartua, Head of Artistic Projects, Tabakalera, Donostia / San Sebastián
April Simone Menegoi, Independent curator, Milan
Februar Mami Kataoka, Artistic Director of 21st Biennale of Sydney
Februar Michal Novotný, director, FUTURA Centre for Contemporary Art, Prague 
   
2016  
September Rina Carvajal - Director and Curator, Museum of Art and Design, Miami
August Liv Vaisberg, curator and director, Independent Art Fair Brussels
August Samuel Leuenberger, Director and curator at SALTS, Basel 
Juni Rim Mejdi, Cinema Director and curator. Madrassa Collective 
Juni Berit Schuck dramaturg and independent curator. Madrassa Collective 
Juni Francesca Masoero, independent researcher, project manager and curator. Madrassa Collective
Juni Victoria Dabdoub, el-Atlal (el-atlal.org) - Madrassa Collective
Juni Nouha Ben Yedri, project manager for Trankat Art Residency, Tétouan. Madrassa Collective
Juni José Roca, independent curator, artistic director at FLORA ars+natura, Bogotá
Juni Cai Meng, kurator, CAFA Art Museum, Beijing
Juni Camille Videcoq, uafhængig kurator og kunstkritiker, Marseille
Juni Ângela Mendes Ferreira, direktør ved Encontros da Imagem, Braga, Portugal
April Ellen Mara De Wachter, independent writer and curator, London
March Olivier Varenne, Co-Director of Exhibitions & Collections, MONA, Australia 
Februar Azar Mahmoudian, assistant curator of the 2016 Gwangju Biennale
   
2015  
December Thibaut Verhoeven, curator SMAK (Museum of Contemporary Art Ghent, Belgium)
November Binna Choi, director, Casco - Office for Art, Design and Theory, Utrecht, The Netherlands 
November Maria Lind, director of Tensta konsthall, artistic director 11th Gwangju Biennale, Korea
October Dag Aak Sveinar, director PUNKT Ø and Momentum Nordic Biennial of Contemporary Art
September Laura Raicovich, director, Queens Museum, New York
August Su Wei, independent art critic and curator, Beijing
August Kenichi Kondo, Curator, Mori Art Museum, Tokyo, Japan
August Jussi Koitela, independent cur­ator, Hel­sinki, Fin­land
August Bianca Baroni, Independent curator and critic, London
August Nat Muller, Independent curator and critic 
August Kathleen Bühler, curator, KUNSTMUSEUM BERN, Schweiz
Juli Yukiko Shikata, associate curator of Mori Art Museum, Tokyo
april Manuela Moscoso, curator, Museo Rufino Tamayo, México City
April Marianne Mulvey, head of public programmes, Tate Modern and Brittain, London
April Sylvie Fortin, Executive and Artistic Director, La Biennale de Montréal
April Niels Van Tomme, curator of the 7th Bucharest Biennale 
April Chris Sharp, Independent curator & critic, co-director of Lulu project space, Mexico City 
April Marina Coelho, Direktør, KUNSTHALLE São Paulo, Brasilien 
Februar Claire Doherty, direktør for Situations, Spike Island, Bristol, England
Februar Joanna Warsza, freelance kurator, Berlin/Warszawa 
Mere