Musikken er følelsernes sprog
Helsingør Kommunes musikforløb ’Kom ind i musikken, far’ er en del af Statens Kunstfond partnerskab ’Kunst på Banen’ og et initiativ skabt for at styrke småbørnsfædres trivsel. Rusmiddelkonsulent og facilitator af forløbet, Asger Johannes Steenholdt, fortæller her om musikkens store menneskelige potentialer og om de første erfaringer med forløbet.
14. april 2025
”Jeg har fået et større indblik i mig selv og derfor større overskud til mine børn.”
”De sidste to gange har ramt nogle følelser i mig, som jeg ikke helt har prøvet før. For mig har forløbet været givende på mange måder. Man hører andres problemstillinger, som ligner ens egne, og får nogle gode redskaber at arbejde med.”
Sådan lyder det fra et lille udpluk af deltagerne i en evaluering af ’Kom ind i musikken, far’ – et musikforløb under Småbørnshuset i Helsingør Kommune for fædre med børn mellem 0-6 år. Asger Johannes Steenholdt er rusmiddelkonsulent i Småbørnshuset og facilitator af musikforløbet. Som psykoterapeut og musiker har han før faciliteret lignende forløb, men aldrig oplevet lige så stor tilslutning som ved ’Kom ind i musikken, far’. Han er dog ikke overrasket over, at interessen for netop dette forløb har været særlig stor. For ham er det nemlig tydeligt, at når man som i dette forløb sætter musikken – og ikke følelser eller trivselsproblematikker – forrest, så hjælper det flere fædre til at kunne se sig selv som en del af projektet.
”Pointen er, at det er musikken, som er omdrejningspunktet. Den er et redskab til at finde et sprog for følelser. Musikken har en helt særlig evne til at skabe et rum, hvor vi kan udtrykke os – og krybe bag om vores kognitive fæstningsværker. Musik er simpelthen et ursprog”, fortæller Asger Johannes Steenholdt.
Musik som vejen til indsigt
Som psykoterapeut er det Asger Johannes Steenholdts grundtese, at det er godt at være i kontakt med sine følelser. Men ifølge konsulenten er det langt fra nemt for alle. Derfor skal musikforløbet skabe et trygt rum med plads til at udtrykke sig og dele, hvad man har på hjerte.
”Der er et meget stort behov for nutidssvarende rum, hvor fædre kan tale med fædre. Hvis ikke man bliver bevidst om sine følelser og finder et sprog for dem, kan de blive undertrykte – og i stedet komme til udtryk på uhensigtsmæssige måder. Her kan musikken give nogle redskaber til at regulere følelser, så de lettere bliver forstået og rummet”, forklarer Asger Johannes Steenholdt og fortsætter:
”Jeg har selv været på en lang rejse for ikke blot at lukke ned for mine følelser. Det er mit håb, at forløbet giver deltagerne nogle redskaber, som de kan tage med sig videre ud i livet”, fortæller han.
Meget tyder da også på, at det håb allerede er en realitet. En far, der har deltaget i forløbet, fortæller for eksempel, at han er begyndt at tage sin søn med på indkøbsture, hvilket han ikke før har haft overskud til, mens en anden fortæller, at hans børn nu glæder sig over at tilbringe tid med ham – og gerne vil blive selvom det egentlig er tid til at komme hjem til mor igen.
Et fædre-fællesskab omkring musikken
’Kom ind i musikken, far’ er et forløb, der helt enkelt er bygget op omkring de deltagende fædre. Inden opstarten udvælger de hver især et stykke musik, som betyder noget for dem. Holdet lytter i fællesskab til hvert enkelt musikstykke, og efterfølgende skal hovedpersonen fortælle, hvad nummeret betyder for dem.
”Det er ofte en meget stærk oplevelse, da vi næsten alle har et meget nært forhold til musik. Det kan være overvældende for hovedpersonen at fortælle sin historie med udgangspunkt i det udvalgte nummer. Formålet med, at den fortællende også skal sætte ord på, hvordan det opleves, at andre lytter med, er at åbne et rum for at mærke bedre efter – og styrke evnen til at formidle det”, fortæller Asger Johannanes Steenholdt.
I forløbet er deltagerne også til koncerter ude af huset, og til en del af procesmøderne deltager også en professionel musiker. Ud fra møderne komponerer den professionelle musiker et stykke musik som afrundende led i forløbet og afholder en intimkoncert. Desuden er der en afsluttende koncert, hvor deltagernes børn også kan deltage.
”Tanken er, at det skal være med til at understøtte fædrenes evne til at tune sig ind på deres børn.
At komme i bedre kontakt med egne følelser spiller nemlig også positivt ind på den empatiske indlevelse, som igen styrker fædrenes relation til deres børn – og dermed hele familiens trivsel”, siger Asger Johannes Steenholdt.
Responsen efter første forløb – og interessen for at fortsætte på holdet – taler ifølge facilitatoren også sit eget klare sprog. Flere hold er da også allerede oprettet.
fakta
fakta
Musikforløbet ’Kom ind i musikken, far’ under Småbørnshuset i Helsingør Kommune er et samarbejde med Helsingørs regionale spillested Kulturværftet – og en del af ’Kunst på Banen’ som er Statens Kunstfond treårige partnerskab med Lemvig, Helsingør og Brønderslev Kommune. De tre kommuner er udvalgt til at undersøge, hvordan kunst gøres vedkommende og tilgængelig for borgere i lokalsamfundet.