Arnt Jensen er en af de syv kunstnere, som modtager hæder fra Statens Kunstfond. Foto: Playdead.

Kompromisløs spildesigner får livslang hæder

Den danske spildesigner Arnt Jensen har sat nye standarder for udviklingen af digitale spil. Han har rykket grænserne for, hvad vi kan forvente os af computerspillet som genre – og han inspirerer spiludviklere verden over. For det arbejde modtager han Statens Kunstfonds hædersydelse.

Læs her, hvad der driver og inspirerer ham.

24. maj 2023

Hvad er et godt computerspil for dig? 

Jeg søger altid det samme: At forsvinde ind i spillet. Både når jeg laver spil, og når jeg spiller andres spil. Sidste gang, et spil gjorde stort indtryk på mig, var, da jeg spillede Elden Ring. Lige nu er jeg optaget af det nye Zelda: Tears of the Kingdom, som netop er udkommet. Det er vigtigt for mig, at spillet kan opsluge mig.

Kan du fortælle om din proces, når du udvikler et computerspil?  

Jeg synes, at alle facetter af processen er spændende: begyndelsen, arbejdet undervejs og når vi skal forfine til sidst. Jeg kan bedst lide tidspunkterne med progression; når det går fremad. Det er hårdt med kriserne. Når det går i stå. Og det går hele tiden i stå - både på det kreative og tekniske niveau. Det er en kompliceret proces, og tekniske udfordringer er uundgåelige.

Jeg stræber altid efter at skabe noget nyt. Jeg vil ud, hvor jeg ikke kan bunde, og hvor jeg mærker kanten. Det er dér, det bliver interessant. For mig er det altid forbundet med en vis portion smerte at lave et spil.

Jeg har efterhånden vænnet mig til, at der opstår kriser undervejs. Tidligere var jeg bange for, at jeg aldrig ville komme ud af krisen igen, men efterhånden har jeg lært at acceptere både de behagelige og de vanskelige perioder.

Energien går jeg ofte og venter på. Jeg venter på at blive inspireret – venter på, at jeg ser eller hører noget. Den kan komme alle steder fra. Når inspirationen er der, sker der en masse i mit hoved, og den energi skal udnyttes. For noget tid siden sad jeg i et møde, og jeg luftede en gammel idé. Den var så kompliceret, at jeg havde udskudt den i lang tid. Da vi sad og talte om den, kom der en masse ideer på bordet, og det blev et af de sjældne møder fyldt med energi og fremdrift. Det er helt ubeskriveligt fedt.

Computerspilsbranchen kan måske se ud som om, at den er drevet af kommercielle kræfter – men hvorfor laver du computerspil?

Branchen er i høj grad drevet af kommercielle kræfter. Uden tvivl. Men det har aldrig interesseret mig særligt meget. Jeg er drevet af at skabe oplevelser og rum, som jeg kan lide at være i. Det blev spil, som jeg udtrykker mig gennem, men i mange år drømte jeg om at lave film. Jeg har altid set mange film af alle slags.

Med Kunstfondens hædersydelse blåstemples dine computerspil som kunst. Hvorfor tror du, at andre ser dine spil i det lys?

Mine spil er personlige og kompromisløse. På den måde ligner de vel andre former for kunst. Jeg bruger mig selv meget, og der er ingen kommercielle hensyn, som forstyrrer mig. Jeg vender og drejer tingene i en uendelighed. Jeg spiller - bogstaveligt talt - mine spil tusindvis af gange, mens jeg laver dem, og jeg bliver ved, til jeg er færdig. Da jeg arbejdede som illustrator, havde jeg samme tilgang. Jeg gik dybt ind i mine tegninger og kunne sidde og arbejde på dem i ugevis.

Mere