Begrundelser

Legatudvalget for Scenekunsts præmieringer 2019

8. november 2019

Dark Noon, Fix og Foxy og Østerbro Teater

Dark Noon er en ægte ensembleforestilling fra start til slut: et overflødighedshorn af ideer, energi og vildskab. Instruktør Tue Biering har sammen med den sydafrikanske koreograf Nhlanhla Mahlangu skabt en helt unik forestilling med internationalt format.

Dark Noon er en afrikansk western om os. Kunstnernes individuelle ekspertise og mesterlighed stråler sjældent stærkt og i samklang skabes en forestilling, som man må håbe får et videre liv – både herhjemme og ude i verden.

Instruktør Tue Biering
Tue Biering er en helt særlig instruktør, der tør tage livtag med udfordrende temaer og svære emner. Han går typisk radikalt til værks, samtidig med at han på original vis udfordrer sine kunstneriske processer. Han evner at se ud over sig selv, scenekunstens rammer og Danmark. I Dark Noon går disse kvaliteter op i en højere enhed. For det præmieres Tue Biering. 

Koreograf, caster og medinstruktør Nhlanhla Malangu
Nhlanhla Mahlangu arbejder over store dele af verden med nogle af de største instruktører. Med sit personlige og sikre afsæt i dans og koreografi har Nhlanhla Mahlangu sammen med Tue Biering og det stærke, alsidige cast skabt en helt unik forestilling med et energiniveau, en generøsitet, en vildskab, en rækken ud og et vovemod sjældent set fra et ensemble. For det præmieres Nhlanhla Mahlangu. 

Scenograf Johan Kølkjær
Mens handlingen og kampen for ‘the new Frontier‘ udfoldes i Dark Noon, ‘udfoldes’ en landsby, lige foran vores blik som et samlesæt af en anden Storm P. Scenograf Johan Kølkjær har skabt en vanvittig funktionel og begavet scenografi, der underbygger forestillingens fortælling og dramaturgi, hvor kirker, barer, hoteller og forretninger rejser sig fra støvet. Johan Kølkjærs arbejde er typisk diskret og underfundigt. Dark Noon, samler ædelt håndværk, stor faglighed og lydhørhed for det fælles værk med dramaturgisk indsigt og originalitet. For det præmieres Johan Kølkjær.  

Lyddesigner Ditlev Brinth
En af de fremmeste lyddesignere, Ditlev Brinth, har skabt mange mesterlige lydkulisser. Det viser han med den allerstørste tydelighed i sine kompositioner til Dark Noon, hvor alt går op i en højere enhed. Lyden er allestedsnærværende: stemningsskabende og lokalitetsangivende. Det er både raffineret og forførende. For det præmieres Ditlev Brint. 

Lysdesigner Christoffer Gulløv
Lysdesigner Christoffer Gulløv kaster ikke bare lys over uhyrlighederne i Dark Noon, men rammesætter og perspektiverer dem med sit stærke, effektive og originale lysdesign. Christoffer Gulløvs lys underbygger historierne, dramaturgien, karaktertegningerne og stemningen af vanvid og opløsning. Christoffer Gulløv har skabt flere bemærkelsesværdige lysdesigns, bl.a. for teater Republique. I Dark Noon er det særlig udsøgt og i skarp samklang med de andre skabende kunstarter. For det præmieres Christoffer Gulløv.

Dramatiker Simone Isabel Nørgaard for manuskriptet til Jordens Indre, Folketeatret

Den unge dramatiker Simone Isabel Nørgaard giver forskeren Inge Lehmann liv i forestillingen Jordens Indre. Inge Lehmann vandt aldrig rigtig anerkendelse herhjemme for sin banebrydende forskning. Det søger Simone Isabel Nørgaards meget fine dramatiske tekst, at gøre op med. Simone skaber et levende og nærværende portræt af en sammensat og sammenbidt kvindelig forsker. Som David kæmper hun mod Goliat. Kampen værende det danske forskermiljø. Det er en velfortalt historie om en væsentlig forsker, der kæmpede med omverdenen, sin forskning, sig selv og sit sind. Det er knivskarpt og en sjældent god ide, vanvittigt velskrevet og godt fortalt. Forestillingen gør publikum klogere på en dansk forsker, og de forføres af en stærk fortælling, med latter og emotionel berøring undervejs. Tillykke Simone Isabel Nørgaard. Legatudvalget for Scenekunst glæder sig til flere stykker af din hånd. 

Jeanett Albeck og Liv Helm for præstation og musikalsk produktion og instruktion af Brøgger, Østerbro Teater

Jeanett Albeck er det ufravigelige og fascinerende musikalske centrum i forestillingen Brøgger. Hun fortolker og forvandler på smukkeste vis Brøgger-litteraturen til sange, så vi husker ordene med kroppen. De enkle melodier, forskelligartede arrangementer såvel som stemmens kraft og spændvidde sætter skiftevis scene og vender vrangen på vores følelser - det rå, det lystfyldte, det sårbare - så vi overgiver os med fuld tilstedeværelse i rummet. På denne måde opløses skellet mellem musik, ord og performance og det er præcis, hvad Jeanett Albeck er helt eminent til. Hun gestalter med lethed smerte og lyksalighed og har en sjælden stærk kontakt med publikum, sig selv og materialet. Det anerkendes med en præmiering. 

Liv Helms stramme og enkle instruktion og iscenesættelse af Brøgger skaber et smukt, stærkt og rørende portræt af Susanne Brøgger, hendes ideer og univers. Susanne Brøgger som kvinde. Liv Helms begavede hånd for instruktion og mod til enkelhed klæder Jeanett Albecks karismatiske vildskab, dramatiske ydre, sprudlen og sørgmodige tonalitet. Hverken et moment eller en takt misses: det er både musikalsk begavet og generøst. For det kontrapunktiske værk præmieres Liv Helm som instruktør. 

Instruktør Rune David Grue for Kunsten at være lykkelig, Betty Nansen Teatret

Schopenhauers filosofi og tanker er iscenesat af Rune David Grue i forestillingen Kunsten at være lykkelig. Det er så enkelt og morsomt, tragi-komisk og rørende. Sjældent har publikum moret sig så meget og fået så meget stof til eftertanke. Skuepillerne er skønne og instruktøren lader dem hver især stråle i deres individualitet. Alt svinger; samspil, timing, indhold og tema. Scenografien er enkel og effektiv. Rune David Grues begavede versionering og iscenesættelse af Schopenhauer er sjældent vellykket. For det præmieres han. 

Anja Behrens og Nathalie Mellbye for instruktion og scenografi/kostumer af Symposion, Det Kongelige Teater

Anja Behrens og Nathalie Mellbye præmieres for henholdsvis iscenesættelse og scenografi/kostumer i denne mesterlige fortolkning af Platons antikke tekst. Det tømmermændsramte selskab af intellektuelle og filosoffer mødes efter gårsdagens fugtige fejring af en tragediekonkurrence, og beslutter sig for at holde hver deres tale for Eros. I en krystalklar og medrivende opsætning, hvor den intellektuelle leg parres med humor og vid, fysisk overskud og erotisk nærvær, sætter Anja Behrens et veloplagt og loyalt skuespillerensemble i arbejde med den på alle måder dagsaktuelle tekst. Natalie Mellbye fylder scenen med perfekte fysiske og visuelle omgivelser, så dette mentale og erotiske orgie frit kan udfolde sig og give den underholdende og sensuelle magiske ordleg den smukkeste sceniske ramme. 

Dramatiker Line Mørkeby for manuskriptet til Danner, Teatergrad

Dramatiker Line Mørkeby præmieres for sin fængende historie om Grevinde Danner iscenesat af Teatergrad og Det Flydende Teater. Publikum hvirvles igennem et stykke danmarkshistorie, som trækker spor langt ind i samtiden. Fortid og nutid går smukt hånd i hånd i denne dramatiske skæbnefortælling om et menneskeliv, som fik betydning for mange kvinders historie gennem tiden. Line Mørkebys tekst er livfuld og dragende, og hun fortæller med en stærk fornemmelse for historien og med indlevende sans for de sceniske virkemidlers samspil med ord og fortælling. Line Mørkebys værk er et smukt eksempel på et afgørende dramatisk fundament for en succesfuld og vellykket scenekunstnerisk oplevelse, som med relevans berører og betager sit publikum, unge som ældre. 

Instruktør Mia Lipschitz for Den sommer far blev homo, Hils din mor og Folketeatret

Mia Lipschitz præmieres for sin iscenesættelse af fortællingen om to store børns venskab, der udvikler sig i takt med krisen over deres fraskilte fædre. Pointerne står klare: Det er svært, når kærlighed går i stykker, det er udfordrende at være teenager, man når langt med omsorg, indlevelse og kærlighed og kærlighed kender hverken alder eller køn. Forestillingen emmer af perlende humor og leg. På en solid grund af komik balancerer Mia Lipschitz med sikker hånd en relevant og vigtig fortælling om identitet og seksualitet. Velvalgte sceniske greb assisterer humoren, der på eleganteste vis baner vejen for en stærk vedkommende og relaterbar scenekunstnerisk oplevelse for store børn og unge fra 12 år. 

Elisa Kragerup og Solveig Gade for instruktion og dramaturgi af En Skærsommernatsdrøm, Betty Nansen Teatret

Elisa Kragerup og Solveig Gade præmieres som henholdsvis instruktør og dramaturg i denne nyfortolkning af Shakespeares En Skærsommernatsdrøm. Man morer sig i Elisa Kragerups version af historien. Den totale forvirring, der igangsættes når fire unge forelskede træder ind i den forheksede skov, bliver også tragisk, når de unge mennesker bogstaveligt talt tager deres mobiltelefoner med ind i skoven. Til trods for de værste pinsler i kærlighedens navn har de hverken lært eller oplevet noget af vigtighed, når de er tilbage i deres trygge mobil-digitale dagligdag. Dette tema kan Elisa Kragerup udfolde på alle tænkelige sceniske måder med sit veloplagte og underholdende ensemble. Størst galskab og vildskab finder vi hos de desperate amatørskuespillere, der fremfører ”Pyramus og Thisbe” højst analogt, og med livet som indsats. Solveig Gade har, som ofte tidligere, givet Elisa Kragerups opsætning dramaturgisk klangbund og forståelsesmæssig dybde. Med disse to i førerposition er de øvrige medvirkende på, foran og bag scenen i trygge hænder i denne særdeles strålende opsætning.

Mere