Bevaring & vedligehold

Kunst i offentlige rum

Har I ansvaret for et kunstværk i en bygning, anlæg eller lignende, som offentligheden har adgang til? Står I over for ombygning, vedligehold, salg eller lignende, og er i tvivl om, hvordan I skal forholde jer til værket? Vi har samlet en række gode råd, I som ejere af et stedspecifikt værk, kan have glæde af.

Vores.kunst.dk
Oversigt over værker indkøbt og støttet af Statens Kunstfond.

Rådene er relevante for værker udført med støtte fra Statens Kunstfond, og for kunst der er finansieret af kommuner, fonde, boligselskaber eller private midler. Rådene omfatter hovedsageligt kunstværker fra de seneste 100 år.

1. BEVARING OG VEDLIGEHOLD - HVORFOR?

Vi møder kunst mange steder i de offentlige rum. Det kan for eksempel være skulpturen på torvet eller malerierne på hospitalets vægge. Det kan også være udsmykningen af skolens kantine, facadens belysning, en bænk vi kan sidde på eller udformningen af loftet på biblioteket.

KUNSTVÆRKER SKABT TIL STEDET

Værkerne er typisk skabt af kunstneren til netop det sted (stedsspecifikt). Det er tænkt ind i omgivelserne, og er derfor med til at præge for eksempel rummet, facaden eller pladsens identitet.

For borgerne som bevæger sig omkring værket i det daglige, står værket som et særligt kendetegn og opfattes som en integreret del af omgivelserne.

EN FÆLLES KULTURARV

Når vi i Statens Kunstfond placerer kunst i og omkring bygninger og anlæg med offentlig adgang, er det fordi, vi ønsker, at så mange mennesker som muligt skal have glæde af kunsten, der hvor de færdes i deres hverdag. Kunst i offentlige rum er en fælles kulturarv i nærmiljøer, som vi skal tage vare på.

2. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, NÅR VI SKAL HAVE BYGGET OM, MODERNISERET ELLER RENOVERET?

STEDSSPECIFIK, BYGNINGSINTEGRERET ELLER FLYTBAR KUNST

Hvis I står over for en modernisering, ombygning eller renovering, skal I have afklaret, om der er tale om kunst, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst) eller om det er kunst, som I har mulighed for at genplacere i de nye rammer eller i en anden sammenhæng, uden at det ændrer ved selve kunstværket. Hvis I er usikre på, hvorvidt der er tale om et stedsspecifikt værk, kan I kontakte kunstneren. 

OPMAGASINERING

Hvis der er tale om flytbar kunst, der kan genanbringes, når arbejdet med bygningen er gennemført, er det væsentligt, at værkerne opbevares forsvarligt, mens renoveringen eller ombygningen finder sted. 

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING 

Det er vigtigt, at I får afklaret, hvem der ejer værket. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om en omplacering? Hvis I er i tvivl om ejerskabet, kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp. 

KONTAKT KUNSTNEREN

I skal tage kontakt med den kunstner, der har skabt værket, hvis der er tale om en større ombygning, der medfører ændringer af værket. Jfr. Loven om ophavsret hvor der står at ”værket ikke må ændres eller gøres tilgængeligt for offentligheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens kunstneriske anseelse eller egenart.” (§ 3, stk. 2). 

DOKUMENTATION

Det er altid en god idé at fotodokumentere værket inden, I går i gang med en renovering. Fonde, der indkøber kunst, modtager gerne fotografier af værker, de har været med til at støtte. Hvis det drejer sig om kunst, som Statens Kunstfond har været med til at støtte, må I meget gerne fremsende dokumentation til Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst.

3. HVORDAN FINDER VI UD AF HVILKEN KUNSTNER, DER HAR SKABT DEN KUNST, VI HAR?

Hvis I ikke ved, hvem kunstneren er, eller har svært ved at finde frem til ham/hende, kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp.

4. HVEM SKAL VI KONTAKTE, HVIS KUNSTNEREN IKKE LEVER LÆNGERE?

Hvis kunstneren ikke lever længere, er det kunstnerens arvinger, der skal kontaktes. I har også mulighed for at kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp.

5. HVORDAN FINDER VI UD AF OM ET VÆRK ER STEDSSPECIFIKT?

STEDSSPECIFIK KUNST

Stedsspecifik kunst er kunst, der er skabt til og forholder sig til et specifikt sted. Historisk set vil meget kunst være knyttet til et specifikt sted. Det vil typisk være bestillingsopgaver, hvor kunsten for eksempel er en integreret del af bygninger eller udformninger af pladser, parker m.m. Kunstneren er blevet bedt om at forholde sig til stedet i udarbejdelsen af sit værk.

Stedsspecifik kunst kan både være nagelfast og altså i meget fysisk forstand integreret på stedet, eller kunsten kan være af mere flytbar karakter. Hvis I er i tvivl om, hvorvidt kunsten er stedsspecifik, kan I kontakte kunstneren. 

Hvis man skal flytte eller ændre ved stedsspecifikke værker eller ændre mærkbart ved det sted værket befinder sig bør man kontakte kunstneren, da dette også vil ændre ved værket.

6. HVAD SKAL VI GØRE MED ET VÆRK, DER TRÆNGER TIL VEDLIGEHOLDELSE?

VEDLIGEHOLDELSESPLAN

Hvis der er tale om en stedsspecifik eller bygningsintegreret udsmykning, bør I undersøge, om der findes en vedligeholdelsesplan. I denne vil I kunne finde råd, krav og vejledning til vedligeholdelse. Hvis der ikke foreligger en vedligeholdelsesplan, eller hvis I finder informationen mangelfuld, bør I kontakte kunstneren bag værket for at lave en plan på baggrund af den nuværende situation.

KONTAKT KUNSTNEREN.

Kunstneren vil ofte have idéer til, hvordan den nødvendige vedligeholdelse skal foretages. I mange tilfælde kan det være en fordel, at kunstneren selv står for den nødvendige vedligeholde af værket mod et honorar. 

KONSERVERINGS ENHEDER 

Hvis kunstneren ikke længere lever, kan I hente hjælp hos det lokale kunstmuseum eller hos professionelle kunstkonservatorer. Et andet sted I kan henvende jer, er Kunstakademiets Konservatorskole.

7. HVAD KAN VI SELV GØRE NÅR VORES UDENDØRS SKULPTURER TRÆNGER TIL VEDLIGEHOLDELSE?

Man bør altid være varsom med selv at rense kunstværker og man skal undgå brug af kemikalier af nogen som helst art, da dette kan forværre skaden. Men visse situationer kan man selv gøre noget ved:

LAV OG ALGER

Hvis det drejer sig om skulpturer, som er blevet udsat for fx alger eller lav kan man forsigtigt børste skulpturen med en nylonbørste og lunkent vand evt. tilsat lidt sæbespåner.

FUGLEEKSKREMENTER 

Hvis skulpturer er blevet ramt af fugleekskrementer, er det vigtigt, at det fjernes så hurtigt som muligt, da fugleekskrementer har en ætsende effekt på især metal. Husk at bruge handsker og maske når I fjerner fugleekskrementer for at undgå smitte fra ekskrementerne.

GRAFFITI

Afrensning af graffiti bør altid varetages af professionelle. Allremove er en af de virksomheder, der foretager afrensning af graffiti.

BRONZESKULPTURER

Hvis det drejer sig om bronzeskulpturer, der trænger til vedligehold kan man kontakte bronzestøberiet Leif Jensen eller Nationalmuseets bevaringsafdeling. 

8. HVAD GØR VI MED ET VÆRK, SOM ER BLEVET SKADET?

VURDERING AF SKADENS OMFANG

Der skal foretages en vurdering af skadens omfang. Er det noget, som forholdsvis enkelt kan udbedres, eller er der tale om en totalskade? Afgørelsen om totalskade bør altid ske ud fra en kunstfaglig vurdering.

KONTAKT KUNSTNEREN

Det kan i langt de fleste tilfælde være en god idé at kontakte kunstneren, der har skabt værket. Han/hun vil ofte have idéer til, hvordan værket kan restaureres. I mange tilfælde kan det være en fordel, at kunstneren selv står for den nødvendige restaurering af værket mod et honorar. 

VANDALISME ELLER SLITAGE

Institutionen har ansvar for at dække skader. Slots- og Kulturstyrelsen anbefaler derfor, at modtagerinstitutioner sørger for at forsikre værkerne. 

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er vigtigt, at I får afklaret værkets ejerforhold. Er der offentlige eller private donorer, der skal orienteres, hvis der er tale om en større skade eller totalskade. Hvis I er i tvivl om ejerskabet, kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp.

RÅD OG VEJLEDNING

Hvis I har behov for råd og vejledning på dette område, kan I kontakte det lokale kunstmuseum eller Fælleskonserveringen, der er en landsdækkende som bl.a. foretager kunstkonservering og restaurering. Et andet sted I kan henvende jer er Kunstakademiets Konservatorskole.

FJERNELSE AF VÆRK

I helt særlige tilfælde kan det være nødvendigt at fjerne et værk, der ikke længere kan vedligeholdes og som derfor ikke længere fremstår, som kunstneren oprindeligt har planlagt det. I disse tilfælde skal Slots- og Kulturstyrelsen eller en anden kunstfaglig instans inddrages i en vurdering af værkets tilstand, og kunstneren skal kontaktes før værket fjernes.

9. HVORDAN SIKRER VI KUNST MOD TYVERI OG HÆRVÆRK?

Man bør være opmærksom på anvendelsen af det område, hvor kunstværket er opstillet. Steder kan forandre karakter over tid, så en placering måske bør genovervejes, hvis værket er særlig sart eller står et særlig udsat sted. 

En oplyst placering, et sted hvor der færdes mange mennesker, vil ofte vanskeliggøre tyveri og hærværk.

FORSIKRING

I tilfælde af tyveri og hærværk er det institutionens ansvar at dække dette. Slots- og Kulturstyrelsen anbefaler derfor, at modtagerinstitutionen sørger for at forsikre værkerne. 
GPS-chip. Hvis der er tale om meget kostbare kunstværker, kan man i dag forsyne værker med en GPS-chip, så de vil kunne spores. Hvis man forsyner et værk med et GPS-chip, kan det være en fordel, at dette fremgår tydeligt og dermed får en præventiv effekt.

10. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, HVIS BYGNINGEN SKAL RIVES NED?

STEDSSPECIFIK, BYGNINGSINTEGRERET ELLER FLYTBAR KUNST

I skal have afklaret, om der er tale om kunst, som kan flyttes, eller om det fx er et vægmaleri, der kun under store vanskeligheder kan flyttes. Hvis I selv flytter kunstværket, skal I stadig være opmærksomme på, om det er et værk, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst), eller om der er mulighed for at genplacere det i en anden sammenhæng, uden at der foretages ændringer ved selve kunstværket. 

KONTAKT KUNSTNEREN

Hvis der er tale om stedsspecifik kunst, er det særlig vigtigt, at I kontakter kunstneren. Hvis I ikke ved, hvem kunstneren er, eller ikke kan finde frem til ham/hende, kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp.

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er vigtigt, at I får afklaret værkets ejerforhold. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om situationen? Hvis I er i tvivl om ejerskabet, kan I kontakte Kulturstyrelsen Kontor for Billedkunst for at få hjælp.

KUNSTFAGLIG VURDERING

Hvis der er tale om kunst, som ikke kan flyttes uden videre, bør der foretages en kunstfaglig vurdering af, om der er grundlag for at bevare værket og give det en ny placering.

VÆRKET SKAL NEDTAGES

Hvis værket skal tages ned, er det vigtigt, at dette sker på en forsvarlig måde. Konservatorskolen eller andre instanser med specifikke faglige kompetencer inden for bevaring bør inddrages. De vil også kunne stå for den nødvendige registrering af værket.

DOKUMENTATION

Hvis bygningen skal rives ned, bør værket fotodokumenteres grundigt. Fonde, der indkøber og støtter kunst, modtager gerne fotografier af værker, de har været med til at støtte. Hvis det drejer sig om kunst, som Statens Kunstfond har været med til at støtte, må I meget gerne fremsende dokumentation til Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst.

11. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, HVIS BYGNINGEN SKAL SÆLGES?

STEDSSPECIFIK, BYGNINGSINTEGRERET ELLER FLYTBAR KUNST

I skal have afklaret, om der er tale om kunst, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst) eller om det er kunst, som I har mulighed for at tage med jer og genplacere i en anden sammenhæng, uden at det ændrer ved selve kunstværket.

KONTAKT KUNSTNEREN

Kunstneren bør altid kontaktes og orienteres om væsentlige ændringer i de bygninger, hvor hans/hendes kunst befinder sig. Dette er særlig vigtigt, hvis det drejer sig om stedsspecifikke værker. Hvis I ikke ved, hvem kunstneren er eller ikke kan finde frem til ham/hende, kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst for at få hjælp.

INFORMATION TIL NYE EJERE

Hvis der er tale om stedsspecifik kunst i bygningen, der skal sælges, bør I oplyse de kommende ejere om relevante forhold for værket. De kommende ejere bør overtage en eventuel kontrakt omkring værket.

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er vigtigt, at I får afklaret værkets ejerforhold. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om situationen og eventuelt godkende en ny placering af flytbar kunst? Både offentlige og private bidragsydere vil mange gange være positive over for, at I selv finder en genplacering.

RETURNERING

Hvis der er tale om flytbare værker, som er deponeret dvs. langtidslånt hos jer, og I således ikke ejer, skal værkerne returneres til de fonde, som har udlånt dem.

12. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, HVIS VORES INSTITUTION SKAL NEDLÆGGES?

STEDSSPECIFIK, BYGNINGSINTEGRERET ELLER FLYTBAR KUNST

I skal have afklaret, om der er tale om kunst, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst) eller om det er kunst, som kan tages ned og placeres et andet sted, uden at det ændrer ved selve kunstværket. 

INFORMATION TIL NYE EJERE

Hvis bygningen overgår til en anden institution, bør I oplyse de kommende ejere om relevante forhold for værket. De kommende ejere bør overtage en eventuel kontakt omkring værket.

KONTAKT KUNSTNEREN

Kunstneren bør altid kontaktes og orienteres om væsentlige ændringer i de bygninger, hvor hans/hendes kunst befinder sig. Dette er særlig vigtigt, hvis det drejer sig om stedsspecifikke værker. 

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er væsentligt, at I får afklaret ejerforholdet af værket. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om situationen og eventuelt godkende den ny institution. Både offentlige og private bidragsydere vil mange gange være positive over for, at I selv finder en genplacering.

RETURNERING

Hvis der er tale om flytbare værker, som er deponeret dvs. langtidslånt hos jer, og I således ikke ejer, skal værkerne returneres til de fonde, som har udlånt dem.

13. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, HVIS TORVET SKAL GRAVES OP ELLER LÆGGES OM?

STEDSSPECIFIK ELLER FLYTBAR KUNST

Hvis der skal foretages opgravning på et torv, hvor der er kunstnerisk udsmykning, skal I have afklaret, om der er tale om kunst, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst), eller om det er kunst, som I har mulighed for at genplacere i de nye rammer eller i en anden sammenhæng, uden at det ændrer ved selve kunstværket.

OPMAGASINERING

Hvis der er tale om kunst, som kan placeres på torvet igen, når anlægsarbejderne er gennemført, er det væsentligt, at I finder en forsvarlig opbevaring af værkerne, mens arbejdet pågår. 

KONTAKT KUNSTNEREN

I skal tage kontakt med den kunstner, der har skabt værket. Det er særligt vigtigt, at kunstneren kontaktes, hvis der er tale om et stedsspecifikt værk. Hvis kunstneren ikke lever længere, er det kunstnerens arvinger, der skal kontaktes.

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er vigtigt, at I får afklaret ejerforholdet af værket. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om situationen? Hvis I er i tvivl om ejerskabet, kan I kontakte Statens Kunstfond for at få hjælp.

Både offentlige og private bidragsydere vil mange gange være positive over for, at I selv finder en lokal genplacering, hvis værker ikke kan genanbringes på pladsen.

DOKUMENTATION

Det er altid en god idé at fotodokumentere værket, inden kunstværket fjernes. Fonde, der indkøber kunst, modtager gerne fotografier af værker, de har været med til at støtte. Hvis det drejer sig om kunst, som Statens Kunstfond har været med til at støtte, må I meget gerne fremsende dokumentation til Slots- og Kulturstyrelsens enhed for billedkunst.

14. HVAD GØR VI MED KUNSTEN, HVIS INSTITUTIONEN SKAL OMORGANISERES?

I skal have afklaret, om der er tale om kunst, som er skabt særligt til netop det sted (stedsspecifik kunst), eller om det er kunst, som I har mulighed for at tage med i omorganiseringen og genplacere i en anden sammenhæng, uden at det ændrer ved selve kunstværket. 

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING

Det er vigtigt, at I får afklaret værkets ejerforhold. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres og eventuelt godkende en ny placering. Både offentlige og private bidragsydere vil mange gange være positive over for, at I selv finder en genplacering. 

15. HVORDAN DOKUMENTERER VI BEDST KUNSTEN?

Det er altid en god idé at dokumentere et kunstværk ordentligt inden, I går i gang med en renovering eller lignende og I derfor måske også er nødt til at fjerne værket midlertidigt eller helt.

OPMÅLING

Det vil altid være en god idé at foretage en grundig opmåling af værket på stedet.

FOTOGRAFERING

Når man fotograferer værket, kan det være godt at tage flere billeder, dels nogle der går tæt på værket, og nogle hvor man får en fornemmelse af værkets rummæssige placering. Til sidstnævnte kan det være fint, hvis der er mennesker eller andet som kan angive skala forhold på billedet. 

GIPSAFSTØBNING

Hvis det drejer sig om skulpturer, relieffer og andre tredimensionelle kunstværker kan det være en god idé også at dokumentere værkerne med afstøbninger i gips. Det vil være et stukkatørfirma, der vil kunne varetage en sådan opgave.

16. HVAD GØR VI HVIS KUNSTEN ER FREDET?

Der er meget få fritstående kunstværker, der er fredet i Danmark. I langt de fleste tilfælde vil der være tale om, at bygningsintegreret kunst eller dekorative elementer på en fredet bygning vil være fredet som en del af det samlede bygningsværk. Her vil man i situationer, der vedrører ombygning, modernisering, renovering m.m. skulle henvende sig til den enhed i Slots- og Kulturstyrelsen, der arbejder med kulturbevaring. Hvis det drejer sig om nagelfast kunst i og på bevaringsværdige bygninger, skal I henvende jer til kommunen.

17. HVEM KAN VURDERE, OM VORES VÆRK ER BEVARINGSVÆRDIGT?

KUNSTFAGLIG VURDERING

Hvis I er usikre på bevaringsværdien af et kunstværk, bør I altid inddrage kunstfaglige kompetencer. Kontakt Slots- og Kulturstyrelsens museumsudvalg for kunsthistorie, der vil kunne hjælpe jer med en kunstfaglig vurdering af værket. Hvis der er et kunstmuseum i lokalområdet, vil stedets kunsthistoriker muligvis også kunne hjælpe.

18. HVOR KAN VI SØGE OM ØKONOMISK HJÆLP?

Det kan være vanskeligt at opnå økonomisk støtte til restaurering af værker både i offentligt og privat regi. Hvis det drejer sig om værker med særlig lokal bevaringsværdi, kan man søge en fælles finansiering mellem kommunale og lokale private aktører.

VEDLIGEHOLDELSE

Det er vigtigt, at der løbende føres tilsyn med kunstværkernes tilstand, så man i videst muligt omfang undgår dyre restaureringer.

19. HVAD GØR VI MED KUNST, SOM VI IKKE LÆNGERE ER INTERESSEREDE I AT BEHOLDE?

GENPLACERING

Hvis der er et værk, som har mistet sin aktualitet hos jer, kan det være en mulighed at forsøge at finde en lokal, offentlig genplacering. Både offentlige og private bidragsydere vil mange gange være positive over for, at I selv finder en lokal genplacering.

AFKLARING AF EJERFORHOLD OG ORIENTERING 

Det er vigtigt, at I får afklaret værkets ejerforhold. Er der offentlige eller private bidragsydere, der skal orienteres om situationen og eventuelt godkende en ny placering?

20. HVILKE LOVE OG REGLER GÆLDER I FORHOLD TIL KUNST I OFFENTLIGE RUM?

Lov om Ophavsret indebærer at ”værket ikke må ændres eller gøres tilgængeligt for offentligheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens kunstneriske anseelse eller egenart.” (§ 3, stk. 2). 

I forhold til kunstværker i det offentlige rum betyder det, at kunstneren forventer, at værket forbliver på det sted, hvortil det er skabt, og at ejeren vil tage vare på værket på en måde, som tilgodeser kunstnerens intentioner. Ved ophavsmandens død finder arvelovens almindelige regler anvendelse på ophavsretten. 

Mere