Årets præmierede billedkunst 2019

Se begrundelserne for præmieringerne af billedkunst nedenfor. 

Sophie Hjerl for udstillingen ’Room Service’. Foto: Sophie Hjerl Thorbjørn Bechmann for udstillingen ’Constant Negotiation’. Foto: Thomas Andersen Joachim Koester for udstillingen ’Patterns, Shimmers, Scenes’. Foto: Thomas Andersen YEARS for udstillingen ’I don’t Want to Live, I Don’t Want to Die’. Foto: David Stjernholm Casper Aguila og Frederik Næblerød for udstillingen ’Off-Grid’. Foto: Alice Folker Kirsten Lockenwitz for sin udstilling hos Bianca D’Alessandro. Foto: Jan Søndergaard Fredrik Tydén for udstillingen ’Techniques and Technology’. Foto: Mimesis Ingela Skytte for udstillingen ’Sharing Fields Black’. Foto: Torben Petersen Institut Funder Bakke for udstillingen ’Hamlet – Prince of Jutland’. Foto: Malle Madsen Gruppeudstillingen ’Parterre’. Foto: Liga Spunde Jan Danebod og Peter Olsen for udstillingen ’Provisorisk landskab’. Foto: Kunsthal NORD Jytte Høy for udstillingen ’Side by Side’. Foto: Esbjerg Kunstmuseum Heine Kjærgaard Klausen for kurateringen af festivalen ’Mellemrum Mellem Rum’. Foto: Den Frie Udstillingsbygning Kristoffer Ørum for det flerårige projekt ’Putins Næse’. Foto: Kristoffer Ørum Gruppeudstillingen ’Crosshatched’. Foto: Bonamatic SixtyEight Art Institute til fortsat virke. Foto: SixtyEight Art Institute Udstillingsstedet Regelbau 411 for eksperimenterne på udstillingsstedet i Oddesund Nord. Foto: Ole Bjørn Petersen Udstillingsstedet Stereo Exchange til fortsat virke. Foto: Kevin Malcolm Udstillingsstedet Vermilion Sands til fortsat virke. Foto: Kevin Malcolm Udstillingsstedet CAMP for sine udstillinger om asyl og indvandring. Foto: Mads Holm Udstillingsstedet Koldinggade 12 til fortsat virke. Foto: Camilla Reyman

Sophie Hjerl for udstillingen ’Room Service’

Præmieres med: 50.000 kr.

Udstillingen kunne ses på Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon fra d. 8. november 2018 - 10. februar 2019.

Begrundelse:

Sophie Hjerls udstilling er samlet omkring VR-værket ”Afsendt”. Der er tale om en befriende og utvetydig kunstnerisk brug af det krævende medie med et greb, der er lige så enkelt, som det er præcist i forhold til Carlsberg Galleriets fortælling, genius loci og generelle råhed.

Thorbjørn Bechmann for udstillingen ’Constant Negotiation’

Præmieres med: 50.000 kr.

Udstillingen kunne ses på Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon fra d. 4.-25. januar 2019.

Begrundelse:

Malerierne svæver flot i et eget lag, der er frigjort fra og alligevel i dialog med rummets mange teksturer og mere eller mindre nagelfaste objekter, der påminder om fordums funktionalitet.

Joachim Koester for udstillingen ’Patterns, Shimmers, Scenes’

Præmieres med: 50.000 kr.

Udstillingen kunne ses på Statens Museum for Kunst fra d. 11. oktober 2018 - 3. februar 2019.

Begrundelse:

Joachim Koester er en af de fornemmeste repræsentanter for den danske 90’er-generation. Han bevæger sig baglæns ved tilsyneladende at gå forlæns. Altså, han tager billeder i nutiden af fortiden.

Som den franske filosof Michel Foucault bedriver Koester vidensarkæologi. Ikke primært gennem skriftlige kilder, men som regel ved at afbillede steder og situationer, der ikke længere er, hvad de engang var, for at forstå, hvordan de blev til det, de blev.

Det være sig cannabis, der netop på grund af Reagan-administrationens ’war on drugs’ – det slet skjulte forsøg på at overkomme symbolet på ’68 – blev transformeret fra slatten haveplante til højpotent industrielt produkt.

Eller afkodningen af finanskrisen, der startede som en kreditkrise blandt den lavere amerikanske middelklasse, hvis risikofyldte boliglån af Wall Street blev pakket og handlet sammen med anderledes guldrandede papirer som såkaldte derivater. Den klarer Koester ved at fotografere huse, hvor folk er gået fra hus og hjem. Eller ved at genbesøge de facader, som den amerikanske konceptkunstner Ed Ruscha i sin tid fotograferede, hvor ”til leje” er blevet til ”leasing”. Uligheden i det amerikanske samfund vokser fortsat eksplosivt og har som bekendt gjort det siden firsernes ’konservative revolution’.

Vi må således bevæge os fremad ved at se tilbage. Som den store tyske tænker Immanuel Kant, der havde sin vante gang i Königsberg, og hvis rute Koester har genskabt efter bedste evne i det postsovjetiske Kaliningrad. Notorisk forlod Kant aldrig nogensinde sin fødeby for blot at dykke dybere ned i den menneskelige erkendelse og blotlægge mulighedsbetingelserne for samme.

Som kunstner er Joachim Koester lige dele Immanuel Kant og Henri Michaux, sobre gåture og syretrips. Grænsen definerer ikke det, der er udenfor, men det, der er indenfor. Men måske er den grænse – i modsætning til Kants distinktion mellem ’Ding für Uns’ og ’Ding an Sich’ (dét, den menneskelige erkendelse definitivt er forment adgang til) – historisk betinget og ikke naturgivet. Det vil tiden fortsat vise, og det er bl.a. Joachim Koesters fortjeneste.

YEARS for udstillingen ’I don’t Want to Live, I Don’t Want to Die’

Steffen Jørgensen, Anna Margrethe Pedersen, Merete Vyff Slyngborg, Ditte Soria og Søren Aagaard

Præmieres med 20.000 kr. hver.

Udstillingen kunne ses i Den Frie Udstillingsbygning fra d. 19. januar - 17. februar 2019.

Begrundelse:

YEARSuiten. En suite (følge, række, samling, sammenhæng) er inden for musikken en betegnelse for en af de ældste cykliske musikformer. Den består af en række løst sammenkædede stykker af forskellige tempi, takt og karakter, samlet til et hele, hvori den bindende tråd er den fælles toneart.

For et par år siden cashede YEARS’ nærmeste konkurrent blandt de kunstnerdrevne udstillingssteder Toves Galleri kassebeholdningen ind og gik hver til sit. Men YEARS er forunderligt nok still going strong.

Og det uforudsigelige har i det hele taget altid været deres varemærke; Hvad enten de propper Bjørn Nørgaard ind i deres lille butikslokale på Nørrebro eller værre endnu Harald Szeemanns legedariske When Attitude Becomes Form – via udstillingens geninstallering på Prada Foundation i Venedig. YEARS ved du IKKE, hvor du har.
Med udstillingen I don’t Want to Live, I Don’t Want to Die (det er givetvis sådan, det føles at drive udstillingssted på Gud ved hvilket år) er bevægelsen omtrent den modsatte – altså centrifugal nærmere end centripetal: At holde hele Den Frie i hånden med et samlet samlende greb. Og sjældent har en soloudstilling, som er en gruppeudstilling, som er en kunstnersammenslutning, været mere elegant. På én gang fortættet og luftig, som de anderledes uredte senge fulde af stemmer. En suite.

De fem kunstnere (Steffen Jørgensen, Anna Margrethe Pedersen, Merete Vyff Slyngborg, Ditte Soria og Søren Aagaard a.k.a Odo, Pathetic Artist, Penny, Silk og Milk) bliver således over fem akter ét kød; dette ’jeg’, der hverken vil leve eller dø.

Af andre mindeværdige kollektive optrædener kan bl.a. nævnes præsentationen på den alternative ”kunstmesse” AltCph (cirka 2012) og filmen Stella & Florence’s Syndrome (2013), der udgjorde ”kataloget” til en udstilling, hvor sjovt nok fem aliasser fra Toves Galleri huserede. Kunstscenen kan som det fremgår være temmelig indspist, men med den komplekst eksistentielle ”I don’t Want to Live, I Don’t Want to Die” slår YEARS dørene til forsamlingshuset Den Frie op på vid gab.

Casper Aguila og Frederik Næblerød for udstillingen ’Off-Grid’

Præmieres med 50.000 kr. 

Udstillingen kunne ses på Alice Folker Gallery fra d. 17. januar – 2. marts 2019.

Begrundelse:

Partners in crime. I et veritabelt ‘Lauf der Dinge’ er det charmante joint venture mellem Casper Aguila, der er uddannet på Accademia Italiana i Firenze, og figurativt maleris bad boy Frederik Næblerød nået frem til den hvide kube. Sådan da.

Projektet blev født i Nordsjælland (ikke dét Nordsjælland), hvor de to søde bz’ere i ånden fra 68’ transformerede et afsidesliggende bondehus til en totalinstallation med malerier og skulpturer ude og inde, oppe og nede. Men som en art figurativ Spiral Jetty i technicolor ventede værket egentlig bare på en oversvømmelse. Og nu er ‘Korshage (2015-2017)’ ikke mere.

Og så alligevel. For ting og sager er blevet restaureret og genhuset i Alice Folkers mageløse atelierlejlighed, der ret passende ligger lige bag Nyhavn. Det kunne sådan set godt have resulteret i en vanskelig genfødsel, når det crazy rå “hvem har lavet hvad, hvor og hvorfor” skal vakuumpakkes af galleristen med henblik på salg. Men, og heri består måske i sidste ende den virkelige præstation, er energien bevaret forbilledligt i og med tre væsensforskellige reinkarnationer af projektet:

  1. Salonophænging inkl. keramik og tørrede potteplanter. 
  2. Straight up præsentation ledsaget af skrivebord i brædder til galleristen, hvilket fint leder ind i det sidste rum.
  3. Videodokumentation af det oprindelige projekt, hvor stole i ditto brædder giver beskueren mulighed for fordybelse.

‘Korshage (2015-2017)’ blev i 2018 nomineret til kritikerprisen AICA, mens udstillingen OFF–GRID udfolder sig frit inden for galleriets hvide vægge. Således udplantet i kunstinstitutionen får de to kunstnere Casper Aguila & Frederik Næblerød 50.000 stjerner til deling.

Kirsten Lockenwitz for sin udstilling hos Bianca D’Alessandro

Præmieres med 50.000 kr. 

Udstillingen kunne ses 9. marts – 25. maj 2019.

Begrundelse:

Kirsten Lockenwitz er kendt for sine klassiske sten-, marmor- og betonskulpturer og lysværker. På denne udstilling har Bianca D’Alessandro samlet ikke mindre end 14 unikke værker af Lockenwitz fra 1984 og frem til i dag. Samlet repræsenterer de et bredt udvalg af Lockenwitz kunstneriske arbejde med sten, marmor, neon, spejl, stål og andre industrielle materialer.  Stilen er enkel, abstrakt og stringent, og viser bløde, buede, runde former og deres møder med de skarpe, kantede, hårde snit. På trods af de mange værker og rummets størrelse virker udstillingen skabt til stedet. Det samlede udtryk er poetisk, elegant og sælsomt lindrende i en kaotisk tid.

Fredrik Tydén for udstillingen ’Techniques and Technology’

Præmieres med 25.000 kr. 

Udstillingen kunne ses hos Surdez Aps fra d. 29. marts – 18. maj 2019.

Begrundelse:

Det er en fin lille udstilling, hvor Tydén blander materialer, teknikker og giver skulpturerne maleriske kvaliteter. De præfabrikerede industrielle materialer møder 3D printede og håndlavede elementer, så værkerne - bestående af bronze, gips, polystyren, aluminium mm - fremstår både arkaiske og hyper moderne, skrøbelige og sårbare, rå og kantede på samme tid. Lyden fra en næsten usynlig videoprojektion af Borsa Valori di Roma forstyrrer og samler udstillingen.

Værkerne virker ved første øjekast minimale og traditionelle, men i sit display undersøger Tydén måder at præsentere skulpturer på, så de både indgår, inddrager og afviser udstillingsrummet.

Udstillingen blev vist hos Surdez Aps fra d. 29. marts til d. 18. maj.

Ingela Skytte for udstillingen ’Sharing Fields Black’

Præmieres med 50.000 kr. 

Udstillingen kunne ses på udstillingsstedet Rumfang fra d. 24. maj – 9. juni 2019.

Begrundelse:

Ingela Skytte arbejder med systemer, begrænsninger og regler baseret på geometriske konstruktioner, og denne udstilling udgøres af en samlet ophængning af serier af Skyttes præcise og kompromisløse objekt-malerier udført på mdf.

Det er en stærk og begavet præsentation, og præmieringen er samtidig en hands-up til udstillingsstedet Rumfang - et white cube galleri elegant indrettet i to rum i en privat herskabslejlighed på Dag Hammarskjölds Allé.

Institut Funder Bakke for udstillingen ’Hamlet – Prince of Jutland’

Præmieres med 25.000 kr. 

Udstillingen kunne ses på Institut Funder Bakke fra d. 27. april – 16. juni 2019.

Begrundelse:

”Udstillingen Hamlet – Prince of Jutland” er en lille, men forfriskende udstilling på det nye sted Institut Funder Bakke, vest for Silkeborg. Det er ikke blot en gruppe unge kunstnere, der viser værker med referencer til Shakespeare og Saxo, de har kollektivt læst, fortolket og givet de to klassiske forfattere et nyt spin, samt trukket den afdøde præst Pastor Anton Laier fra Hjallerup, der i sin tid konverterede til kunstner, ind på scenen. Pastor Laier viser en af sine klassiske cementskulpturer, mens de andre kunstnere hver især har fået tildelt roller i udstillingen, så der både er scenograf, sufflør, instruktør osv.

Alt i alt et vellykket kunstnerisk og kuratorisk eksperiment skabt på et nye institut, der skaber rum i krydsfeltet mellem kunst, musik og litteratur, på vej vest mod Herning.

Værker af Anne Mette Schultz, Rasmus Røhling, Cæcilie Højberg Poulsen, Søren Andreasen, Pastor Laier

Gruppeudstillingen ’Parterre’

Magnus Thorø Clausen, Kåre Frang, Amalie Smith, Astrid Myntekær, Cecilie Skov, Jan S. Hansen, Lulu Refn, Morten Skrøder Lund, Sebastian Hedevang & Andreas Rønholt Schmidt, Sandra Vaka, Torben Ribe, Tove Storch

Præmieres med 75.000 kr i alt.

Udstillingen kunne ses på Kunstscenen.xyz fra d. 31. maj – 14. juli 2019.

Begrundelse:

Clausen og Frang har skabt en simpel scene og kulisse af betongulv og hvide vægge, så Kunstscenen imiterer et gallerirum midt i det offentlige rum. Dermed bliver Kunstscenen - der er placeret på en byggetomt ved Bispebjerg station i København N - et begavet, humoristisk og legende greb og kommentar til gallerirummet ‘den hvide kube’ og begrebet ‘new institutionalism’. Det er en ny platform for kunst i et ellers overset offentligt rum. Kunstscenen er tilgængelig 24 timer i døgnet og har igennem de sidste 12 måneder vist en serie af bud på udstillinger under åben himmel.

Parterre er første gruppe udstilling på Kunstscenen. Titlen Parterre kommer fra fransk og betyder ’på jorden’ eller ’på gulvet’ i et teater. Flere af kunstnerne afprøver derfor også nærområdet og arealet/jorden rundt omkring udstillingsstedets scene.

Jan Danebod og Peter Olsen for udstillingen ’Provisorisk landskab’

Præmieres med 50.000 kr. 

Udstillingen kunne ses på Kunsthal Nord fra d. 2. august - 20. oktober 2019.

Begrundelse:

Danebod og Olsen arbejder installatorisk, skulpturelt, ofte stedspecifikt og kontekstuelt i offentlige og semi-offentlige rum. Provisorisk landskab er ikke nogen undtagelse. Kunstnerne arbejder både udenfor og indenfor på Kunsthal Nord, og formår at vende vrangen ud på institutionen og inddrage nærområdet Nordkrafts energi og karakter. Begge steder er Danebod og Olsens interesse for proces, medier og industrielle materialer tydelig, og de installatoriske greb og ophobninger mimer i flere tilfælde opstillinger på en byggeplads. Provisorisk landskabs forløb indeholder en række modernistiske referencer og de iscenesatte, skulpturelle miljøer skaber mange utrolige fine æstetiske krydsninger som favner råheden på og omkring Kunsthal Nord på allerbedste vis.

Jytte Høy for udstillingen ’Side by Side’

Præmieres med 50.000 kr.

Udstillingen kunne på Esbjerg Kunstmuseum fra d. 13. april - 1. september 2019.

Begrundelse:

Udstillingen består af suiter af både nye og tidligere værker, som med stor præcision foldes ud i de både overraskende og indlysende iscenesættelser med værker fra museets permanente samling.

Tilsammen præsenterer udstillingens elementer og sammenstillinger en stringent og sanselig Jytte Høy poetik.

Heine Kjærgaard Klausen for kurateringen af festivalen ’Mellemrum Mellem Rum’

Præmieres med 50.000 kr.

Festivalen kunne opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra d. 21.-24.  november 2019.

Begrundelse:

Med et overvældende program af nye performanceværker skabt af 32 danske kunstnere og et genialt greb om Den Fries rum fremstod bygningen i festivalens fire dage levende på en måde, som det sjældent før er set. Der herskede en udsøgt, næsten meditativ stemning blandt det talstærke maratonpublikum, der i fire dage lavmælt og koncentreret flød fra station til station.

De mange vellykkede og uhyre forskellige performanceværker afløste glidende hinanden, og som uudgrundelige installationer og skulpturer sås sporene efterladt i hver deres simpelt markerede station i rummet.

Hele forløbet, fra den første festivaldags næsten tomme rum til slutningens 32 udfyldte felter, fremstod som et samlet performanceværk, skarpt udtænkt og smukt iscenesat af Heine Kjærgaard Klausen. Han præmieres for denne klare og generøse tanke, og for sit eget bittersøde bidrag til programmet.

Man kan kun håbe, at 'Mellemrum Mellem Rum' kan blive en tilbagevendende begivenhed.

Gruppeudstillingen ’Crosshatched’

Rikke Benborg, Hans Holten, Pernille With Madsen, Troels Sandegård og Jørgen Fog

Præmieres med 10.000 kr. hver.

Udstillingen kunne opleves fra d. 8. november - 7. december 2019.

Begrundelse:

‘Crosshatched’ er bygget op af rumlige collager, digitale og analoge videoer og procesbaseret skulptur, og beskrives som et ’krydsskraveret sted, der kan opfattes som model over en særlig topologi, hvor et netværk af stier og knudepunkter forbinder sig momentant’.

De meget fine enkeltværker forbinder sig indbyrdes med en forunderlig præcision, der gør at også den samlede udstilling opleves som et værk med eget udsagn.

Udstillingsstedet Regelbau 411 for eksperimenterne på udstillingsstedet i Oddesund Nord

Præmieres med 50.000 kr.

Begrundelse:

Regelbau 411 ved Thyholm er et unikt sted, etableret i et forladt tysk bunkerkompleks fra Anden Verdenskrig, og dermed et godt eksempel på, hvordan man kan skabe udstillingsmuligheder og eksperimenterende platforme for kunst hvor som helst, hvis man har ildsjæle og gode ideer i lokalmiljøet. Regelbau 411 har fokus på akustik og spejler med sine udstillinger af lyd-, lys- og videokunst, Struer Kommunes vision om ’Lydens by’. Udstillingsstedet Regelbau 411 får en præmie for sit indledende toårige udstillingsprogram med titlen ’Orchestration and Attention’.

Udstillingsstedet CAMP for sine udstillinger om asyl og indvandring

Præmieres med 50.000 kr.

Begrundelse:

De sidste to år har det overordnede tema for CAMPs udstillinger været ’Integrationens tilstand: Kunstneriske analyser af sameksistensens udfordringer’, og gennem udstillinger kurateret af internationalt anerkendte kunstnere og kuratorer, så som Nicholas Mirzoeff, Temi Odumosu, Galit Eilat og Tania Bruguera, har CAMP set på store spørgsmål om sameksistensen, integration, identitet, fordrivelse og eksil. CAMP er et unikt og borgerinddragende sted, en aktiv og debatskabende platform for den evigt aktuelle debat om tilhørsforhold, indvandring og integration.

Udstillingsstedet CAMP ligger inde i Trampolinhusets lokaler på Ydre Nørrebro i København. I Trampolinhuset bliver man øjeblikkeligt mødt af og gjort opmærksom på stedets brugere - flygtninge og asylansøgere - inden man kommer frem til CAMP. På den måde oplever man et levende hus, der arbejder med og analyserer komplekse spørgsmål om asyl og indvandring på mange niveauer. CAMP tildeles præmie for udstillingsrækken ’Integrationens tilstand: Kunstneriske analyser af sameksistensens udfordringer’.

Kristoffer Ørum for det flerårige projekt ’Putins Næse’

Præmieres med 40.000 kr.

Første del af projektet blev præsenteret på Galleri Image i Aarhus 2017. Anden etape af Putins Næse vises nu på en udstilling fra 5. november frem til 15. december 2019 i Møstings Hus, Frederiksberg.

Begrundelse:

Med postulatets privilegium undersøger Ørum underfundigt, intelligent og insisterende relationer mellem hverdagsliv, personlig identitet, kunst, storpolitik og digitale sfærer.
Kristoffer Ørum er en interdisciplinær kunstner, forsker og arrangør. Bag sig har han en lang række udstillinger i både ind- og udland. 

SixtyEight Art Institute til fortsat virke

Præmieres med 25.000 kr.

Begrundelse:

For år tilbage flyttede udstillingsstedet 68 Square Metres fra 68 m2 på Amager til noget mindre i København K. I den forbindelse blev stedet til et ’art institute’. Et skifte, der også betød en skarpere profil med fokus på research og i det hele taget den mere samfundsengagerede og samfundsengagerende del af kunstscenen. Med talks, udstillinger og ofte med udenlandske aktører osv., har SixtyEight fyldt et hul i markedet, og det er svært at se, hvordan vi skulle være instituttet foruden.

Udstillingsstedet Koldinggade 12 til fortsat virke

Præmieres med 25.000 kr.

Begrundelse:

Vi ved alle sammen, at der ikke sker så meget på Østerbro – altså rent kunstnerisk. Men det gør der så alligevel. De to kunstnere Søren Hüttel og Jacob Borges (begge uddannet fra det Fynske Kunstakademi way back) er gået i eksil og laver herfra velkuraterede bolcheblandinger fra den danske kunstscene, senest i selskab med Astrid Marie Christiansen og Camilla Thorup. Det foregår i en noget nær perfekt white cube i en høj kælder, der sikkert fås til en rimelig pris, hvis man er med i andelsboligforeningen. Godt for Østerbro, godt for Danmark.

Udstillingsstedet Stereo Exchange til fortsat virke

Præmieres med 25.000 kr.

Begrundelse:

Indlandsudlænding og skulptør/lydkunstner Owen Armour og keramiker Kristine Tillge Lund startede for nogen tid siden det bravt præcise udstillingssted Stereo Exchange, der ofte viser de ultrasmarte, og som regel udenlandske kunstnere, som de andre ikke vil lege med. Og i navnets ånd har han for tiden besøg af indlandsudlænding Scot W. Surdez, der aldrig så snart havde han startet sit eget galleri fandt vej til Stereo Exchange. Det bliver mildt sagt spændende at følge.

Udstillingsstedet Vermilion Sands til fortsat virke

Præmieres med 25.000 kr.

Begrundelse:

Start up’en Vermilion Sands startet af Kevin Malcolm og Nikolaj Stobbe – nu med Malene Dam – er et af de få danske udstillingssteder med en decideret international profil. Det kan sikkert være op ad bakke, men dét at de ikke er bange for at kuratere sådan rigtigt, har givet kunstscenen en tiltrængt ansigtsløftning derude på Nørrebro mellem Years, Nicolai Wallner, Nils Stærk og Christian Andersen. I 2017 vandt Vermilion Sands BKF’s pris for kunstnerdrevne udstillingssteder, og det er der nok en grund til. Go see.