Jørgen Emborg, f. 1953

Modtager af hædersydelse, tildelt i 2016 / Musik

Begrundelse for tildeling

”Der er ingen herhjemme, der skriver melodier som Emborg. De er markante, personlige – og ofte bygget over usædvanlige strukturer, der nok er for komplicerede til, at alle og enhver kan synge med på dem. Men ikke desto mindre er de så iørefaldende, at deres ekko vibrerer længe efter i sindet.”                                                                                                                                                         Boris Rabinowitsch, Politiken, 1991


Gennem adskillige årtier har Jørgen Emborg henrykket med såvel sine kompositioner som sin evne til gang på gang at danne grupper, der i den grad har været med til at placere ham som en af dansk jazz’ absolut ypperste komponister og musikere. Af eksempler på disse kan nævnes Alpha Centauri, Frontline, Boel/Emborg/Vinding/Riel og Emborg/Larsen Group, der hver især i den grad har beriget udsigten i det danske jazzlandskab.

Lige siden Jørgen Emborg for alvor slog sit navn fast i 1975 som vinder af førsteprisen ved jazzfestivalen i Donkerque som solist samt førsteprisen i kategorien free jazz med gruppen Bohena (med bl.a. Peter Danstrup og Ole Rømer) har han været en af de mest markante skikkelser på den danske musikscene. Med sin på en gang iørefaldende og samtidig harmonisk komplekse kompositoriske stil har han formået at skabe sin egen sound funderet på en høj musikalsk begavelse, en harmonisk viden kun få er i besiddelse af og et musikalsk drive, der har tilvejebragt et Emborg-katalog af nyklassikere indenfor jazzen samt en række flittigt benyttede korværker.

Igennem årene har Emborg dyrket både det elektriske og akustiske univers, og han har takket være sin sans for det melodiske og kompositoriske udviklet en lang række frugtbare samarbejder med sangerinder som eksempelvis Mona Larsen, Hanne Boel og Cæcilie Norby m.fl.

På allersmukkeste vis har Jørgen Emborg altid formået at balancere mellem det musikalsk elitære udtryk og en umiddelbar, lyrisk tilgængelighed, der i høj grad også har fanget tilhørerne langt uden for jazzens egne rækker.

Mere