Begrundelser

Præmieringer 2019 fra Legatudvalg for Musik

25. november 2019

Ganger for udgivelsen ’Mørk’

”Ganger har begået albummet ’Mørk’, der med sine historiefortællinger om Hanstholm og kosmos lander som et strandet himmellegeme, som man som lytter må inspicere for at løse objektets mysterier. Gangers musik er sammensat så generøst af musikalske referencer, melodier og historier, at man overvældes på bedst tænkelige vis.”
Præmieres med 80.000 kr.

Allan Gravgaard Madsen for værket ’Nachtmusik. Dobbeltkoncert for violin og klaver’

Uropført ved torsdagskoncert i DR Koncerthuset, København den 5. september 2019
Solister: Christina Åstrand og Per Salo.
”Udforskning af den løse, høje streng på violinen. Musik, der kun rummer én tone, men til gengæld udforsker klangfarver og pulseringer omkring denne ene tone på utroligt fantasifulde måder. Hypnotisk. Efterhånden udvider spektret sig, men alt holdes hele tiden i stram snor. Hele værket udfolder sig som et 24 minutter langt crescendo, som slutter brat på toppen. Allan Gravgaard Madsen har skabt et dybt fascinerende værk, som udfolder en kompositorisk kontrol og en uhæmmet klangskønhed, der kun kan vække begejstring.”
Præmieres med 80.000 kr.

Claus Hempler for udgivelsen ’Kuffert Fuld af Mursten’

”Hemplers genopstandelse som cool sangskriverpoet er med ’Kuffert Fuld af Mursten’ uomtvistelig. Albummet, som er hans første på dansk, viser en nærmest selvbiografisk side af den modne kunstner, som fx på åbningsnummeret ’Navnet Er Hempler’. Sproget er klart, sprudlende og ekvilibristisk, og sammen med de særdeles vellykkede melodier rejser albummet sig som et monument over det tabte og uforløst levede liv.”
Præmieres med 80.000 kr.

Anton Eger for udgivelsen ‘Æ’

”Trommeslageren Anton Eger er en af de mest spændende musikere på den danske og internationale scene for jazz og det, der ligner, i disse år. I 2019 udgav han albummet ’Æ’, der er en svært rubricérbar størrelse, men det er også netop, hvad der gør udgivelsen så interessant og spændende i musikalsk sammenhæng. Man kan næsten tale om en eksponent for en endnu ikke opfundet eller veldefineret genre, og det bliver spændende at følge ham videre på den kompositoriske og producerende front i de kommende år. Det er musik på et imponerende højt kunstnerisk og teknisk niveau, uden at det på noget tidspunkt bliver det, der er målet, men i stedet blot midlet til en dynamisk, kreativ kraft og musikalsk udfoldelse.”
Præmieres med 80.000 kr.

Kaj Duncan David for værket ’Up Close and Personal – a centrifugal operetta-solo’

“Værket ‘Up Close and Personal’ sætter en helt ny standard for nutidig musikkomposition. Her fungerer elektroakustisk musik, lys, video og audiovisuel performance som én minutiøs og totalt integreret musikalsk stemme. De 90 intime minutter, i samvær med kontratenoren Daniel Gloger, er ét langsomt crescendo, hvor værket umærkeligt flytter tilskueren fra en behagelig afslappet lounge-stemning til intense oplevede momenter af det pres, angst og stress, som er en del af den udøvende kunstners liv.”
Værket er skabt i samarbejde med instruktør og koreograf Troels Primdahl.
Præmieres med 80.000 kr.

Mazen (Mazen Ismail) for showet ’Sådan Overtager vi Danmark’

”I ’Sådan Overtager Vi Danmark’ bringer Mazen os helt tæt på vores ord, sprogets rytme og melodik. Det er blevet til en vital og gribende nutidig suite over danskhed. Værket er instrumenteret med genkendelige sprogblomster, og i timing og ordleg bygger han ubesværet og kærligt bro mellem os og ’de brune’. Vreden og indignationen får også luft, men i blød stemmeføring og intense lavmælte pulserende crescendi. Vi bliver mesterligt ført op mod de nøje komponerede pauser, hvor vi kort lytter til hinandens åndedrag. Mazen revser Danmark Dejligst – ’Vi må tale sammen’.”
Præmieres med 80.000 kr.

Jexper Holmen for Operaen ’De Mørkeblå Lillakvinder i Villakvartererne’

Uropført i Koncertkirken, København den 30. maj 2019
”Et benhårdt operaværk af Jexper Holmen. Med vanlig konsekvens har Holmen skabt et lydbillede, hvor tunge, cluster-agtige akkorder fra orkestret følger sangerne som ’det ubevidstes’ dødvægt gennem hele den halvanden time lange operaforestilling. Holmen har modstået enhver fristelse til psykologisk tegning af personerne eller til wagnerske citater i anledning af tekstens mange henvisninger til tysk romantik. Den tungt åndende musik skaber nærmere et skyggebillede af det, sangerne prøver at udtrykke i den handlingsmættede tekst. Et sammenstød mellem ritual og historiefortælling. Et stærkt og udfordrende værk fra en komponist, der følger sin vision helt til dørs.”
Præmieres med 80.000 kr.

AddisAbabaBand for udgivelsen ’II’

”AddisAbabaBands nye udgivelse ’II’ er en fornem studieversion fra et vildt, energisk og mangfoldigt 13-mands kollektiv, der swinger af smittende livsglæde, kompleks rytmik og harmoniske teksturer. Det lykkes på magisk vis for dette ’kosmiske fartøj’ at blende afro-beat, funk og jazz med nordisk avantgarde og fri improvisation. Man kan kaste sig ud i skøn dans eller lytte ind i albummets fine detaljer og nyde den velspillende storbesætning.”
Præmieres med 80.000 kr.

Jeanett Albeck for forestillingen ’Brøgger’ på Østerbro Teater

”Jeanett Albeck er det ufravigelige og fascinerende musikalske centrum i forestillingen Brøgger. Hun fortolker og forvandler på smukkeste vis Brøgger-litteraturen til sange, så vi husker ordene med kroppen. De enkle melodier, forskelligartede arrangementer såvel som stemmens kraft og spændvidde sætter skiftevis scene og vender vrangen på vores følelser - det rå, det lystfyldte, det sårbare - så vi overgiver os med fuld tilstedeværelse i rummet. På denne måde opløses skellet mellem musik, ord og performance og det er præcis, hvad Jeanett Albeck er helt eminent til. Hun gestalter med lethed smerte og lyksalighed og har en sjælden stærk kontakt med publikum, sig selv og materialet. Det anerkendes med en præmiering.
Liv Helms stramme og enkle instruktion og iscenesættelse af Brøgger skaber et smukt, stærkt og rørende portræt af Susanne Brøgger, hendes ideer og univers. Susanne Brøgger som kvinde. Liv Helms begavede hånd for instruktion og mod til enkelhed klæder Jeanett Albecks karismatiske vildskab, dramatiske ydre, sprudlen og sørgmodige tonalitet. Hverken et moment eller en takt misses: det er både musikalsk begavet og generøst. For det kontrapunktiske værk præmieres Liv Helm som instruktør. ”
Præmieres med 50.000 kr. for musikken i samarbejde med Legatudvalget for Scenekunst, der har præmieret forestillingen med 30.000 kr.

Mere