Scenekunstnere med mod på nye formater får tildelt arbejdslegater
Statens Kunstfond har netop uddelt arbejdslegater til 36 scenekunstnere, der arbejder med naturen som scene og i publikumsinddragende formater.
28. april 2022
Udvalgsleder for Legatudvalget for Scenekunst, Lisbeth Burian, siger:
”Vi har modtaget et væld af dybt kvalificerede ansøgninger, der viser mod og iderigdom til, hvordan scenekunsten kan tage nye former og insistere på at bevæge sit publikum med spørgsmål til tiden. Mange ansøgere er optaget af, hvordan vi skaber forbindelser og resonans igen efter en tid præget af nedlukning og afstand. Her søger mange landskabet som scene i forsøget på at forbinde os med naturen, mens andre er optaget af dybdegående research i mødet med lokalbefolkningen. Flere ansøgere har fokus på publikumsinddragende formater, der konfronterer samfundsrelevante dilemmaer og skaber rum for debat og forandring.”
Gertrud Exner
Gertrud Exner har gennem de seneste år med Teater Blik udforsket forskellige materialers fysiske muligheder, som en del af sit unikke scenesprog. Nu vil hun eksperimentere med dukkeanimation og skabe fortællinger med optiske illusioner. Det koreografiske og det auditive går hånd i hånd i hendes forestillinger. Exner undersøger grænselandet mellem det genkendelige og det fremmede, og er i stand til at møde barnet i det abstrakte, samtidig med at insistere på nærværende scenekunst af høj kvalitet for de mindste. Gertrud Exner modtager et arbejdslegat på 200.000 kr.
Henrik Grimbäck
Henrik Grimbäck tror på scenekunst, der benytter sig af den nyeste teknologi, men som samtidig møder publikum i øjenhøjde. Han vil bevæge scenekunsten væk fra det underholdende mod det medskabende og debatterende. Som leder af Teater Momentum vol. 10.0 skabte han Det Ny Kongelige Teater, der fortolkede og vendte Det Kongelige Teaters repertoire på hovedet. Grimbäck har de seneste år været optaget af det publikumsinddragende teater, og har bl.a., som en del af kollektivet TOETT (the other eye of the tiger), eksperimenteret med at gøre publikum performativt og medfortællende. Grimbäck har arbejdet med store samfundstemaer i bl.a. performance lectures og i udviklingen af ny dramatik. Han er optaget af, hvordan scenekunsten kan skabe nyt i udkanten af det, som allerede er, og åbne publikums mulighed for at skabe forandring. Henrik Grimbäck modtager et arbejdslegat på 200.000 kr.
Mega Rich Company
Det nystiftede kollektiv ’Mega Rich Company’, med Sigrid Johannesen og Ida Grarup, vil skabe et nyt rum for den politiske samtale, ved at undersøge kapitalismens paradokser i mødet mellem aktivisme og scenekunst. De vil skabe værker, der rækker ud over forestillingen, såsom videoevents og samtaler. Sigrid Johannessen er de senere år slået igennem som en stærkt tænkende og uforfærdet ung dramaturg og iscenesætter. Det har vist sig i hendes samarbejde med Christian Lollike på Teater Sort/Hvid omkring forestillingen ’En fortælling om blindhed’, og selvstændigt i sine forestillinger på Aarhus Teater. Scenograf Ida Grarup har siden sin afgang fra Den Danske Scenekunstskole vist sit alsidige talent som konceptuel billedskaber i en lang række forestillinger. Fra den Reumertvindende ’Erasmus Montanus’ på Aarhus Teater til den ligeledes Reumertvindende ’My Deer Hunter’ på Betty Nansen Teatret. Sigrid Johannessen og Ida Grarup er hver tildelt et arbejdslegat på 200.000 til deres samarbejde i ’Mega Rich Company’.
Stephanie Thomasen
Stephanie Thomasen har de seneste seks år, som kunstnerisk leder og koreograf i dansekompagniet Uppercut Danseteater, skabt intense forestillinger med sans for at skildre det groteske og komiske i den menneskelige sårbarhed, hvoraf flere af forestillingerne er blevet præmieret. I denne sæson er hun aktuel med sidste del af trilogien ’Plejer er død – Kalinka’. Thomasen har en tro på den kollektive skabelsesproces, hvor dialog er hjørnestenen – både i prøvelokalet og på scenen. Hendes forestillinger er ofte en akkumulation af hendes koreografiske formsprog og den fælles kreative proces med input fra alle medvirkende. Hun er optaget af at bryde med vanetænkning, og af at skabe ny scenekunst af højeste kvalitet. Stephanie Thomasen modtager et arbejdslegat på 200.000 kr. til fordybelse, generering af nye ideer og dokumentation af egen metode til udviklingen af Uppercut Danseteater.
Samuel Gustavsson
Samuel Gustavsson, stifter af ’Rapid Eye’, skubber til grænserne for, hvad nycirkus er for en størrelse. Han har flere års virke med egne forestillinger for både børn og voksne på nationale og internationale scener. Hans forestillinger bevæger sig mellem koreografisk jonglering, visuelt teater og objektmanipulation. Hans evigt legesyge og undersøgende væsen fører til fortællinger, der med humor og timing gør filosofiske begreber underfundige og begribelige. Nedlukningen var for Gustavsson et kærkomment frirum til at undersøge nye digitale formater og forfine sit udtryk. Han har fokus på åbne visninger af sine eksperimenter og processer, og han vil samtidig skabe en digital platform til sine eksperimenter og forestillinger. Med sine værker vil han åbne en smal genre op for det brede publikum. Samuel Gustavsson modtager et arbejdslegat på 200.000 kr.
Pia Marcussen
Siden 2001 har Pia Marcussen, som kunstnerisk leder for turneteatret Opgang 2, markeret sig som en dramatiker og instruktør, der går helt tæt på ungdomslivets evige udfordringer. Med sine forestillinger kæmper hun mod fordomme, mistillid og fremmedangst for et ofte teateruvant publikum i hele landet. Forestillingen `4 Ever´ vandt en Reumert i 2014 for bedste børne- og ungdomsforestilling, som også har opnået status som klassiker, idet den stadig spiller for udsolgte huse. Igennem en årrække har Marcussen, i regi af Opgang 2, kørt talenthold for unge med flerkulturelbaggrund. Her har hun introduceret dem for teater og performance som fortælleform. Netop nu har hun fokus på research blandt sårbare unge til sine kommende forestillinger, hvor hun vil arbejde med svære tematikker, der kredser om identitet og tilhørsforhold. Pia Marcussen modtager et arbejdslegat på 200.000 kr.
Freya Sif Hestnes
Som visuel kunstner, iscenesætter og scenograf har Freya Sif Hestnes, bl.a. i duoen Hestnes/Popovic, vist et unikt talent i det tværæstetiske felt, hvor hun bevæger sig frit mellem skulptur, rum, kostume, fotografi og video. Som billedkunstner tager hun ofte udgangspunkt i selvbiografisk materiale, som hun bearbejder igennem fysiske undersøgelser – selv kalder hun det for en slags mentale tilstandsrapporter. Med udgangspunkt i det dokumentariske bevæger Hestnes kunst sig i fiktionsrum, der vrider og forstørrer vores oplevelse af værket. Som scenograf har hun en ekstrem sanselighed, og hun skaber scenebilleder, der står tilbage på nethinden efter forestillingen. Her kan nævnes forestillingen `Brøgger´, der i 2019 vandt en Reumert for årets musikforestilling. Hun er optaget af at skabe en sammensmeltning mellem billedkunst og scenekunst. Freya Sif Hestnes modtager 200.000 kr. til kunstnerisk fordybelse i sanselig iscenesættelse af dokumentarisk materiale.
Om arbejdslegater
-
185 har ansøgt om arbejdslegater
-
36 har modtaget arbejdslegater
-
8 scenekunstnere modtager et arbejdslegat på 200.000 kr.
-
Der er uddelt 3,9 mio.kr. i alt.
OM LEGATUDVALGET FOR SCENEKUNST
Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst tildeler legater og stipendier til skabende kunstnere inden for scenekunst. Støtten gives på baggrund af ansøgerens samlede kunstneriske virke.
Udvalget består af Lisbeth Burian (udvalgsleder), Karen-Maria Bille samt Nikolaj Mineka.
Se alle årets modtagere af arbejdsleter fra Legatudvalget for scenekunst