Projektstøtteudvalget for Kunsthåndværk og Design

Årsberetning 2018

Statens Kunstfond har gennem 11 år ført nye talentfulde designere og kunsthåndværkere frem på verdens førende designscene under den årlige designuge i Milano. Foto: Jules Hering.

Tradition og fornyelse

Danmark har en rig og varieret dansk designtradition med masser af super power. Forudsætningen for at fastholde den er en kunstnerisk orienteret og fagligt stærk håndværkertradition samtidig med at man bliver stadig dygtigere til at finde løsninger og systemer, der giver os alle en mere sanselig optimeret og velfungerende hverdag.

Denne overbevisning har afspejlet sig i bredden af vores projektstøtte til kunsthåndværk og design. Vi er stolte af at holde fast i en af Danmarks mest traditionsrige designfaglige områder, nemlig det eksperimenterende møbelhåndværk i form af Snedkernes Efterårsudstilling. Men lige så stolte af at kunne være med til at realisere et projekt som Lapee - et mobilt og hygiejnisk pink toiletsystem, der gør livet sjovere og lettere for kvinder på musikfestivaler. I alt har vi uddelt 6.2 mio kr. til 255 projekter fordelt på 4 puljer i 2018.

Dialog med verden

Udvalget mener, at udveksling og dialog er vigtig for en nytænkning og udvikling af fagområdet. Vi har derfor prioriteret at facilitere en række møder mellem branchen og udøverne i form af det årlige begivenhed ”Manifesta” og forskellige andre dialogmøder rundt omkring i landet. På samme måde prioriterer vi at skabe rammerne for, at en rig udveksling af tanker og teknikker med udenlandske kulturer, kollegaer og institutioner kan finde sted. Til det formål har vi oprettet en ny rejse og recidency-pulje og afsat betydelige økonomiske midler til satsninger i Korea, England, Tyskland og ikke mindst USA.

Det er håbet, at kunne revitalisere fortællingen om dansk kunsthåndværk og design i USA, så den også kommer til at dække den nutidige scene og ikke kun give mindelser om dansk møbelkunst anno 1950’erne. Danmark har helt klart noget at byde på nu og i fremtiden i form af teknisk fagnørderi, liberalt kunstnerisk tænkning og løsninger, der indretter hverdagen bedre for den enkelte. På den måde rummer dansk kunsthåndværk og design en fornyet relevans i det polariserede amerikanske samfund. Amerikanerne skal lære nye danske designnavne at kende, og vi skal lære et uoverskueligt stort amerikansk marked bedre at kende.

Forandring

I 2014 overtog Statens Kunstfond et projekt fra Danish Craft, som i små 10 år har været med til at profilere dansk kunsthåndværk og design på Designmessen i Milano. MINDCRAFT har opnået betydningsfuld gennemslagskraft som ramme for dansk design på den internationale scene af virksomheder og meningsdannere. For at kunne sikre fortsat fremdrift og udvikling af messe-konceptet valgte vi i 2018 at overdrage den fremtidige drift af MINDCRAFT til Danish Design Agency. Virksomheden har i kraft af deres fortid og deres kontakter, udi både det kunstneriske og erhvervsmæssige miljø, de rigtige kvalifikationer til at føre konceptet videre og sikre en fortsat international interesse for dansk kunsthåndværk og design.

Udvalget består af:
Formand Anne Blond