Projektstøtteudvalget for Billedkunst

Årsberetning 2018

Værk af Hannah Anbert ved Prev Next ? Index.Foto: RIBOCA Riga International Biennial of Contemporary Art.

Samtalen omkring samtidskunsten

Intet fællesskab uden samtale. Og ingen samtale uden fællesskab. Når kunst skaber en samtale omkring sig, trives fælleskabet, og kunsten skaber værdi - både for det enkelte menneske og for hele samfundet. Med kunsten følger nytænkning og udvikling, og det er vores opgave at understøtte de rammer og projekter, som gør, at hele befolkningen kan møde samtidskunst af højeste kvalitet, samt at dansk samtidskunst understøttes og trives internationalt.

Vi har i 2018 støttet et hav af spændende projekter, projekter som alle på hver sin måde viser os nye perspektiver på verden, skaber rum for refleksion og skubber os ud af vanetænkningen. Det er vi faktisk ganske godt tilfredse med!

Som nyt udvalg og i vores første arbejdsår har vi valgt både at være indadvendte, analyserende og funderende, men samtidig opsøgende, lyttende og betragtende i forhold til branchen og landskabet omkring os. Vi har behandlet godt 2.000 ansøgninger og haft mange og lange samtaler om de kvaliteter og vilkår, der gælder for billedkunsten lige nu og bidraget med afsæt fra vores respektive hjemmebaner på Nordfyn, i Aarhus, Skagen, København og Berlin.

Vi har 46 mio. kr. til rådighed om året og for os er det afgørende, at der fortsat bliver skabt kunst af høj kvalitet, at projekterne er båret af et højt kunstfagligt niveau og at kunstmiljøet trives. Men det er også vigtigt for os, at kunsten skaber en samtale omkring sig, og at så mange som muligt har mulighed for at møde samtidskunsten og dermed tage del i og bidrage til denne samtale. Dialog med modtageren er derfor ét af de fem parametre, vi lægger vægt på, når vi vurderer, hvad og hvordan vi vil støtte kunsten, men ligeså vigtigt er den idémæssige og den fysiske kontekst, det tekniske og personlige udtryk og tilstedeværelsen af nytænkende elementer.

Et af de projekter vi har støttet, er opstarten af ”Kunsthal 6100” i Haderslev. Hermed får byen Haderslev, hvor man tidligere sjældent kunne opleve samtidskunsten, et spritnyt og internationalt udstillingssted, med stærk lokal forandring.

Et andet eksempel er den tværfaglige udstillings- og researchplatform ”Primer”, der med base i vandteknologifirmaet Aquaporin ved Lyngby, arbejder med syntetisk biologi på tværs af kunstneriske, æstetiske, videnskabelige og tekniske praksisser.

Vi har også vægtet vigtige projekter i hovedstaden og støttet op om Copenhagen Contemporarys visionære og stærke udstillingsprogram, der kombinerer engagerende kunstoplevelser med den fremmeste internationale kunst.

Lokalt og internationalt udsyn

I Ebeltoft er en historisk nedlagt maltfabrik lige nu ombygget til et nyt mødested for kunst og kultur. Meget snart huser den gamle fabrik nye, fornemme værksteder med tilhørende boliger til kunstnere og kuratorer fra ind- og udland. Det er netop denne internationale del af residenciet Malt Air Ebeltoft, som Statens Kunstfond via projektstøtteudvalget før os har en aktie i ud, fra ønsket om at skabe de bedste betingelser for udvekling mellem danske og internationale kunstnere. Det er dét, der nu bliver til Malt Air i et partnerskab mellem Maltfabrikken, Statens Værksteder for Kunst og Kunsthal Aarhus. Vi bakker op om det hele og glæder os!

Vi har også fortsat prioriteret international udveksling, fordi vi mener, det er vigtigt, at danske kunstnere sendes ud i verden og at udenlandske kunstnere kommer til Danmark. Vi har derfor støttet op omkring i alt 91 residencyophold, og danske kunstneres deltagelse på bla. Gwangju Biennalen i Syd Korea og på Shanghai Biennalen i Kina.

Vi glæder os også over projekter, der involverer børn og unge. Dem er der heldigvis mange af! Og et af disse er ”Ideen om, at der ikke er noget, der er ingenting”. Projektet er et pilotprojekt mellem KUNSTEN i Aalborg og børnehaven Karolinelund og handler om at gøre museerne klogere på, hvordan man bedst formidler samtidskunst til børnehavebørn og samtidig styrker børnenes kreativitet.

Endelig har vi valgt Larissa Sansour til at repræsentere Danmark på Venedig Biennalen i 2019, med en udstilling i den danske pavillon, der uden tvivl vil bidrage til nye vigtige samtaler, som styrker vores fællesskab og gør os klogere på kunsten og den verden vi lever i.

Udvalget består af:
Formand Lisette Vind Ebbesen