Legatudvalget for Scenekunst

Årsberetning 2018

Skuespiller, instruktør og legatmodtager Thomas Corneliussen i forestillingen ”Human afvikling”. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Det kan ikke siges for mange gange, hvor vigtige kunstneriske arbejdslegater er for modtagerne. Arbejdslegaterne giver mulighed for, at de ypperste kunstnere i landet kan fordybe sig og udvikle deres kunstneriske praksis. Her i udvalgets tredje år er det en stor glæde at se, hvordan tiden til fordybelse kan bidrage til at sætte spor i form af nye tankevækkende produktioner. Koreografen Mette Ingvartsen, som modtog et større legat i 2016, skaber forestillinger, der bliver mere og mere modige og originale. Det har både det danske publikum og den internationale scene fået øje på. Instruktør og scenograf Jacob F. Schokking, som fik et arbejdslegat i 2018, har gennem de seneste år udviklet forestillinger, der er helstøbte og helt særlige Gesamtkunst-værker. Kristján Ingimarsson, også legatmodtager i 2018, er i samme kategori. Ingimarssons mod og kraft præger de tværkunstneriske produktioner, som bliver vildere og vildere, og han får mere og mere fat om sit publikum med sammensatte og energiladede produktioner.

Nye tendenser i scenekunsten

Arbejdslegaterne er også til for at nære de nye tendenser i kunstarten og flytte grænserne for den skabende scenekunst til glæde for publikum og for kunstnernes samarbejdspartnere.

I 2018 har vi blandt andet støttet udviklingen af en ny generation lyd- og lysdesignere som en vigtig del af den moderne scenekunst: Asger Kudahl, Emil Assing Høyer, Emil Sebastian Bøll, Ida Jacobsen og Mårten Axelsson. Legaterne har også givet arbejdsfokus til unge skabende scenekunstnere, der har samlet kolleger omkring sig og dannet arbejdskollektiver for en periode, bl.a. Liv Helm og Matilde Böcher, Anja Behrens og Nathalie Mellbye.

Årets største arbejdslegat

En anden repræsentant for kvaliteten af udsyn og tværfaglighed er scenekunstneren Thomas Corneliussen, der startede sin karriere som skuespiller. De seneste år har Thomas Corneliussen som instruktør og forskende scenekunstner dedikeret det meste af sin tid til at afsøge nye kreative og innovative måder at kombinere levende kunst med åben forskning og videnskab i sit teater Stages of Science. Det er der kommet rørende og tankevækkende forestillinger ud af, fx ”Chappers Rumrejse” og ’Human afvikling’, for blot at nævne to. Vi ser frem til at følge Corneliussens arbejde og forskning fremover.

Præmieringer og hæder

På den anden side af arbejdsro og processer finder vi realiseringen af ideerne og mødet med publikum.  Som udvalg beskæftiger vi os ikke kun med at støtte fremtidens scenekunst. Vi har også til opgave at præmiere nogle af de fremmeste eksempler på professionel scenekunst i Danmark. I arbejdet med indstillinger til nye hædersydelser til repræsentantskabet har vi haft chance for at udvælge nogle værdige modtagere, som med deres personlige virke er eksempler på det fantastiske og vigtige aftryk, som scenekunsten kan sætte i både unge og ældre generationer. Vi er stolte af, at koreograf Kitt Johnson, skuespiller og teaterleder for Teater Gruppe 38 Bodil Alling og sceneinstruktør og dramatiker Hans Rønne alle tre er blevet modtagere af Statens Kunstfonds hædersydelse.

Fællesnævneren for de scenekunstnere, som vi som udvalg har valgt at tildele arbejdslegater, indstillet til hædersydelser eller har valgt at præmiere, er ikke alene professionalisme og mesterligt håndværk, men også modet til udvikling og udforskning af scenekunstens format og indhold samt et overskud og en generøsitet og en vilje til at give tilbage til miljøet, kollegaer, andre kunstnere og ikke mindst til publikum.

Udvalget består af:
Formand Maj-Britt Mathiesen