Legatudvalget for Musik

Årsberetning for 2018

Benjamin Hav og Magnus Albert alias BENAL er blandt modtagerne af arbejdslegater inden for musikken. Foto: PR-foto.

Nyt og nuanceret

Legatudvalget for Musik debatterer løbende de kriterier og former, hvorunder vi uddeler tilskud til et stort og mangfoldigt felt af danske komponister, sangskrivere og lydkunstnere. Det er dem, der skaber råstoffet til de musikværker og sange, som vi alle sammen lytter til. Musikken er en naturlig del af vores hverdag og festlige eller skelsættende begivenheder i vores liv. At musik er identitetsskabende og samler os får vi gang på gang levende beviser på, når vi synger sammen, når vi går til koncert eller festival, når vi tænder for bilradioen, eller når vi tager vores høretelefoner på og cykler til arbejde med vores helt personlige yndlings-playliste i ørene.

For at vise kunstens værdi for samfundet har det været en prioritering at være synlig med musikcases og kunstnersamtaler både på Folkemødet på Bornholm og Kulturmødet på Mors.

Det er udvalgets fornemmeste opgave hele tiden at orientere sig i forhold til og diskutere tradition, nybrud og grænsefladerne indenfor al slags musik. Ligeledes er det vigtigt, at kunne bedømme den kunstneriske kvalitet, når musikken interagerer med andre kunstformer og udtryk. Som den ofte gør fx med film, teater, billedkunst og spil.

Flere store arbejdslegater

I de tre år, dette udvalg indtil nu har tildelt arbejdslegater, har vi fundet det relevant at give flere store og substantielle arbejdslegater fremfor de treårige arbejdslegater til relativt få, som der har været tradition for. Vi har til gengæld valgt at give én komponist et stort arbejdslegat tre år i træk. To komponister har ligeledes fået store arbejdslegater to år i træk. En række nye uddannelser inden for skabende musik har set dagens lys, og på 20 år er antallet af ansøgere til Legatudvalget for Musik fordoblet.

Når vi har kigget på feltet og komponisternes arbejdsmetoder og kontaktflader, har det hvert år virket mest visionært samlet set at tildele ydelserne på den måde, hvor flere komponister får mulighed for at fordybe sig over en kortere periode.

Legatudvalget for Musik giver tilskud til alle de forskellige tilgange til at skabe ny musik i form af arbejdslegater, komponistaftaler og præmieringer. I alt har vi i 2018 uddelt 17 millioner kr.

5 store arbejdslegater på 250.000 kr. til komponister og sangskrivere

I udvalget forsøger vi at se nuanceret på behovene hos de forskellige komponister, sangskrivere og lydkunstnere ved både at investere i fornyelse og kontinuitet. Et arbejdslegat fra Statens Kunstfond kan være afgørende på forskellige tidspunkter i en musikers liv. Derfor støtter vi både unge og ældre talenter.

I år har vi valgt at give store arbejdslegater på 250.000 kr. til komponister med en særlig tyngde inden for hver deres hjørne af musikken: SØS Gunver Ryberg, Peter Sommer, Kathrine Windfeld, Benal og Christian Winther Christensen.

Komponistaftaler for ny dansk musik

Efter en særlig indsats i 2016 for at udbrede kendskabet til komponistaftaler er der flere og flere arrangører og komponister, der er opmærksomme på muligheden for at søge om tilskud til bestillingsværker og komponistaftaler med ny dansk musik. På den måde bliver der skabt ny musik til opførelse og glæde for publikum mange steder i landet. Vi vægter denne ordning højt, og i 2016 var der 337 orkestre, festivaler, teatre og andre arrangører, der ansøgte. I 2017 var der 382, og i 2018 er vi helt oppe på 434 ansøgere.

En af de kommende komponistaftaler er en libretto og tekst af komponisten Bo Gunge til den nye opera ”Grænsen”, der skal opføres i 2020 i 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Sønderjyllands Symfoniorkester, Museum Sønderjylland og foreningen Opera på Grænsen samarbejder om opsætningen af operaen, så den vil blive opført mange gange til glæde for et stort publikum.

Årets bedste danske musikudgivelser

I slutningen af 2018 valgte Legatudvalget for Musik at uddele 300.000 kr. i alt til præmiering af så forskelligartede kunstnere som Lydmor, Folkeklubben, Mathais Heise, BAEST, Janne Mark, Danielle Dahl, Kirstine Fogh Vindelev, Lars Klit, Kasper Rofelt, Martin Stauning og Kasper Bjørke. For første gang blev de præmierede værker præsenteret som Statens Kunstfonds anbefaling med en spilleliste på Spotify.

Udvalget består af:
Formand Kristina Holgersen