Legatudvalget for Kunsthåndværk og Design

Årsberetning 2018

Værket "Midtjyske tæpper" af Anne Mette Larsen er indkøbt af Statens Kunstfond i 2018. Foto: Ole Akhøj.

Fornyelse, mod og optimisme

Fornyelse af rummet

Det kræver mod og stor dygtighed at ændre noget. Ikke mindst, når man skal kombinere det klassiske med det moderne og funktionelle.

Det brede felt, som kunsthåndværk og design spænder over, favner også indretningsdesign. Vi startede året med at udpege PRAKSIS Arkitekter til vindere af en designkonkurrence om at nytænke indgangsarealet og foyeren ved J.F. Willumsens ikoniske og nærmest urørlige udstillingsbygning ”Den Frie” på Oslos Plads i København.

Vi tror på, at PRAKSIS´ forslag til ny-indretning vil være til gavn for de besøgende på Den Frie mange år fremover og vil vise den afgørende forskel, som design kan have på vores lyst til at gå ind i og bruge et rum. Vi glæder os meget til at se projektet tage form.

Nye bud på dansk design

Ude i verden er dansk design især kendt for møblerne. Ikke mindst kendte og ukendte klassikere, som sætter os tilbage til en anden tid. Stor var begejstringen derfor, da vi besøgte udstillingen "En hyldest til hverdagen" – nytænkende bud på møbler, som gruppen danishdesign MAKERS har skabt med udgangspunkt i hverdagens trivialiteter. De viser en anderledes konceptuel tilgang til tradition og fornyelse og bringer både helt unge og mere etablerede designere sammen for at vise nye veje for dansk møbeldesign. Den indsats præmierede vi med 100.000 kr.

Stærkt stod også Chris L. Halstrøm, Margrethe Odgaard, Line Depping og Jakob Jørgensen. De fire unge designere er allerede og ikke uden grund veletablerede navne på den skandinaviske designscene. På deres præmierede gruppeudstilling hos Galleri A. Petersen var hele overetagen fyldt med deres smukke og praktiske hverdagsdesign iscenesat sammen med arbejdsprocesser og inspirationskilder. Forfriskende, let og lækkert og ganske oplivende - og håbefuldt - for fremtiden for dansk design.

Radikale reformer

At der stadig bliver tænkt nye radikale designtanker, så vi også på REFORM designbiennale på Munkeruphus, som vi ligeledes valgte at præmiere. Det tiltrængte opdrag til dette års biennale var: ”Du skal eksperimentere, stille spørgsmål, undre dig og fejle, du skal lade være med at konkludere, kopiere, stagnere eller gøre som du plejer”. Og eksperimenteret blev der! Mange af værkerne havde mest karakter af materiale og funktionseksperimenter i grænsefeltet mellem kunst og design. Måske vil nogle af ideerne blive til egentlige designprodukter, måske vil de blive stående som de første uundværlige skridt mod noget nyt.

Modig mode og blåstempling af nye talenter

En pulje særligt for unge nyuddannede gav ca. 100 nye ansøgninger og det var faktisk rigtig opmuntrende at kigge ned i denne energifyldte bunke af morgendagens kunsthåndværkere og designere. Med puljen på samlet 1.000.000 kr. ønsker vi at sende skulderklap og en lille pose penge ud til de mest kvalificerede nyuddannede, for at gøre dem selv og omverdenen opmærksom på deres store potentiale.

Både blandt de nyuddannede og de mere etablerede ser vi i disse år særligt et stærkt felt af unge mode og beklædningsdesignere, der træder nye veje. De eksperimenterer med snit og materialer og arbejder med bæredygtige løsninger – både i produktionsledet, men også i hver beklædningsdel. Det er ikke stangtøj, og netop det unikke udtryk hos hver enkelt, de nye materialer og den kreative energiudladning gør de mange nye designere virkelig interessante og vedkommende netop nu.

Store legater

I år tilfaldt to treårige arbejdslegater da også en beklædningsdesigner og en tekstilkunstner. Freya Dalsjø, som vender sine materialer på vrangen, dekonstruerer, sparker til konventioner og skønhedsidealer og minder os om, hvad beklædningsdesign også kan – og Isabel Berglund, som er kendt for sine strikværker i stor - til tider gigantisk - skala, der blandt andet skabes igennem workshops, hvor frivillige er med til at strikke værket.

Indkøb til Statens Kunstfonds smykkesamling

I år har vi indkøbt flere nye smykker til Statens Kunstfonds smykkeordning. Smykkesamlingen rummer nu 311 smykker, som er indkøbt løbende af skiftende udvalg siden 1978. Siden 2007 har fonden udlånt smykkerne til danskere, der skal deltage i begivenheder af offentlig, officiel eller kunstnerisk karakter. Vi har både indkøbt nye eksperimenterende smykker skabt af bortkastede stofrester og ved bevidst brug af forkerte metoder af Camilla Prasch, men også tilføjet nogle af de seneste mesterlige arbejder af ældre anerkendte smykkekunstnere som Torben Hardenberg, Per Suntum og Jytte Kløve, som over tid er repræsenteret med flere smykker i samlingen.

Rundt i Danmark og Danmark i verden

Vi har været vidt omkring i år - også ude på det mindste keramikværksted på Bornholm. Øen som i øvrigt netop har fået tildelt titlen World Craft Region. Et flot eksempel på at Danmark har meget at byde på inden for kunsthåndværk og design, også set med internationale øjne. Det lader da også til, at der er en optimisme og gang i mange nye tiltag på øen. Danmarks Designskole Bornholm, de store European Context udstillinger med skiftevis glas og keramik hvert andet år, Den Danske Keramikfabrik mfl. er med til at samle mange gode kræfter. Udvalget blev med stor lokal kyndighed vist rundt af Susanne Jøker Johnsen, projektleder på European Ceramic Context 2018 mm., og det var spændende at få indblik i, hvordan nye designere fra Designskolen Bornholm nu igen har mod på at etablere sig på Bornholm i takt med den stigende interesse for værkstedsproducerede brugsting. Vi ser frem til gode ture i Danmark også næste år.

Udvalget består af:
Formand Bente Skjøttgaard