Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Årsberetning 2018

Dansegruppen MYKA kommer rundt i landet med forestillingen Natten, der støttes af Statens Kunstfond. Foto: Morten Arnfred.

Scenekunsten i samfundet – Kvalitet, kontinuitet og kontakt

 

Det analoge møde

I en ellers stadig mere digital verden har det aldrig været mere relevant for publikum at opleve den nærværende og vedkommende scenekunst helt tæt på, altså totalt analogt! Den levende scenekunst spejler samfundet og giver os lejlighed til refleksion, og når den er rigtig god, flytter den meninger, holdninger og syn på verden hos sit publikum.

Og det ser ud til, at publikum er med os. Scenekunsten trives i alle former og i alle rum over hele landet.

Det har medlemmerne af udvalget bl.a. oplevet ved selvsyn på besøg rundt til alle egnsteatre i landet, hvor der fremstår en diversitet uden lige. Og hvor der investeres i såvel kunstneriske satsninger - lige fra Tarzan i Fredericia til Tom Kristensen i Svendborg - som i nybyggerier som Vendsyssel Teater og Limfjordsteatret, der sætter helt nye standarder for, hvad der kan foregå på scenekunstens område uden for hovedstaden og de store provinsbyer.

Den politiske ramme

I april holdt kulturministeren en stor konference i Odense, Projektstøtteudvalget var også repræsenteret og indbød en repræsentativ kreds af hele feltet for scenekunst til at deltage i en dialog om branchens bud på, hvad der bør fokuseres på fra ministerens side ifølge de erfaringer, som deltagerne sad inde med.

Dialogkredsen fremsendte i enighed et papir, som ikke foreslog en lovændring, men snarere pegede på aftalejusteringer for teatrene samt nogle fokuspunkter for optimering af samarbejder på tværs, genrediversitet, publikumsrelevans og internationalisering.

Kvalitet

I scenekunsten er relationen mellem scene og publikum givet på forhånd, men for at denne relation er så givende som mulig, kræves der et kompetent og professionelt udgangspunkt. Kvaliteten i kunsten skal altid være i fokus, og der skal gives plads til eksperimenter, således at der konstant skubbes til grænserne for, hvad kunsten kan og skal.

På det tværæstetiske område har Travers på Glyptoteket lanceret sit første initiativ for udvikling af især musikdramatik, og så har vi netop sammen med Bikubefonden igangsat en midtvejsevaluering af Udviklingsplatformen, som er tænkt som en central aktør i professionaliseringen af det såkaldte frie felt.

Kontinuitet

Kontinuitet er afgørende for, at der kommer mest mulig scenekunst af høj kvalitet ud af de midler, der er til rådighed. Der kan alt for hurtigt komme et entydigt fokus på kvantitet frem for kvalitet, således at kravet om antal produktioner overskygger opmærksomheden på det kontinuerlige arbejde og kvaliteten i kunsten. Der skal derfor være bedre muligheder for at genopsætte de gode forestillinger og dermed give dem et længere liv.

Det kan være en forestilling som ”Aqua Sonic”, der længe har været efterspurgt både herhjemme og i udlandet. Og det kan være X-Acts performative byvandring ”Mellemrum” og MYKAs forestilling ”Natten”, som kommer til at nå godt rundt i landet.

Alle aktører i scenekunstlandskabet bør se sig som en del af et samlet miljø og påtage sig et ansvar i denne sammenhæng, hvorved f.eks. landsdelsscenerne vil kunne præsentere en større genrediversitet ved at det dominerende taleteater suppleres med dans, performance og ny-cirkus.

Kontakt – nationalt og internationalt

Scenekunsten må aldrig blive en eksklusiv affære. Derfor er en konstant udvikling af kontakten imellem scenekunsten og dets publikum, herunder kontakten til nye publikumsgrupper, helt afgørende.

Scenekunsten må ud i hele landet til både nuværende og nye publikummer, ikke mindst børn og unge. Sammen med Realdania og Esbjerg Kommune har Statens Kunstfonds bestyrelse udvalgt et belastet boligområde i Esbjerg til et kunstnerisk mødested med beboerne. I den forbindelse har vort udvalg allokeret midler, som kan søges specifikt.

Kontakten til udlandet kan ikke overvurderes. Inspiration fra de kunstnere, der er med til at sætte dagsordenen ude i verden, er en oplagt kilde til at skubbe til grænserne og rammerne for kunsten og dens udfoldelse.

Meget er allerede i gang: Repræsentation på store messer som Tanzmesse i Düsseldorf og CINARS i Montreal; Residencies i flere lande for kunstnere og producenter; Og naturligvis støtte til præsentation af danske ensembler i udlandet og præsentation af udenlandske grupper i forskellige festivalsammenhænge herhjemme.

Et ensemble som Hotel Pro Forma besøger til stadighed verdens væsentligste scener – senest Place des Arts i Montreal – og Helsingørs Click Festival har netop gæstespillet med flere produktioner på Ars Electronica Festival i Østrig. Og herhjemme har 15 kommuner fået besøg af Danmarks Internationale Gadeteaterfestival. Blot for at nævne en brøkdel af de internationale aktiviteter, som desuden koordineres i det interministerielle Internationale Kulturpanel.


Udvalget består af:
Formand Lars Seeberg
Leiv Arne Kjøllmoen
Andreas Garfield
Tina Tarpgaard
Marianne Klint

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)