Statens Kunstfond hædrer banebrydende dansk lyriker

26.4.2017

Forfatter Ursula Andkjær Olsen er blevet tildelt Statens Kunstfonds hædersydelse for sin fornyelse af dansk lyrik.

Ursula Andkjær Olsen har netop modtaget Statens Kunstfonds hædersydelse. Foto: Ursula Andkjær Olsen.

Forfatter og lyriker Ursula Andkjær Olsen har siden sin debut med ”Lulus sange og taler" (Gyldendal, 2000) udgivet en lang række meget roste, dybt originale og stilskabende digtbøger. Og nu er den unge forfatter for sit arbejde blevet tildelt Statens Kunstfonds hædersydelse.

I begrundelsen for indstillingen nævner Legatudvalget for Litteratur blandt andet:

”Få digtere, om nogen, har fornyet dansk lyrik i det 21. århundrede som Ursula Andkjær Olsen.”

”Hun har været central og banebrydende for en ny poesiforståelse.(…) Det er tale om et formelt nybrydende, genremæssigt udfordrende og intellektuelt knivskarpt værk, som hele tiden er nysgerrigt på vej i nye retninger.”

”Hun skriver på afstand af en lyrisk tradition, hvor hun lader forskellige typer af stemmer og sprog indgå i musikalsk inspirerede kompositioner i boglange digte.”

”I disse flerstemmige værker forhandles identiteten i en konstant og kritisk konfrontation med kultur og samfund og i et poetisk rum, hvor intet emne er for stort eller for småt.”

Læs hele begrundelsen

Fakta om forfatteren

Ursula Andkjær Olsen (født 1970) har gået på Forfatterskolen i årene 1997-99. Hun er cand.mag. i musikvidenskab og filosofi fra Københavns Universitet og Technische Universität, Berlin, og har blandt andet været musikanmelder på Dansk Musiktidsskrift og Berlingske Tidende.

Som forfatter har Ursula Andkjær Olsen allerede en stor og alsidig produktion bag sig, herunder ”Atlas over huller i verden” (Gyldendal, 2003), ”Ægteskabet mellem vejen og udvejen” (Gyldendal, 2005), ”Skønheden hænger på træerne” (Gyldendal, 2006) og ”Havet er en scene” (Gyldendal, 2008). Udgivelsen Det 3.årtusindes hjerte (Gyldendal, 2012) regnes allerede for et hovedværk i de seneste tiårs danske litteratur.

Ursula Andkjær Olsens forfatterskab er tydeligt inspireret af musik og bevæger sig stadig mere på tværs af de æstetiske genrer. Blandt andet i samarbejdet med komponister og billedkunstnere, hvor ordene rykker helt væk fra papiret og bliver til stof og performance.

Hædersydelsen tildeles af Statens Kunstfonds Repræsentantskab på baggrund af indstilling fra Legatudvalget for Litteratur, som består af: Tomas Lagermand Lundme (formand), Inge Lise Hornemann, Juliane Wammen, Kamila Slocinska og Dan Ringgard.

Fakta om hædersydelser

Hædersydelser fra Statens Kunstfond er livsvarige og tildeles kunstnere, der har en sådan kunstnerisk produktion bag sig, at de har markeret sig afgørende som kunstner. Tildelingen sker alene på grundlag af en vurdering af kvaliteten i den kunstneriske produktion.

Der er i alt 275 hædersydelser til rådighed. Fordelingen af hædersydelserne er fast fordelt på de enkelte kunstarter.

Ydelsernes størrelse bliver reguleret efter modtagerens øvrige indtægt og bliver beregnet hvert år på baggrund af et gennemsnit af modtagerens skattepligtige indkomst i de seneste tre år.

Kunstnere, der har en gennemsnitlig skattepligtig indkomst på cirka 387.000 kroner om året eller derover modtager ingen ydelse. Den maksimale ydelse udgør cirka 156.100 kroner om året før skat.

Læs mere om Statens Kunstfonds hædersydelser

Specialkonsulent Jesper Smed Jensen, tlf.: 33 74 45 58, jsj@remove-this.slks.dk