Døren åbner sig til det kinesiske bogmarked

I Kina er Beijings store internationale bogmesse, som Statens Kunstfond har været med på for sjette gang, netop afsluttet. Den fællesnordiske stand modtog i år arrangørernes pris ”Exhibitor Excellence Award 2017”.

31.8.2017
Særligt dansk børnelitteratur hitter i Kina i disse år. Foto: Statens Kunstfond.

Det kinesiske bogmarked vokser og vokser, og derfor har Statens Kunstfond netop for sjette gang deltaget i en af verdens største bogmesser, der finder sted i Beijing i Kina.

Arbejdet med at udvikle oversætternetværk og promovere danske forfattere og deres bøger på det kinesiske marked er et vigtigt indsatsområde for Statens Kunstfond.

Formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur Thomas Harder siger:

”Når Statens Kunstfond går ind i arbejdet med at promovere dansk litteratur og oversættelse af danske litterære værker, så er det fordi, vi ved, det gør en stor forskel for forfatterne og oversætterne. Og vi ved også, at det rent faktisk giver bonus i form af flere solgte rettigheder til udenlandske forlag. På den måde kan Statens Kunstfond være med til at skabe endnu bedre vilkår for et bredt udsnit af danske forfattere og oversættere, som måske ellers ville have haft svært ved at få en fod ind på et internationalt bogmarked som for eksempel det kinesiske.”

Synlighed om dansk litteratur i Kina

Når Statens Kunstfond igen er til stede på Beijings internationale bogmesse, er det, fordi fonden i høj grad fokuserer systematisk på at opbygge kontakter og skabe synlighed om dansk litteratur på det kinesiske bogmarked.

Det er især de illustrerede børnebøger som for eksempel Hanne Bartholins og Ida Jessens bøger om elefantungen Carl og Jakob Martin Strids ”Mimbo Jimbo”, som har fundet vej til det kinesiske bogmarked. Men også Morten Ramslands ”Hundehoved”, Jussi Adler-Olsens krimier, Joakim Garffs ”SAK”, Kenneth Bøgh Andersens ”Antboy”, Dorthe Nors’ værker og flere andre danske bøger er blevet introduceret til det kineske publikum.

Statens Kunstfond har inviteret både forlag og litterære agenter med til Beijing, og i år har blandt andre Gyldendal Group Agency, Politikens Forlag, ABC-forlaget, Globe, Aarhus Universitetsforlag og børnebogsforlaget Alvilda valgt at deltage.

Forlægger Carsten Fenger-Grøndahl fra Aarhus Universitetsforlag siger:

”Det er en vigtig ramme, Statens Kunstfond tilbyder. Det giver os som forlag mere pondus at være med i denne kontekst, og det har ekstra betydning, at vi er en del af en nordisk stand, fordi kineserne navigerer ud fra en nordisk tilgang, og den tilgang kan vi matche med en fællesnordisk stand, hvor vi kan tilbyde en samlet pakke til de kinesiske forlag.”

Også børnebogsforlaget Alvilda har haft glæde af at deltage i bogmessen i Beijing.

Foreign rights-ansvarlig Amalie Karnøe fra børnebogsforlaget Alvilda siger:

”Hvis ikke det var for Statens Kunstfond, så ville det ikke have været en mulighed for os at deltage på bogmessen i Beijing. Vi er endnu ikke på det kinesiske marked, men nu har vi fået en mulighed for at præsentere det, vi står for, og det har åbnet nye døre for os og vores forfattere. Det er en blåstempling af vores forlag, og det gør en enorm forskel, at Statens Kunstfond aktivt arbejder for dansk børnelitteratur og børnebogsforfattere i udlandet.”

Indsatsen i Kina har også til formål at udvikle samarbejdet med oversættere fra dansk til kinesisk. For et lille sprogområde som Danmark kan det være vanskeligt at skaffe oversættere i Kina. Derfor har Statens Kunstfond etableret et oversætternetværk, hvor oversætterne kan udveksle erfaringer og lettere få kontakt til danske forfattere og forlag.

Udover de mange nye kontakter og samarbejdspartnere har Statens Kunstfond også en pris med hjem i bagagen, da den fællesnordiske stand og indsats på bogmessen i Beijing modtog arrangørernes pris ”Exhibitor Excellence Award 2017”.

Læs mere om Beijing International Book Fair

Konsulent Marie Starup, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 52 66, msta@remove-this.slks.dk
Statens Kunstfonds pressetelefon: 22 61 19 95.

Siden er sidst opdateret: 31.8.2017