Arkitektur, kunst og natur skal være løftestang for regional udvikling

Statens Kunstfond og Fukutake Foundation fra Japan afholder tirsdag og onsdag et symposium om regional udvikling.

6.6.2017
Chichu Kunstmuseum på den japanske ø Naoshima. Grundlæggeren af Benesse Art Site Naoshima, Soichiro Fukutake, er blandt talerne på symposierne. Foto: Seiichi Ohsawa

På symposierne vil en række japanske og danske stjernearkitekter og kunstnere viser, hvordan kunst, arkitektur og natur aktivt spille med i udviklingen af bysamfund uden for de større byer.

Over hele verden rykker flere og flere mennesker fra landområderne mod byerne. Det skaber tættere bebyggelser i byområder, mens landområderne langsomt bliver tyndere befolket.

Statens Kunstfond vil gerne bidrage til diskussionen om, hvordan arkitektur, kunst og natur kan være med til at håndtere den udvikling i Danmark.

Derfor har fonden taget initiativ til at afholde to symposier – et i Aarhus og et i København – hvor formålet er at debattere, hvordan arkitektur, kunst og natur kan være med til at skabe rigere landområder, hvor der er gode betingelser for vækst, kulturarv og et godt hverdagsliv.

Formand for Statens Kunstfonds Arkitektudvalg Kim Herforth Nielsen siger:

”For Statens Kunstfond er det vigtigt at være med til at sætte fokus på, hvordan kulturen i Danmark kan bidrage positivt til at løse udfordringerne forbundet med den stigende urbanisering, vi som samfund står overfor. Statens Kunstfond vil med symposierne i Aarhus og København forsøge at synliggøre kulturen som en ansvarlig, nødvendig og relevant aktør i arbejdet med at udvikle vores samfund og forvandle potentielle problemer til potentialer for vækst og et spirende kulturliv.”

Fra dansk side deltager kunstneren Olafur Eliasson, arkitekten Bjarke Ingels, Realdania og Det Obelske Familiefond i København og arkitekt Kristine Jensen, arkitektfirmaet Norrøn, formand for Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst Søren Taaning og Realdania i Aarhus. De danske deltagere bidrager med deres erfaringer med at arbejde uden for storbyer i en dansk sammenhæng. Kulturminister Mette Bock deltager i den sidste del af symposiet i København tirsdag den 6. juni.

Benesse Art Site Naoshima præsenteres af initiativtager og præsident for projektet, Soichiro Fukutake, samt arkitekterne Kazuyo Sejima fra SANAA og Hiroshi Sambuichi og kunstneren Shinro Othake, som alle har bidraget med arkitektur og kunst til Naoshima, Inujima og Teshima. De japanske oplægsholdere deltager i både Århus og København.

Tid og sted

Symposiet i København afholdes tirsdag den 6. juni på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Philip De Langes Allé 10, 1435 København K fra kl. 9.00-15.45.

Symposiet i Aarhus afholdes onsdag den 7. juni på Arkitektskolen Aarhus, Nørreport 20, 8000 Aarhus C. fra kl. 9.00 – 16.00.

Begge symposier tager udgangspunkt i den japanske øgruppe Benesse Art Site Naoshima, hvor Fukutake Foundation og Benesse Holdings Inc fra Japan netop ved hjælp af kunst og arkitektur i verdensklasse i samspil med en storslået natur har haft held til at vende udviklingen og på den måde også afviklingen af øerne.

Øgruppen er på få årtier blevet et centrum for arkitektur og kunst, hvor man finder blandt andet Chichu Art Museum, Benesse House Museum, installationer af en række internationale kunstnere og byggerier af flere stjernearkitekter, hvoraf flere vil holde oplæg på symposierne.

Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg er vært for begge symposier, som er planlagt i samarbejde med Dansk Arkitektur Center (DAC), Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus, Slots- og Kulturstyrelsen samt Fukutake Foundation i Japan.

Initiativet med de to symposier er en del af fejringen af 150-året for diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark, der markeres i både Danmark og Japan i 2017 og 2018.

Konsulent Bo Kolbye, Slots-og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 55 42, bko@remove-this.slks.dk

Siden er sidst opdateret: 28.5.2018