Kunsten får ordet på Folkemødet

Gennem mere end 50 år har Statens Kunstfond givet et helt særligt vitamintilskud til kunsten i Danmark. Tusindvis af små og store kunstprojekter ser hvert år dagens lys. Med kunststøtten i ryggen får nye talenter, forestillinger og ideer opbakning til at folde sig ud – til glæde, inspiration og eftertanke for borgere i hele landet.

12.6.2018
Få en kunstoplevelse med Statens Kunstfond på Folkemødet. Fra venstre: Keramiker Petra Dalstrøm, forfatter Merete Pryds Helle, rock punk-bandet Nelson Can, designer Nicholas Nybro, musiker Sebastian Wolff.

Men hvad kan vi andre egentlig bruge kunsten til? Hvilken rolle indtager kunsten og kunstneren i dagens Danmark og i samfundsdebatten? På Folkemødet lader vi kunstnerne få ordet. Alle er velkomne.

Anderledes arrangementer

Vi byder indenfor til en række anderledes arrangementer på Folkemødet. Kom til keramikperformance med ild med Petra Dalstrøm, en samtale om nøgenhed og mode med tøjdesigner Nicholas Nybro, en intimkoncert med Sebastian Wolff fra Kellermensch eller hør, hvorfor forfatteren Merete Pryds Helle er optaget af at skildre den helt nære Danmarkshistorie. Fredag er der koncert med rockbandet Nelson Can på Gæstens store scene.

Vores vært er kunsthistorikeren Peter Kær, som vil tage sig godt af kunstnerne i Gæstens Salon i de gamle krostuer på Gæstgivergården i Allinge.

Program for Statens Kunstfond på Folkemødet på Bornholm:

”Akustisk koncert og samtale med Sebastian Wolff fra Kellermensch”

Kellermensch er kendt som et af landets bedste liveorkestre. De har sat Esbjerg på det musikalske landkort og bevist, at opskriften på en musikalsk succes og nyskabelse blandt andet består af talent, ambition og gode venner. Mød den karismatiske forsanger Sebastian Wollf, som droppede filosofistudiet og vendte hjem til Esbjerg for at få en masse børn og lave musik med sine barndomsvenner.

Tid og sted: Fredag den 15. juni kl. 11.00-12.00 i Gæstens Salon i de gamle krostuer, Gæstgiveren, indgang Theaterstræde 2.

”Kan kunsten fortælle hvem vi er?”

Mød Merete Pryds Helle til en samtale om sit forfatterskab, om nødvendigheden af forfatterens og litteraturens stemme i samfundet - og hør hendes skarpe betragtninger om kunsten som uundværligt råstof i samfundsmaskinen.

Tid og sted: Fredag den 15. juni kl. 12.00-13.00 i Gæstens Salon i de gamle krostuer, Gæstgiveren, indgang Theaterstræde 2.

”Nelson Can på den store scene”

Kom og oplev en minikoncert med rock/punkbandet Nelson Can. Musik er en kunstart i konstant bevægelse. Den opstår på meget forskellig vis, og de mennesker, som skaber den, har yderst forskellig baggrund og arbejdsform.

Tid og sted: Fredag den 15. juni kl. 18.00-18.45 på Gæstgivergården store scene, indgang Theaterstræde 2.

”Er du klar til morgendagens design?”

Mød Petra Dalstrøm, som var blandt de udvalgte, der repræsenterede det ypperste inden for dansk kunsthåndværk og design på årets Mindcraft-udstilling i Milano. Kom forbi og drik morgenkaffe af kopper fra Dansk Keramikfabrik på Bornholm og oplev en performance, hvor Petra Dalstrøm soder sit værk "Carbon Black" og giver et sjældent indblik i processer og udvikling af fremtidens design.

Tid og sted: Lørdag den 16. juni kl. 10.30-11.45 i Gæstens Salon i de gamle krostuer, Gæstgiveren, indgang Theaterstræde 2.

”Hvad skal vi med nøgne modeller? Mode som politisk værktøj!”

Mød designeren Nicholas Nybro til en samtale om kropsforskrækkelse, kødkjoler og mode, der råber op. Han er manden, som kickstartede sin karriere med moderkage-kjolen til Ghita Nørby og bagefter lod almindelige mennesker inklusive sig selv spankulere splitternøgne ned ad podiet. Designeren Nicholas Nybro insisterer på at skabe beklædning, som får os til at spærre øjnene op, åbne munden og tale sammen. Om ungdomsdyrkelse, klima, landbrug, kropsforskrækkelse, flygtningekriser, æstetik og køn.

Tid og sted: Lørdag den 16. juni kl. 11.15-12.00 i Gæstens Salon i de gamle krostuer, Gæstgiveren, indgang Theaterstræde 2.

Yderligere information

Kommunikationskonsulent Mikala Rørbech, Statens Kunstfond, tlf.: 33 74 55 40, msr@remove-this.slks.dk
Statens Kunstfonds pressetelefon: 41 39 38 53

Siden er sidst opdateret: 12.6.2018