Hædersydelser til fire kunstnere

En oversætter, en forfatter og to scenekunstnere modtager nu hver en livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

10.4.2018
Foto fra forestillingen ”STAFET”, 2017. Idé og instruktion: Kitt Johnson. Foto: Per Morten Abrahamsen.

De fire kunstnere er:

• Puk Damsgård, forfatter (i kategorien ”Forfattere med alment kulturelt forfatterskab”)
  • Jan Hansen, oversætter (i kategorien ”Oversættere”)
  • Bodil Alling, instruktør og kunstnerisk leder (i kategorien ”Skabende scenekunstnere”)

• Kitt Johnson, koreograf og danser (i kategorien ”Skabende scenekunstnere”)

Uddrag af begrundelserne fra Statens Kunstfond:

Puk Damsgård formår stærkt og bevægende at fortælle de nære historier i det store. Det er det almindelige menneske på godt og ondt, der interesserer hende, fra de pakistanske kvinder i Waziristan, der stadig har drømme at drømme, selv om de lever det farligste sted i verden, til oprørerne og solen, der græder i Syrien.”
Læs den fulde begrundelse

Jan Hansens oversættelsespraksis er kendetegnet ved grundighed, kreativitet og sans for det danske sprogs mange muligheder og nuancer. Hans oversættelser af både Bulgakov og Dostojevskij har været opført som Reumert-vindende teaterstykker, og han er således med til at holde klassikerne aktuelle for et nutidigt publikum og give os indsigt i og forståelse for verdner uden for vores egen.”
Læs den fulde begrundelse

”Ingen har som Bodil Alling igennem en lang årrække beriget den danske og den internationale børne- og ungdomsteaterscene med sin nærværende og fornemme scenekunst. Med et varmt hjerte for børn og unge og med et særegent visionært klarsyn af særlig fin karat, har Bodil Alling sat nye standarder for scenekunsten.”
Læs den fulde begrundelse

Kitt Johnson har sat betydelige aftryk inden for moderne dans gennem sin originalitet, sin vilje til at finde nye veje at udtrykke sig gennem dans og gennem en trang til at etablere samarbejder på tværs af kunstarterne.”

Fakta om hædersydelser

• Hædersydelser fra Statens Kunstfond er livsvarige og kan tildeles kunstnere, der har en sådan kunstnerisk produktion bag sig, at de har placeret sig afgørende som kunstner.
  • Tildelingen sker alene på grundlag af en vurdering af kvaliteten i den kunstneriske produktion.
  • Der er i alt 275 hædersydelser til rådighed. Ydelserne er fordelt mellem de enkelte kunstarter efter en fast fordelingsnøgle.
  • Der kan tildeles en ydelse, når denne er blevet ”ledig” pga. dødsfald blandt modtagerne.
  • Ydelsernes størrelse bliver reguleret efter modtagerens øvrige indtægt og bliver beregnet hvert år på baggrund af et gennemsnit af modtagerens skattepligtige indkomst i de seneste tre år.
  • Kunstnere, der har en gennemsnitlig skattepligtig indkomst på ca. 397.000 kr./år eller derover, modtager ingen ydelse.
  • Den maksimale ydelse udgør ca. 160.000 kr./år før skat.

Læs mere om Statens Kunstfonds hædersydelser

Specialkonsulent Jesper Smed Jensen, Statens Kunstfond, tlf.: 33 74 45 58