Hæder til seks kunstnere

To arkitekter, to billedkunstnere, en filminstruktør og en dramatiker/instruktør modtager nu en af de fineste anerkendelser, der findes i Danmark - hædersydelsen fra Statens Kunstfond.

8.10.2018

Olafur Eliasson er en af de seks kunstnere, der modtager hæderen. Det gør han, blandt andet fordi han i sit arbejde med store kunstinstallationer tænker værk, beskuer og omgivelser sammen til en helhedsoplevelse. Han får os til at sanse og være til stede i nuet.

’Your rainbow panorama’ på ARoS er et af Olafur Eliassons helt store værker. Foto: Anders Trærup.

De seks kunstnere er:

• Annemarie Lund, landskabsarkitekt
  • Dorte Mandrup-Poulsen, arkitekt
  • Bodil Nielsen, billedkunstner
  • Olafur Eliasson, billedkunstner
  • Jon Bang Carlsen, filminstruktør
  • Hans Rønne, dramatiker og instruktør

Uddrag af begrundelserne fra Statens Kunstfond:

Annemarie Lund

”Som redaktør af fagtidsskriftet Landskab gennem 35 år, og som forfatter til såvel store oversigtsværker som bibliografiske fremstillinger af centrale skikkelser i efterkrigstidens guldalder i dansk landskabsarkitektur, har Annemarie Lund ydet store og væsentlige bidrag til at sætte området på landkortet ikke alene blandt danske fagfæller, men i lige så høj grad internationalt.”

Dorte Mandrup-Poulsen

”Dorte Mandrup-Poulsen er blandt Danmarks bedste arkitekter og har også markeret sig på den internationale scene. Senest med Isfjordscenteret i Ilulissat, der i øjeblikket er udstillet på Arkitektur Biennalen i Venedig. Dorte Mandrup-Poulsens arkitektur er på en gang klassisk og moderne. Præget af gedigent håndværk og samtidig eksperimenterende i forhold til det rationelle, industrielle byggeri. Det er båret af en tiltro til godt håndværk, der udtrykker en fritænkende traditionsbevidsthed og ukuelig tro på mulighederne indenfor nutidigt byggeri. Hun taler selv om at have mod til, at turde “drømme højt”.”

Bodil Nielsen

”Bodil Nielsen har i mere end tredive år eksperimenteret med og udforsket maleriet. Hun stiller spørgsmål til maleriets muligheder og begrænsninger i en disciplineret og indtrængende proces, som, man tydeligt fornemmer, er drevet af en indre nødvendighed. Bodil Nielsen skyder ikke genvej til sit maleri. Ingen løsninger synes taget for givet, intet materialevalg er en selvfølge, intet format og ingen tekstur er uden begrundelse.”

Olafur Eliasson

”Med analytisk skarphed og sprudlende kreativitet skaber Olafur Eliasson værker, der forundrer og forfører verden over. Naturfænomener er både materiale og tematik i Eliassons univers. I storskala installationer tænkes værk, beskuer og omgivelser sammen til en helhedsoplevelse, hvor beskuerens sanseapparat og bevidsthed samler sig i én koncentreret oplevelse af selve nuét. Værkernes essens har karakter af en videnskabelig undersøgelse, men de forløses i et poetisk og legende udtryk.”

Jon Bang Carlsen

”Jon Bang Carlsens filmværk har altid stået i dialog med hvad filmkunst også kan være. Længe før dokumentargenren havde nydt nutidens bevidsthedsmæssige gennembrud og popularitet hos det brede publikum, arbejdede Bang Carlsen i et dansk hovedværk som ”Før gæsterne kommer” (1984) med iscenesat dokumentarisme, hvor virkelighed og fiktion blander blod, og ny virkelighed gestaltes, udfordres og indvindes.”

Hans Rønne

”Hans Rønne har med sine banebrydende og sublime forestillinger udviklet og præget scenekunsten herhjemme. Hans Rønnes arbejde og udtryk som iscenesætter og skuespiller rummer en sjælden generøsitet, dybde, enkelthed, sarthed, styrke og kompleksitet, og hans kunst har igen og igen berørt og bevæget små som store publikummer igennem flere årtier.”

Fakta om hædersydelser

• Hædersydelser fra Statens Kunstfond er livsvarige og kan tildeles kunstnere, der har en sådan kunstnerisk produktion bag sig, at de har placeret sig afgørende som kunstner.
  • Tildelingen sker alene på grundlag af en vurdering af kvaliteten i den kunstneriske produktion.
  • Der er i alt 275 hædersydelser til rådighed. Ydelserne er fordelt mellem de enkelte kunstarter efter en fast fordelingsnøgle.
  • Der kan tildeles en ydelse, når denne er blevet ”ledig” pga. dødsfald blandt modtagerne.
  • Ydelsernes størrelse bliver reguleret efter modtagerens øvrige indtægt og bliver beregnet hvert år på baggrund af et gennemsnit af modtagerens skattepligtige indkomst i de seneste tre år.
  • Kunstnere, der har en gennemsnitlig skattepligtig indkomst på ca. 402.000 kr./år eller derover, modtager ingen ydelse.
  • Den maksimale ydelse udgør ca. 162.000 kr./år før skat.

Læs mere om Statens Kunstfonds hædersydelser

Specialkonsulent Inger Krog, Statens Kunstfond, tlf.: 33 74 45 58