Kunst, Klods Hans og kulturarv

I sidste uge besøgte jeg Kirstinedalsskolen i Køge.

Festivaldirektør Michael Bojesen bliver fejret på sin fødselsdag på Copenhagen Opera Festival søndag den 7. august 2016 ved Torvehallerne. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Bragt i Dagbladet Køge, Dagbladet Roskilde og Dagbladet Ringsted 1. maj 2018

Skolens 0. og 1.klasser fik nemlig besøg af musikgruppen ”Saltomortale”.  To operasangere, en klarinettist og en slagtøjspiller opførte deres helt egen originale udgave af Klods Hans.

Hu hej, hvor det gik!  At dømme efter de nedsænkede kæber da sangerinden indledte forestillingen med en lang række høje toner, var det for mange af børnene første gang de hørte klassisk operasang i levende live.

Måske var det for nogle endda første gang, de oplevede en koncert med levende musikere, og formentlig første gang de hørte sange som Carl Nielsens ”Æbleblomst” og ”Irmelin Rose” – to af sangene som indgik i forestillingen. Børnene var ikke nu helt uforberedte, for forinden havde de arbejdet med et detaljeret og omfattende pædagogisk læremateriale udarbejdet præcis til denne forestilling.

Jeg må indrømme, at jeg blev varm om hjertet og blød i knæene. 100 helt almindelige skolebørn der på 45 minutter mødte den levende kunst, dansk kulturarv når den er bedst, og tydeligvis havde en skøn og sjov oplevelse derved.

Koncerten var en af over 2000 skolekoncerter som organisationen ”Levende Musik i Skolen” - LMS – arrangerer hvert år landet over, og Saltomortale er en af i alt 90 forskellige musikgrupper, der årligt er tilknyttet LMS. Med skolekoncerterne ønsker LMS at sikre musikalsk mangfoldighed, kvalitet og relevans, samt at skabe et levende møde, der kan åbne, samle, danne, lære, inspirere og udvikle. LMS har den fornemme ambition, at alle danske skolebørn i hele landet mindst én gang om året skal møde den levende musik på et højt kunstnerisk niveau.

Finansieringen af disse mange koncerter sker i et samarbejde mellem stat og kommune, idet de af landets kommuner der ønsker at indgå i ordningen, årligt betaler 32,50 kroner pr elev, i alt godt 8 millioner kroner, mens Statens Kunstfond i en 3-årig rammeaftale støtter med 14 millioner kroner årligt.  Projektet LMS rammer præcis ind i et af Statens Kunstfonds fokusområder: Børns og unges møde med kunsten. Af de godt 550 millioner kroner, som Statens Kunstfond hvert år uddeler til kunsten, er en femtedel afsat til, at børn og unge kan møde kunsten.

Når børns og unges møde med kunsten er så vigtigt, skyldes det hverken, at jeg skal blive varm om hjertet, eller, for den sags skyld, at børnene i Køge skal have en spændende dag. Det skyldes, at kunsten er noget af det, der definerer os som mennesker. Carl Nielsen - en af dagens kunstneriske hovedpersoner på Katrinedalsskolen - udtrykker det med lidt mere patos i sin dagbog 31. maj 1893:

”Hvad den modne, svulmende drue er for ganen, det er kunsten for den menneskelige sjæl. Kunst er et overmål af kraft og sundhed. Først når de materielle krav er tilfredsstillede opstår trangen til kunst.”

Kunsten udfordrer os, tvinger os til at reflektere. Den provokerer os, forvirrer os og irriterer os måske endda iblandt. Den er kort sagt med til at danne os og lære os om både verden og os selv.

De kunstneriske oplevelser kan ramme os, når vi mindst venter det. Men kunsten kommer ikke af sig selv. Den skabes af levende mennesker, og den opstår i et møde mellem ånd og hånd. Det er vores fornemste opgave som Statens Kunstfond at bidrage til, at alle danskere får mulighed for at blive ramt af kunsten og dermed af de oplevelser og den indsigt, kunsten kan føre med sig. Og det begynder med børnene.

Så når en flok skolebørn en onsdag morgen i Køge sidder og måber over Carl Nielsens høje toner og hepper på H.C. Andersens unge antihelt, handler det ikke om underholdning eller en pause fra skolearbejdet. Det handler om at blive lidt klogere på, hvad vi er rundet af; at forstå vores historie og kultur. Altsammen formidlet af dygtige kunstnere, der behersker både det åndelige aspekt og det håndværk, som den gode kunst også er.

Det er meningsfyldt, det er vigtigt, og det er alle pengene værd.