Bjarke Ingels

Treårigt arbejdsstipendium / Arkitektur

16.12.2011

Med lige dele talent, nytænkning og ustyrlig energi er det lykkedes Bjarke Ingels (f. 1974) at formidle arkitektur ikke bare til arkitekter, men til alle der har den mindste interesse for arkitektur! Han provokerer og inspirerer på samme tid og gør modigt brug af populære medier og genrer.

Arkitekturen bliver formidlet på et frækt tegneserieagtigt plann der revser vore vante forestillinger og giver associationer der er umiddelbart opfattelige; Bjerget; Pizzaplanen; ’Yes is More’ o.s.v.Men arkitekturen bliver ikke kun billedliggjort i det Ingelske univers. Frejdigt refererer han direkte til kendte klassiske arkitekturværker – Le Corbusiers radikale, modernistiske ’boligmaskine’, Unité d’Habitation, bliver i VM-husene gentolket og vredet, så boligblokkens toetages lejligheder genopstår i et ufatteligt kompleks af rumlige tetris-figurer.

Det radikale og originale hos Bjarke Ingels er ikke ideologisk begrundet – det er den gode historie, som driver værket frem. Historier som passer til lejligheden, som forklarer sammenhænge, ingen har set før eller turde tænke. Og det er historier som kanaliseres ud i byggede værker. Med Bjerget i Ørestaden er Utzons Fredensborghuse kopieret og stablet diagonalt på et parkeringshus. Navngivet efter motivet af bjergmassivet Mount Everest på parkeringshusets store facader. På en gang flabet og genial drengerøvsarkitektur, som ikke alene løser en umulig opgave med at indpasse et stort antal boliger og et parkeringshus på et lille areal, men som også vælger at oversætte kvaliteten ved at bo i enfamiliehus til en ny etagehustypologi.

Det forrygende, inspirerende drive og den enestående formidlingsevne som Bjarke Ingels besidder, håber udvalget, kan gives ekstra rum med det treårige arbejdsstipendium – og vi ser frem til at følge en fortsat afsøgning af nye arkitektoniske veje og måder, hvorpå omverdenen kan engageres i arkitektur.

Læs mere på: big.dk

Siden er sidst opdateret: 7.2.2012

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)