Lyden af klaustrofobi

Elektronisk lydkunstner SØS Gunver Ryberg har skabt soundtracket til thrilleren Cutterhead, en film om at være fanget under jorden i det københavnske metrobyggeri. Det er filmmusik om klaustrofobi, som publikum skal kunne føle i kroppen, siger hun

25.9.2019
Foto: Emil Hornstrup Jakobsen

Du har lavet musikken til den nye danske thriller ’Cutterhead’ – hvordan vil du beskrive musikken?

Musikken vil jeg beskrive som intens, kraftfuld, dynamisk og kontrastfyldt. Sårbarheden skifter pludselig til et hårdt og råt udtryk. For det meste er kompositionerne abstrakte, hvor man ikke kan afkode eller genkende lydkilderne. Uventede skift sker, og man skal helst miste fornemmelse af tid og sted, når man lytter.

Hvordan har processen, ideerne og din tilgang været? 

Min tilgang endte med at være en bearbejdning af nogle kompositioner fra mine koncerter og helt nye komponerede stykker. Meget hurtigt vidste jeg, at jeg primært ville arbejde med et abstrakt udtryk sammen med subfrekvenser for at skabe en følelse i kroppen. Publikum skal opleve det fysiske pres, som filmens karakterer udsættes for, og musikken skal forstærke den ekstreme situation. 

Hvad bidrager musikken med i forhold til filmens fortælling?

Jeg har ønsket at forstærke den fysiske oplevelse af at være fanget. At skabe en klaustrofobisk fornemmelse og skildre de følelsesmæssige skift, som karakterne gennemgår. Jeg arbejder med en minimalisme og abstraktion for at gøre det muligt for publikum at gå ind i oplevelsen og selv mærke følelserne.

Du har komponeret musik til mange alternative projekter lige fra computerspil til teatre og Det Kgl. Biblioteks 12 kanalhøjtalersystem. Nu har du så lavet et soundtrack til en film – hvorfor siger du ja til sådanne projekter? 

Da jeg så filmen første gang, gjorde den stærkt indtryk. Fysisk var den en ekstrem oplevelse. Instruktør Rasmus Kloster Bro turde bruge nogle nye greb, som jeg ikke har oplevet før på film. Han forstår betydningen af musik og lyd og giver det plads i filmen. For eksempel er der en scene, hvor lyset går i længere tid, og man kun hører karakterens kamp i total mørke. Lyden og musikken bliver pludselig hele oplevelsen. 

Et stigende antal musikere bruger alternative kanaler og medier til at få deres musik ud, fx igennem film i stedet for de mere traditionelle udgivelser. Hvorfor det?

Det er naturligt for mig at udtrykke min musik igennem flere medier sideløbende med mine koncerter og udgivelser. I samarbejdsproduktioner holder jeg altid fast i mit musikalske udtryk, og jeg kommer i kontakt med nye sider af mit virke, som jeg måske ikke lige ville have udforsket, hvis det ikke var for det projekt. Jeg ser det som Gesamtkunstwerker - de enkelte elementer skaber noget større. Mit udtryk er ikke mainstream, og ved at arbejde i andre medier oplever jeg også, at et andet publikum opstår. Nogle folk opdager min musik, simpelthen fordi de interesserer sig for computerspil, dans, teater, film, kunst og så videre. Nogle skriver, at de ikke anede, den type musik eksisterede.

Fakta

Søs Gunver Ryberg (f 1979) er komponist, performer og lydkunstner. Hun har fået flere store arbejdslegater fra Statens Kunstfond. Blandt andet fordi hun er en ”enestående og kompromisløs lydkunstner med international appeal, der fordyber sig i klange hentet i "uhørlige lyduniverser" og bevæger sig ubesværet både som solo-liveartist, komponist og i komplekse kunstneriske samarbejder.

SØS arbejder lige nu med en danseforestilling i Sverige og har netop haft premiere på Symposion på Det Kongelige Teater.

Siden er sidst opdateret: 25.9.2019

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)