Den Danske Pavillon 2017

Kirstine Roepstorffs influenza. theatre of glowing darkness blev vist i den Danske Pavillon på Venedig Biennalen fra 13. maj - d. 26. november 2017.

Billeder fra udstillingen "influenza. theatre of glowing darkness", 2017. Foto: Anders Sune Berg.

influenza. theatre of glowing darkness

Kirstine Roepstorffs udstilling ”influenza. theatre of glowing darkness” bestod af en teaterinstallation og et vildtvoksende indgreb i pavillonen og den omkringliggende have. I teaterinstallationen ”theatre of glowing darkness” blev publikum inviteret indenfor i Kirstine Roepstorffs mystiske mørke: I en scenografi af glas og lysprojektioner udspillede sig en dialog mellem tre kvindelige figurer: Dark River, Midwife og Seed. Her blev mørket udforsket som et sted fyldt med potentiale, hvor den naturlige cyklus mellem liv og død kunne give plads til transformation. Teaterinstallationen ”theatre of glowing darkness” varede 32 minutter.

I pavillonens øvrige del havde Kirstine Roepstorff skabt et grønt, skulpturelt landskab, der radikalt dekonstruerede pavillonens arkitektur og omgivelser. Vinduer og vægge var fjernet, så der ikke længere var grænser mellem det indre og ydre, kultur og natur, kunst og verden. Store betonskulpturer brød de vante rumforløb. I denne del af udstillingen var også det 7,5 meter lange gobelinværk ”Renaissance of the Night”.

Kirstine Roepstorff

Kirstine Roepstorff (født 1972) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hun bor og arbejder i dag i Fredericia. Kirstine Roepstorff har de seneste år haft soloudstillinger på blandt andet Andersen’s Contemporary i København, Kunstverein Göttingen og Kunstpalais Erlangen i Tyskland, Nasjonalmuseet i Oslo, Museum für Gegenwartskunst i Basel i Schweiz, og Taxispalais i Innsbruck i Østrig. I 2018 viser Kunsthal Charlottenborg i København værker af Kirstine Roepstorff fra Den Danske Pavillon. Derudover har Kirstine Roepstorff de seneste år skabt flere store offentlige kunstprojekter i Danmark, herunder blandt andet ”Kolding Hospital” til Sygehus Lillebælt (2017), ”Gongen” til Dokk1 i Århus (2015) og ”Klangfrø” til Institut for Nordisk og Sprogvidenskab på Københavns Universitet (2014). Kirstine Roepstorffs værker indgår i samlinger på blandt andet MoMa i New York, Saatchi Gallery i London, Nasjonalmuseet i Oslo og Statens Museum for Kunst i København.

Statens Kunstfond og Venedig Biennalen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst, der har ansvar for og finansierer Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen. ”For Statens Kunstfond var valget af Kirstine Roepstorff oplagt. Hun er en stærk repræsentant for den danske kunstscene, og vi er sikre på, at hendes udstilling vil give genlyd internationalt. Det har været utrolig inspirerende at følge tilblivelsen af projektet, og i fonden er vi ubeskriveligt glade for Kirstine Roepstorffs enorme indsats og det imponerede resultat, der er kommet ud af hendes anstrengelser." siger Bestyrelsesformand for Statens Kunstfond og formand for Projektstøtteudvalget for Billedkunst Gitte Ørskou.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)