Klar til verdens største kunstudstilling

Historie, erindringer og identitet er udgangspunktet for Larissa Sansours udstilling ’Heirloom’, der åbner denne uge i den danske pavillon på Venedig Biennalen.

7.5.2019
Efter en klimakatastrofe: Mor og klonet datter i samtale under jorden. Still fra filmen, der kan opleves i den danske pavillon. Foto: Lenka Rayn H.

90 lande deltager i verdens ældste og nok mest prestigefyldte kunstbegivenhed – Venedig Biennalen. På lørdag åbner dørene for kunstinteresserede over hele verden, og til at repræsentere Danmark, er den dansk-palæstinensiske kunstner Larissa Sansour udvalgt.

Billedkunstner Larissa Sansour siger: 

”Udstillingen i den danske pavillon undersøger den slørede grænse mellem sandhed og fiktion, der er med til at forme national identitet. I en post-apokalyptisk ramme stiller udstillingen spørgsmålstegn til nationens rolle; til erindring og til identitet. Hvor stor en del af vores sprog forældes i mødet med udslettelsen? Har erindring om fortiden fortsat betydning i tomrummet efter en total tilintetgørelse af alt, vi kender? Eller er vi nødt til at formulere et nyt sprog, som vi kan overleve igennem?”

Derfor har vi valgt Larissa Sansour 

Larissa Sansour er udpeget til at repræsentere Danmark på Venedig Biennalen af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst. 

Lisette Vind Ebbesen fra Statens Kunstfond siger:

”Vi har valgt Larissa Sansour, fordi hun i sin kunst beskæftiger sig med problemstillinger, der er relevante - ikke kun i Danmark men også i resten af verden. Hun behandler både aktuelle politiske og mere universelle almenmenneskelige problemstillinger omkring identitet og tilhørsforhold. God kunst fungerer som igangsætter for en samtale, og det mener vi, at Larissa Sansour netop formår at gøre på en vedkommende måde.”

Flere danskere med i Venedig 

Kommer man forbi Venedig i løbet af det næste halve år, kan man ud over den danske pavillon også opleve danske kunstnere som Jane Jin Kaisen i den koreanske pavillon samt Jeppe Hein og Danh Vo på selve hovedudstillingen på Venedig Biennalen.

Og endelig har to danske kunstnere fundet vej til Venedig Biennalens sideprogram: Jakob Kudsk Steensen og Lilibeth Cuenca Rasmussen.

Venedig Biennalen er åben for publikum fra den 11. maj til den 24. november 2019.

På dansk jord til december 

Kommer man ikke forbi Venedig det næste halve års tid, er der senere mulighed for at se udstillingen på dansk jord. Efter Biennalen i Venedig tager udstillingen ’Heirloom’ til København, hvor den vises på Copenhagen Contemporary med åbning i december 2019.

Fakta om Larissa Sansour 

Larissa Sansour er født 1973 i Østjerusalem. Hun er uddannet fra Maryland Institute College of Art og New York University, USA og har været studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Larissa Sansour er dansk statsborger og bor og arbejder i London. 

Larissa Sansour arbejder med film, fotografi, installation og skulptur i værker, der ofte tager udgangspunkt i et science fiction-univers. 

Læs mere om kunstneren og hendes værker

Fakta om udstillingen 

Udstillingen ’Heirloom’ inviterer publikum ind i et mørkt univers, der består af en science fiction-film, en skulpturel installation og et arkitektonisk indgreb.

Science Fiction filmen ’In Vitro’ foregår i Betlehem i en ikke så fjern fremtid, hvor en klimakatastrofe har tvunget menneskene til at bo i betonbunkere under jorden. Filmens handling er bygget op omkring en dialog mellem en ældre døende kvinde og en yngre kvinde. 

De to kvinder er ikke enige om, hvad der skal til for at sikre overlevelse. Den yngre kvinde stiller spørgsmålstegn ved, om det arvegods og de minder, som hun har fået overleveret, overhovedet kan bruges til noget, når verden er ødelagt, og en ny skal genskabes. Giver det mening at holde fast ved rester af fortiden og reproducere dens myter og konstruktioner? Er det fortiden, som definerer os, eller er overlevelse forankret i noget andet? Filmen handler dermed om hvad kollektiv hukommelse, eksil og nedarvede traumer egentlig betyder for vores identitet. 

Filmen er skabt i samarbejde med Søren Lind og rollerne spilles af de internationale palæstinensiske filmstjerner Hiam Abbass og Maisa Abd Elhadi. 

I udstillingen kan man også opleve den skulpturelle installation ’Monument for Lost Time’ som er en stor, sort sfære, der i filmen optræder som en slags erindringslager. Og endelig er pavillonens gulv delvist belagt med palæstinensiske fliser, som også optræder i filmen.

Hent pressebilleder på danishpavilion.org

Fakta om Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst Projektstøtteudvalg for Billedkunst

Larissa Sansour er udpeget til at repræsentere Danmark på Venedig Biennalen af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst. Beslutningen er truffet af udvalgsmedlemmerne: Lisette Vind Ebbesen (formand), Peter Land, Søren Assenholt, Charlotte Fogh og Jane Jin Kaisen.

Udstillingen er finansieret af Statens Kunstfond og har modtaget yderligere støtte fra Beckett-Fonden, Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, 15. juni Fonden, Axel Muusfeldts Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond, A.M. Qattan Foundation, Arab Fund for Arts and Culture og Barjeel Art Foundation.

Læs om Venedig Biennalen

Siden er sidst opdateret: 6.5.2019

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)