Når både mennesker og skulpturer får brug for støtte

20-årige Fatma Jaber er i gang med at uddanne sig som SOSU-assistent på SOSU Østjylland. Statens Kunstfond mødte hende til en snak om, hvordan den nye kunst på skolen bidrager til hendes faglighed.

Den 29. januar 2018 var der indvielse af Kim Grønborgs skulpturer Stavær, Streg og stativer på SOSU Østjylland. Her mødte vi Fatma Jaber på 20 år, som er ved at uddanne sig som SOSU-assistent. Foto: Astrid Dalum

Til SOSU Østjyllands helt nye bygning med en indvending konstruktion af beton, lyst træ og varme grønne og mørkerøde farver har Kim Grønborg skabt fem stedsspecifikke skulpturer, som trækker tråde til hans egne erfaringer som handikaphjælper. Skulpturen Stavær, som Kim Grønborg selv beskriver den, ”er en lidt uheldig konstruktion, svag og urovækkende og har behov for hjælp. På samme tid både skrøbelig og stærk.”

Fatma Jaber perspektiverer øjeblikkeligt skulpturerne til sin faglighed. Som den der holder, bærer og understøtter det skrøbelige.

"Det jeg ser i skulpturen er et billede på et menneske, der har haft et sundt og raskt liv, men med tiden er blevet ældre og har fået nogle fysiske udfordringer, der gør, at det ikke længere er muligt at kunne stå selv. Skulpturens tre ”ben” er den støtte, som altid har været der, men nu ikke er nok til at holde sig oprejst."

Hun er nemlig vant til at tale om og fortolke kunst i sin uddannelse på SOSU Østjylland, hvor de også besøger kunstmuseer og tager sig tid til at tale om kunst. Fatma Jaber har også talt om kunst med en af de ældre. Ofte har de ældre kunst på væggene, som har stor affektionsværdi for dem, og Fatma Jaber synes, det er vigtigt, at hun kan byde ind med noget, hvis de ældre gerne vil tale om deres liv og de minder, der hænger på væggene.

Kunsten bruger Fatma Jaber til at se verden på andre måde og minder hende om oplevelser, følelser eller noget konkret, hun beskæftiger sig med i hverdagen.

”Når jeg ser på skulpturen tænker jeg på en plante, som vokser og vokser og til sidst behøver et hjælpemiddel til at holde sig oprejst. Den minder mig om SOSU-arbejdet og ældre mennesker. Mine børns oldemor har en plante, som hun i sin tid hang op med snore op ad væggen, for ellers vil den falde sammen. Hun hjalp den med at overleve og det minder mig lidt om mit arbejde, hvor vi hjælper mennesker med funktionsnedsættelser.”

Kunsten gør mig bedre til at afkode de syges behov

”Jeg tror, bestyrelsen på skolen besluttede sig for at få kunst her i lokalerne, fordi vi derfor bliver bedre til at fortolke og sætte ord på det, vi ser og oplever som SOSU-assistenter.”

Skulpturen Stavær er placeret midt i skolens centrale og største rum, Store Torv. Her rækker den så højt op, at den også kan opleves af elever og besøgende, der har ærinder på første sal. Derudover har Kim Grønborg skabt fire mindre skulpturer, som er placeret i trappeopgangene, som er aflukkede i forhold til skolens ellers meget åbne miljø. Dermed er kunsten tilgængelig for alle skolens elever og personale hver dag.

Under uddannelsen er eleverne gentagne gange i praktik. Her stifter de bekendtskab med arbejdet og oplever, hvad det vil sige at tage sig af og tage ansvar for de ældre.

”Vi er på en måde de syges øjne. Jeg har lige været i praktik, og der erfarede jeg især, at vi skal være rigtig dygtige til at afkode de syges behov. Måske kommer vi ud til en borger, som vi kender rigtig godt, men i dag opfører vedkommende sig helt anderledes end i går. De kan være mere trætte, have lavere blodtryk eller har sovet dårligt og er diffus. Så er det vigtigt, at vi kan observere og tolke situationen og hjælpe de ældre på bedst mulig vis – og jeg tror, vi bliver bedre til at analysere og fortolke situationer i vores arbejde ved at opleve og tale om kunst.”

Åbne øjne for kunsten på SOSU Østjylland

I 2014 søgte SOSU Østjylland om støtte til kunst på deres nybyggede skole. I deres ansøgning lagde de vægt på, at kunsten på Store Torv bliver en del af skolens identitet og afspejler dens værdier:

"Vi uddanner mennesker til at arbejde med mennesker fra vugge til grav i en erhvervsmæssig kontekst. Vores etik og værdigrundlag – og ikke mindst de mennesker, vi arbejder for – må derfor gerne kunne genfindes og tolkes ind i den/de kunstværk(er), som integreres i skolens arkitektur.”

Leder på SOSU Østjylland, Anette Schmidt Laursen, er også begejstret for værkerne, ”Vi vil gerne have en uddannelsesinstitution med kunst, der inspirerer vores elever til at se og forstå verden på nye måder. Kunsten må gerne forstyrre, så eleverne bliver opmærksomme og tænker over, hvor de er på vej hen.”

Alle kan opleve kunsten

Den 29. januar 2018 indviede SOSU Østjylland skulpturerne. Med støtte fra SOSU Østjylland og Statens Kunstfonds pulje, Kunst i det offentlige rum, er værkerne nu permanent udstillet på skolen, og alle er velkomne til at besøge skolen, og opleve Kim Grønborgs skulpturer Stavær, Streg og Stativer.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)