Kunst på skolen er med til at skabe liv

Frederikke Glad Mumm fra Skanderborg Gymnasium fortæller om, hvad kunstneriske initiativer har betydet for hendes hverdag, og hvorfor kunst på skolen kan gøre en forskel.

Stedspecifikke værker af Bodil Nielsen på Skanderborg Gymnasium. Foto: Lars Bay.

Kan du fortælle om nogle særlige oplevelser eller samtaler, som du eller måske andre har haft med kunst på skolen?

"Kunst er anledning til mange spændende samtaler, idet folk tolker kunst meget forskelligt. Nogen lader sig provokere, mens andre måske ikke engang lægger mærke til den kunst, som andre lader sig provokere af"

Du har taget initiativ til en frivillig kunstklub på skolen. Du har fortalt, at du savnede kunst på skemaet, da du valgte naturvidenskabelig linje. Kan du uddybe lidt, fortælle hvad kunstklubben går ud på og hvilken opbakning I har fået? 

"Kunstklubben er en klub vi i samarbejde mellem elever og lærer har startet i 2017. Kunstklubben er for alle og det er ikke en forudsætning, at man har kendskab til kunst eller har haft billedkunst på skolen. Initiativet er blevet taget super godt imod af både elever og lærer. Eleverne har deltaget aktivt i de forskellige arrangementer vi har gennemført.

Piger og drenge har deltaget aktivt i de forskellige arrangementer, som bl.a. har været croquistegning, linoleumstryk, maling af væg i biologilokalet osv. Det er utrolig dejligt, at der har været så god opbakning til at oprette kunstklubben og vi er super glade for, at vores lærere har valgt at bruge tid på at hjælpe.

I forbindelse med kunstklubbens arrangementer har vi afholdt sleep overs på gymnasiet, hvor der var mulighed for, at arbejde med sit projekt hele aftenen og natten. Vi har i dette skoleår afholdt to arrangementer med sleep over: ét hvor vi har arbejdet med ler og linoleum, og ét hvor vi har malet dyr på én af væggene i et biologilokale. Det er fantastisk at være en del af et gymnasium, der giver eleverne mulighed for at udfolde sig kunstnerisk samtidig med, at skolen har tillid til, at eleverne passer på gymnasiet"

Hvilken værdi synes du det tilfører at have kunst på skolen?

"Kunst på skolen er med til at skabe liv. Det er ikke nødvendigvis noget, der fylder lige meget for alle, men jeg tror, at det er noget der ubevidst har stor indflydelse på os i løbet af vores dag på skolen. Kunsten er med til at skabe et frirum og rammen for et kreativt miljø. Skolen har givet mulighed for, at vi elever selv har fået lov til at sætte vores præg på skolen, hvilket jeg tror er med til at give skolens elever et tættere forhold til stedet".

Hvad synes du om, at der, gennem Statens Kunstfond, bliver brugt skattekroner ikke bare på kunst til offentlige institutioner som skoler, byrum, hospitaler og retsbygninger, men også til fx spillesteder, turnerende teater, oversættelse af litteratur og talentudvikling af kunstnere inden for de forskellige kunstneriske områder? 

"Det synes jeg er rigtig godt, både for de kunstnere, som for solgt værker til udsmykningen og for os andre, som kan nyde kunsten i vores hverdag. Kunst gør os glade. De beriger os alle, at vi kan læse andre landes forfatteres værker og det er godt for mange af os, at værkerne bliver oversat til dansk. Talentudvikling har vi alle brug for, og det er vigtigt, at der også bliver givet støtte til talentudvikling indenfor kunstens verden."

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)