Jeg har haft mulighed for at sætte præg på skolen

Frida Birkbak fra Horsens Statsskole har gennem hendes gymnasietid været aktiv i skolens kunstudvalg. Læs mere om hvorfor kunsten har været vigtig for hendes hverdag og om, hvad hun tænker om kunststøtte.

Værk af Jacob Jessen udlånt af Statens Kunstfond til Horsens Statskole. Foto: Astrid Dalum.

Kan du fortælle om nogle særlige oplevelser eller samtaler, som du eller måske andre har haft med jeres kunstværker på skolen?

"Vi har jo en lang række gamle portrætter af tidligere rektorer og personer, som har været fremtrædende i Horsens og omegn, og som har hængt på samme måde de sidste 40 år eller deromkring. I år har vi så fået ændret på den måde, de hænger på, så de nu danner en form for salonophængning, hvilket giver plads til nye værker. Det har virkelig skabt røre på skolen. I begyndelsen syntes de fleste, at det så underligt ud, men vi får efterhånden flere og flere positive kommentarer for det. Det er skønt, for det var netop én af de ting, jeg havde håbet vi kunne ændre på da jeg startede på skolen."

Du sidder med i skolens kunstudvalg og var bl.a. med i processen omkring Christina Malbecks stedsspecifikke værk til den nye science fløj. Kan du fortælle lidt om, hvem der sidder i kunstudvalget, hvad I laver, og hvordan du har oplevet det arbejde?

"Kunstudvalget består som udgangspunkt af to lærere, rektor og to elever, som også er en del af elevrådet. Det sidste år har jeg dog været den eneste elev, da vi har haft lidt problemer med at etablere et nyt elevråd. De lærere, som er med, har en periode på to år, hvorefter efter en ny tager over - jeg har faktisk fået fortalt, at der er en hel del lærere, som står i kø for at være med. Vi mødes cirka en gang hver anden måned, alt efter hvor mange projekter og bolde, vi har i luften. Dér diskuterer vi idéer og kigger på kunstværker, som vi gerne vil søge fra fonde. Nogle gange mødes vi også med kunstnere, som var tilfældet med Christina Malbeck stedsspecifikke værk. Det var faktisk det helt første værk vi fik efter jeg lige var starten på skolen. Jeg kan helt specifikt huske, at jeg havde et forslag om værkets placering på væggen, som vi derefter bestemte os for at bruge. Det føltes helt utroligt, at skolens rektor og de to andre lærere lyttede til mig som en ligemand. Generelt synes jeg, at det har været en stor oplevelse af være med i beslutningsprocessen omkring den kunst, vi skal have på skolen. På den måde har jeg med udsmykningsudvalget haft mulighed for at sætte et præg på skolen og dermed give en skole, som jeg selv mener er æstetisk og fyldt med kunst, videre til de nye elever."

Hvilken værdi synes du, det tilfører at have kunst på skolen?

"Udover den åbenlyse æstetiske værdi, det tilfører skolen, synes jeg også at kunsten i høj grad er med til at skabe et rum, som er behageligt at være i, hvilket jeg selv synes har en stor betydning for min indlæring. Derudover synes jeg det giver mening at have kunst på en dannelsesinstitution som gymnasiet. Ved at have kunst på skolen, som er hvor vi tilbringer en stor del af vores hverdag, konfronteres eleverne på skolen med kunsten og tvinges til på et eller andet niveau til at forholde sig til den. Elever, som ikke selv ville gå på galleri eller museer bliver på den måde også nødt til at forholde sig til kunsten, dets visuelle udtryk og måde at kommunikere et budskab på, som skiller sig ud fra vores hverdags lærebøger. Det synes jeg i og for sig er positivt, da kunst er lig kultur, og kultur er lig den dannelse, som gymnasiet reklamerer med som varemærke."

Hvad synes du om, at der, gennem Statens Kunstfond, bliver brugt skattekroner ikke bare på kunst til offentlige institutioner som skoler, byrum, hospitaler og retsbygninger, men også til fx spillesteder, turnerende teater, oversættelse af litteratur og talentudvikling af kunstnere inden for de forskellige kunstneriske områder?

"Jeg synes det er vigtigt - selvfølgelig er den visuelle kunst også vigtig, men der er jo også så meget andet. Vi har eksempelvis et lille spillested her i Horsens, som modtager støtte fra Statens Kunstfod til aktiviteter i 2018, og det er absolut med til at skabe liv i byen for den yngre generation. Der er jo mange af de mindre spillesteder og teatergrupper, som ikke ville kunne løbe rundt uden tilskud. Jeg synes helt klart, det er en værdi at eksempelvis mere eksperimenterende teatergrupper har mulighed for at sætte stykker op, eller at vi også får oversat andet end de mest populære krimiromaner. Ellers bliver kulturen hurtigt kredset ind til udelukkende at bestå af populærkultur med klassiske eventyropsætninger etc., som ikke nødvendigvis er det mest intellektuelt stimulerende. Nogle ville selvfølgelig kunne argumentere for, at eksempelvis mindre teatergrupper må vige for de større som følge af fri konkurrence, men jeg synes der er en værdi i, at vi som samfund betaler for at have adgang til en bred, forskelligartet vifte af kultur."

Har du et yndlingsværk blandt kunstværkerne på skolen?

"Vi har en række samspillende værker af Oda Knudsen, som jeg er ret glad for. Det var faktisk dem, jeg var mest begejstret for at opdage, vi havde fået fra Statens Kunstfond i 2017. De er finurlige og på samme tid meget æstetiske. De hænger i en nyere del af skolen, og jeg synes, de harmonerer rigtig godt med rummet og de værker, som hænger omkring det."

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)