Kontrol af kaos

Billedkunstner Eske Kath vil egentlig ikke lave kunst med et specifikt budskab, men kredser alligevel om klimaforandringer og klimapolitik i sin nye udstilling af moderne landsskabsmalerier.

”Jeg synes, idéen om landskabsmaleriet er ekstremt interessant og relevant igen. Vi ved, at mennesket har en afgørende indflydelse på naturen og dens behandling af os,” siger Eske Kath som sine malerier.

Billedkunstner Eske Kath kan godt lide begrænsninger. Det skulle man ikke tro, når man kigger rundt i hans atelier i Søborg. Det ligner enhver rask drengs drøm om en herrehule: En elektrisk guitar henslængt i et hjørne, montrer fyldt med figurer fra Aliens, Abernes Planet og andre science fiction-film, malerpensler overalt og et generelt meget liberalt forhold til orden.

Men det kan han. Altså lide begrænsninger.  

”Begrænsninger har altid hjulpet mig videre i min kunst. Når jeg maler, laver jeg i udgangspunktet formelle regler for mig selv, men det giver mig faktisk en stor frihed. Hvis der slet ikke er nogen begrænsninger, kan det være svært at finde fokus. Og udsat for begrænsninger bliver man tvunget til at tænke anderledes. Det er måske derfor, maleriet altid har været centrum i mit arbejde,” siger Eske Kath. 

Han er netop nu aktuel med den anmelderroste udstilling ’Den Fundamentale Usikkerhed’ på Trapholt i Kolding. 

Kunst i retten

Stilen i ’Den Fundamentale Usikkerhed’ blev faktisk født ud af regler og begrænsninger. Eske Kath skulle lave kunstværker til retssalen i Landsretten i Kolding. 

”Det er ikke ligefrem noget neutralt rum, sådan som for eksempel et gallerirum i teorien er. Ingen af dem, der skal se på de malerier, er et neutralt sted i deres liv – bortset fra dem, der arbejder i Landsretten. Her er du enten offer eller gerningsmand eller anklaget for en forbrydelse, du har eller ikke har begået - eller du er en pårørende. Du er i hvert fald ikke interesseret i at tænke: “Nå, gad vide, hvad den her kunstner gerne vil fortælle mig. Malerierne skal være til stede, men samtidigt kende deres plads og have dybde uden at være påtrængende. De er der, hvis man får brug for dem,” siger Eske Kath. 

Retssalen er det eneste sted i bygningen uden vinduer. Derfor lavede Eske Kath sine malerier i samme målestok som vinduerne i resten af bygningen. 

”Jeg malede motiver, som gav mulighed for en mental flugt uden at være en illusion. Mere en idé om en verden udenfor end en realistisk skildring af verden udenfor. Det flyttede mit arbejde enormt meget at lave den opgave,” forklarer han. 

Moderne landskaber

En tilsvarende stil kan ses i ’Den Fundamentale Usikkerhed’, der tager afsæt i klimaforandringerne. Udstillingen består af Eske Kaths karakteristiske landskabsmalerier, hvor der er vendt op og ned på organiske horisontlinjer, og hvor det er nat og dag samtidig. 

”Jeg synes, idéen om landskabsmaleriet er ekstremt interessant og relevant igen. Når man tænker på landskabsmalerier, tænker man ofte på romantikken og idéen om, at naturens vilje lå over alt andet. I dag har vi skabt en overbygning på den ligning. Vi ved, at mennesket har en afgørende indflydelse på naturen og dens behandling af os. Jeg har forsøgt at forholde mig til ideen om det globale mentale landskab, hvor man i klassisk landskabsmaleri gik lige udenfor og malede det lokale landskab,” siger Eske Kath, som selv mener, at kernen i hans kunst er forsøget på at kontrollere konflikt og forvirring via en stram udførsel. Han fortæller:

”Solen går igen på mange af billederne. Solen har altid været symbolet på noget livgivende og i høj grad noget positivt. Med klimaforandringer, nedbrydelsen af ozonlaget og for den sags skyld angsten for kræft, har solen pludselig fået en større tvetydighed, en skræmmende bagside af symbolikken.” 

Totalt i verden

Eske Kaths malerier på Trapholt optræder i en totalinstallation. Der er havemøbler, man kan sætte sig i og flytte rundt på. På gulvene er en installation af huse revet op ved rode, og vinduerne er blokerede med spånplader og sandsække. Vinduerne er barrikaderede indefra. Det er selvfølgelig ikke et tilfælde. 

”Hvis man beskyttede sig mod verden udenfor, ville man sætte barrikaderne på ydersiden, men her er de indenfor. Vi har lukket os selv inde med disse malede idéer om landskabet og verden,” siger Eske Kath og fortsætter:

”Der er så meget i politik i dag, der handler om at barrikadere sig mod verden udenfor og ikke acceptere, at man er en del af den.” 

Opleves forskelligt

Beskrevet med ord, kan det lyde meget politisk, måske nærmest belærende. Men det er slet ikke hensigten med udstillingen, understreger kunstneren:

“Det er meget forskelligt, hvordan folk oplever udstillingen. Nogle synes, det er meget foruroligende og andre synes, det er overraskende positivt. Jeg har lige fået en besked fra en kvinde, der har rejst hele verden rundt mange gange, men nu ikke rejser mere. Hun fortalte, at udstillingen gav hende følelsen af at være ude i verden igen, af at rejse. Det var ikke udgangspunktet for udstillingen, men det er da enormt fedt, at den kan opleves på mange forskellige niveauer. Kunstens største force er abstraktionen. At være et muligt materialiseret svar på spørgsmål, som ikke kan besvares på anden vis.” 

Den fundamentale usikkerhed

Eske Kath vil ikke lave kunst med specifikke budskaber. Kunst må gerne være kunst for kunstens skyld. Men hans motivation kommer alligevel fra de spørgsmål, der optager ham:

”Jeg har altid været sådan en, der går og spekulerer over alt muligt hele tiden. Alt muligt andet end kunst. Eksempelvis fylder klimaforandringer meget for mig, specielt efter at jeg har fået barn. Udstillingen blev lavet sidste år, hvor jeg helt konkret kunne se min have dø, fordi alt tørrede ud på grund af den ekstreme hede. Det var også der, at klimadebatten begyndte at vende, fra noget, man kunne diskutere frem og tilbage, til noget alle kunne se, er virkelighed.” 

Nye muligheder

Lige nu arbejder Eske Kath på en række malerier til Nørrebro Bibliotek. Også her kan begrænsningerne være en mulighed. Eske Kath har nemlig det helt lavpraktiske problem, at der ikke er højt nok til loftet, til at billederne, som skal passe til de gamle vinduesåbninger i Turbinehallen, kan hænge på højkant. Derfor er et af billederne lagt ned, så der er en bue til højre. 

”Nu er jeg faktisk begyndt at spekulere på, om det der med, at der er en bue i siden af billedet, og at maleriet ikke nødvendigvis behøver at være rektangulært afgrænset, kan noget interessant,” siger han.  

Interview af Thomas Brunstrøm, august 2019

Fakta

  • Eske Kath (f. 1975) er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1997-2003.
  • Siden har han udstillet i bl.a. Danmark og USA. Hans værker findes i samlingerne på ARoS, HEART Museum, Arken og Sammlung Essl i Wien.
  • Frem til 24.11.2019 er han aktuel med udstillingen Den Fundamentale Usikkerhed på Trapholt.
  • Eske Kath har modtaget flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)