Kunsten afkoder syges behov

Kim Grønborgs værker på SOSU Østjylland er skabt med omtanke for elevernes faglighed og tager udgangspunkt i hans egen erfaring som handikaphjælper.

Fatma Jaber bruger kunst til at blive klogere på mennesker og til at få nye tanker. Hun kan ikke lade være med at associere og fortolke kunst til sin dagligdag. Foto: Astrid Dalum.
"Billede af en kvinde, der betragter et kunstværk".

Både mennesker og skulpturer har brug for støtte

På SOSU Østjylland prioriteres kunsten. Eleverne undervises i dansk, hvor de ofte analyserer kunst. Fatma Jaber er elev på skolen, og hun forbinder hurtigt de nye skulpturer på skolen til sine egne oplevelser og sin faglighed som SOSU-assistent.

”Det, jeg ser i skulpturen, er et billede på et menneske, der har haft et sundt og raskt liv, men med tiden er blevet ældre og har fået nogle fysiske udfordringer, der gør, at det ikke længere er muligt for at stå selv. Skulpturens tre ”ben” er den støtte, som altid har været der. Men nu er støtten ikke længere nok til at mennesket kan holde sig oprejst,” siger Fatma Jaber.

Kunsten gør mig bedre til at afkode syges behov

Det er ikke uvant for Fatma Jaber at tale om kunst, og hun forklarer, at hun ofte bruger oplevelser i sin hverdag til at danne sig billeder om andre menneskers liv. En dag så hun en lille børnevante ligge ude på vejen, og straks forestillede hun sig, hvad der mon fik den lille pige til at tabe sin vante lige der. Det samme gør hun med kunsten på skolen, og hun mener selv, at det er med til at gøre hende til en bedre SOSU-assistent.

”Når jeg ser skulpturen, tænker jeg på en plante, som vokser og vokser og til sidst behøver et hjælpemiddel for at holde sig oprejst. Skulpturen minder mig om SOSU-arbejdet og ældre mennesker. Mine børnes oldemor har en plante, som hun hang op ad væggen med snore, for ellers ville den falde sammen. Hun hjalp den til at overleve, og det minder mig om mit arbejde, hvor vi hjælper mennesker, som ikke kan klare alting selv,” siger Fatma Jaber.

Oplevelser som SOSU-assistent

Skulpturen 'Stavær' er placeret midt i skolens centrale og største rum, Store Torv. Her rækker den så højt op, at den også kan opleves af elever og besøgende, som har ærinder på første sal. Derudover har Kim Grønborg skabt fire mindre skulpturer, der er placeret i trappeopgangene. Dermed er kunsten tilgængelig for alle, der sætter sine fødder på skolen.

”Jeg tror, bestyrelsen på skolen besluttede sig for at få kunst her i lokalerne, så vi bliver bedre til at fortolke og sætte ord på det, vi ser og oplever i vores hverdag som SOSU-assistenter,” siger Fatma Jaber.

Vaks på andres behov

Under uddannelsen er eleverne gentagne gange i praktik. Her stifter de bekendtskab med arbejdet og oplever, hvad det vil sige at tage sig af og tage ansvar for de ældre.

”Vi er på en måde de syges øjne. Jeg har lige været i praktik, og der erfarede jeg især, at vi skal være dygtige til at afkode de syges behov. Måske kommer vi ud til en borger, som vi kender rigtig godt, men i dag opfører vedkommende sig anderledes. De kan være mere trætte, have lavere blodtryk eller har sovet dårligt og er diffus. Så er det vigtigt, at vi kan observere og tolke situationen og hjælpe på bedst mulig vis. Og jeg tror, vi bliver bedre til at analysere og fortolke situationer og mennesker i vores arbejde ved at opleve og tale om kunst,” siger Fatma Jaber.

Blik for kunsten på SOSU Østjylland

I 2014 søgte SOSU Østjylland om støtte til kunst på deres nybyggede skole. I deres ansøgning lagde de vægt på, at kunsten bliver en del af skolens identitet og afspejler dens værdier. ”Vi uddanner mennesker til at arbejde med mennesker fra vugge til grav i en erhvervsmæssig kontekst. Vores etik og værdigrundlag – og ikke mindst de mennesker vi arbejder for – må derfor gerne kunne genfindes og tolkes ind i den/de kunstværk(er), som integreres i skolens arkitektur.”

Leder på SOSU Østjylland, Anette Schmidt Laursen, er også begejstret for værkerne. ”Vi vil gerne have en uddannelsesinstitution med kunst, der inspirerer vores elever til at se og forstå verden på nye måder. Kunsten må gerne forstyrre, så eleverne bliver opmærksomme og tænker over, hvor de er på vej hen i livet,” siger Anette Schmidt Laursen

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)