Det er rejen, der gør forskellen

“Det er helt sikkert ikke, som det plejer - der sidder jo en reje! Det er underligt!” Sådan sagde en pige på Hvalsø Skole, da hun så et værk i skolens nye kunstboks.

Den danske kunstner Torgny Wilcke har skabt kunst til Hvalsø Skole, der vækker forundring hos eleverne. For skoleleder Lars Hansson er det netop det, kunsten skal og kan: Inspirere og udfordre børn og voksne.

Hvalsø Skole inviterer kunst ind i hverdagen

De små børn i 2.-4. klasse rækker ivrigt hånden op. Børnene er samlet for at opleve Hvalsø Skoles nye kunst: En stor rød boks, som den danske kunstner Torgny Wilcke har forvandlet til et udstillingsvindue for samtidskunst. 

I skolens nye, røde boks kan de mange børn og voksne, der dagligt færdes i skolens centrale biblioteksrum, nu opleve 26 værker af 12 forskellige danske billedkunstnere og kunsthåndværkere. På den ene side har Wilcke arrangeret store værker af tekstil, sort stof, flettede skjorter, stoffer med mønstre. På den anden side er værkerne lavet af rå naturmaterialer og hverdagsting som fx læder, hør, ske, tændstikæske, pap og papir. 

Eleverne kommer med deres syn på, hvad de ser, da de kigger på et kunstværk lavet af sort krøllet stof og et andet af flettede skjorter:
“Jeg synes, det ligner et stort hul!”, “Natten”,“Rummet”. “Jeg kan godt forstå, de ville af med de skjorter!” lyder kommentarerne.

"I gamle dage kaldte man det dannelse" 

Kunsten er blevet et vigtigt element i hverdagen på skolen, mener skoleleder Lars Hansson:

”Det er vigtigt at løfte eleverne op over dagligdagen og give dem noget - ja, i gamle dage kaldte vi det dannelse. Kunstoplevelser giver et bredere perspektiv på tingene og kræver, at du kigger lidt nærmere og gør dig umage. I modsætning til de sociale medier, hvor du hurtigt skøjter videre,” siger han. Et af værkerne har især fanget manges opmærksomhed og endda vakt en vis modstand. Det er to plasticrejer på bagsiden af en computerbordplade.

”Da jeg kiggede på den dér bordplade med rejer på, tænkte jeg også: Er det kunst? Men samtidig har det værk jo været et af dem, som de fleste lægger mærke til og snakker om og diskuterer. Og så er det vel kunst. Det er rejen, der gør forskellen, og det er jo ret sjovt,” siger han og tilføjer:

“Det er det, jeg forventer: At eleverne bliver nysgerrige på, hvad kunst er. De skal opleve, at her er ikke lige et færdigt svar. Det er jo den dannelse, man får, når man lytter, giver sig tid til at kigge og gør sig umage. Så oplever man at rykke sig i sit syn på verden. Det er ekstremt vigtigt, synes jeg.”

At udvikle sig som menneske mellem krav og prøver

Kunstprojektet på Hvalsø Skole omfatter også udendørsværker, hvor Torgny Wilcke bogstaveligt talt har bøjet skolen i neon og sat kulør på betonmuren. Kunstprojektet er blevet muligt, fordi skolen har søgt Statens Kunstfond under ordningen Lån Kunst, hvor fonden støtter, at borgere i hele landet, ikke mindst børn, får mulighed for at opleve kunst i deres daglige omgivelser. Set fra skolelederens stol spiller skolen en vigtig rolle her:

“Vi er enormt gode til at uddanne eleverne og stille mål og krav, test og prøver, men det her med dannelse og kunst og kultur kan nemt blive trængt i hverdagen.” 

“Det er jo ikke, fordi man ikke skal lære tyske verber, regnestykker, tekstanalyse osv. Men de faglige læringsmål fylder voldsomt meget i dag, mens dannelsesbegrebet, altså dér, hvor man udvikler sig som menneske, er under voldsomt pres. Det giver vi plads til med det her kunstprojekt,” mener Lars Hansson.

Ambassadører og formidling

Da kunstner Torgny Wilcke fik til opgave at skabe et kunstprojekt særligt til Hvalsø Skole, valgte han at omdanne den røde boks, som ellers bare blev brugt til tilfældige opslag, til et kunstprojekt. Med udgangspunkt i kunstværker fra Statens Kunstfonds samling spurgte han sig selv: Hvad skal der til, for at ens tanker begynder at vandre?

Ingen tvivl om, at både små og store børn på Hvalsø skole er rigtig gode til at lade deres tanker vandre. Det viste de på skolens formidlingsdage, hvor de oplevede kunsten sammen med voksne. Eleverne kom med mange fantasifulde og tankevækkende indspark, for eksempel omkring den side af boksen, som Wilcke har kaldt ‘vrangsiden’, hvor de store elever begyndte at tale om identitet og retten til at være anderledes.

“Det er meget spændende at lytte til, hvad eleverne siger, for de har jo tanker og syn på tingene, som jeg slet ikke havde set,” siger Lars Hansson. Han er ikke i tvivl om, at eleverne tager kunstoplevelsen med sig ind i de mere klassiske fag:

“Jeg tror, at denne nye visuelle oplevelse og det bredere perspektiv, de får på tingene, styrker deres evne til at gøre sig umage og forholde sig til noget nyt og anderledes, som de kan bruge i alle skolens timer.”

Inspiration til at skabe selv 

En vigtig del af at have etablerede kunstnere fra Statens Kunstfond udstillet til daglig skue på skolen er ifølge Lars Hansson, at eleverne også lærer, at de kan skabe selv.

Dét er der kommet en masse spændende, sjove og personlige elevværker ud af på workshops: De store elever har redesignet hvide t-shirts med tusch, farvede bånd, huller, klip og klister, mens de små har lavet mini-installationer af træ, søm, skruer, lim og knapper. Børnenes kreative værker er udstillet omkring samtidskunsten i den røde boks. 

Noget at tage med hjem og huske

En af gevinsterne ved kunsten på skolen er, at eleverne får inspirationen til også selv at skabe noget og bruge deres fantasi.

“Jeg plejer at sige, at når engang man går ud af skolen og kigger tilbage, så er det jo nok ikke alle de der matematiktimer eller dansktimer, man ser tilbage på. Det er i hvert fald ikke det, som gamle elever taler om. De snakker om sådan nogle erindringer som dengang, vi skulle fange en ål eller åbne et bistade. Eller da vi havde kulturdage og mødte mennesker fra Latinamerika. Det er sådan nogle oplevelser, jeg ønsker, eleverne får med fra kunstværkerne i den røde boks - dannelsen og den personlige udvikling, man oplever i mødet med noget nyt.”

Tekst og foto af Anne Trap-Lind

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)