Strøm i hele rummet

Frederik Birket-Smith og Maja Kring Schjørring står i spidsen for festivalen Strøm, som har til formål at få flere menneskers øren op for den elektroniske musik.

Den netop overståede STRØM Festival 2019 bød blandt andet på svømning til lyden af techno. Foto: Flemming Bo Jensen

Hvorfor skal elektronisk musik have hjælp til at nå et nyt publikum?

Vi prøver at udbrede kendskabet til elektronisk musik - også historisk. Det er en bred gerne, og der er mange subgenrer, som har rødder i noget elektronisk. Vi vil være med til at legitimere det her miljø og genren. Det er eksempelvis sjældent, man får at vide, at sådan en som Rune RK (dansk dj og producer, red) har spillet i toppen af Eiffeltårnet og transmitteret til 50.000 mennesker. Det er rimelig vild dansk kulturhistorie. 

Mange af jeres arrangementer foregår på usædvanlige steder i byens rum. Hvorfor det? 

Det handler om at finde forskellige indgangsvinkler til musikken. Vi har angrebet det meget konceptuel ved at pakke musikken ind i nogle omgivelser eller pakke omgivelser ind i musik. Det har gjort, at rigtig mange begynder at finde den elektroniske musik interessant og spændende og siger:

”Jeg vil gerne ned i et underjordisk vandreservoir med 17 sekunders rumklang og høre noget musik, jeg slet ikke ved, hvad er”. Formålet med at bringe musikken ud i byrummet og på alternative lokationer er blandt andet at skabe den fulde sanseoplevelse, og dermed ændre både rumoplevelsen og udvikle på folks musikoplevelse undervejs.

Tror I, den elektroniske musik kan forandrer folks oplevelse af steder?

Det, med at musikken bliver en del af noget andet, er ret vigtigt. Men uden at det falder i baggrunden og bliver elevatormusik, og det er en af de udfordringer, man har ved at stille sig ud i byens rum og andre steder, hvor der sker alt muligt andet. Så det gælder om at finde nogle greb.

Til vores koncert i Frederiksberg Svømmehal er den første time ambient musik, uden ret meget bas, og i den sidste time bliver det hård techno. Så er det spændende, om man kan mærke forskel i den rumlige oplevelse med vand omkring sig.

Strøm har aktivt taget stilling til tobak i det danske musikmiljø og udformet en politik, som om at de, hverken direkte eller indirekte støttes af tobaksindustrien og at pressebilleder og andet materiale indeholder ikke materiale, som synliggør eller promoverer rygning. Foto: Emma Flokstra

Strøm er vokset ud af hovedstaden og foregår nu flere steder i provinsen. Hvad betyder det for jeres arbejde? 

Det mobile, digitale set-up har altid været integreret i vores DNA. Og så er det spændende at komme ud og finde lokationer, om det så er et fyrtårn i Nationalpark Thy eller Cisternerne på Frederiksberg under Søndermarken. Det med stedspecifikt at lave et musikværk, der fungerer, og som folk synes er mega-interessant og måske endda gider at rejse for at opleve. 

Hvad er vigtigt for at det lykkes? 

Vi har mærket en efterspørgsel fra hele landet efter det urbane og efter vores kompetencer indenfor den elektroniske genre. Men det er ret essentielt for os at indgå lokale samarbejder, så vi ikke bare kommer og rykker ind og så forvinder igen dagen efter. For eksempel prøver vi at opdyrke lokale artister inden for den elektroniske genre og hjælper med at knytte dem til vores arrangementer og spillestederne i de pågældende byer. 

Hvordan har I grebet samarbejdet an?

Helt konkret har vi lavet en landsdækkende undersøgelse af hele det elektroniske musikmiljø. Vi er taget rundt på tur i landet for at mødes med folk i miljøet. Vi startede oppe i Aalborg, så tog vi hele vejen ned og kørte rundt til Nordjysk Musikkonservatorium, Regelbau i Århus, Define Festival i Sønderborg og Thisted og mødtes med hele spektret af udøvende og alle mulige former for folk inden for det elektroniske miljø. Det gav sindsygt meget. Og det har åbnet for samarbejder, vi stadig har gang i. Det var fedt. Det burde vi gøre igen. 

Hvad er næste skridt for jer? 

Vi prøver at gøre det til mere end bare underholdning. For eksempel kører vi en sommerskole sammen med Københavns Universitet, der specifikt handler om ”Festivalkultur i byens rum”.  Her kommer folk, som studerer Urban Studies fra hele verden til København og kigger på Strøm som festival, samtidig med at de får undervisning af forskellige lektorer og professorer fra ind- og udland.

Fakta

  • Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik har i samarbejde med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune indgået en fireårig målaftale for Strøm i perioden 2017-2020.
  • Strøm får årligt et driftstilskud på 1,1 mio. kr. fra Statens Kunstfond, mens Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune støtter Strøm med henholdsvis 950.000 kr. og 400.000 kr. årligt.
  • Formålet er at fremme, styrke og udvikle den elektroniske musik og beslægtede genrer i København, Frederiksberg og resten af landet.
  • Strøm arbejder inden for fire felter: Strøm Festival (musikfestival i København og på Frederiksberg), Strøm Events (koncerter over hele landet, året rundt), Strøm Knowledge (formidling og læring for børn og unge i hele landet) og Strøm Platform (styrkelse af det elektroniske musikmiljø i hele landet).

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)