Musikinitiativer blomstrer i Thy

I 2017 fik Danmark et nyt Regionalt Spillested. Spillestedet Thy blev udpeget på baggrund af et nyt koncept, som ikke før er set i Danmark - at samle venues i hele Thy i samme multi-musikalske maskinrum.

DIY (Do It Yourself) er måden mange af scenerne og musikeventsene i Thy er blevet til på. Kennet Bøgehøj tager imod alle, som gerne vil skabe koncerter på scener i hele Thy og bidrager med vejledning, ekspertise og afvikling. Foto: Spillestedet Thy

”Alle er velkomne under vores vinge,” siger Kennet Bøgehøj, som er leder af Spillestedet Thy. ”Hvis der er flere venues, som gerne vil være med og har modet på at gå i kast med at afholde koncerter, så er vi klar.”

Hans mission er at udvikle koncertudbuddet i hele området og at skabe koncerter, hvor de lokale bor. Således ønsker Kennet Bøgehøj og bestyrelsen at præsentere et mere mangfoldigt musikudbud, at skabe større interesse for musik og at tiltrække nye målgrupper.

Svært at holde skindet på næsen

Før Spillestedet Thy blev oprettet, satsede de små venues kun på kommercielle koncerter, hvor salget i baren var det, der sikrede, at de økonomisk kunne holde skindet på næsen. 

”Før i tiden skulle de små venues holde indtægt lige med udgifter, og der var ikke råderum til at kunne satse og slet ikke udfordre scenen med snævre genrer. Det kan vi nu som Regionalt Spillested. I dag kan vi godt lave en lidt dyrere koncert, hvor vi ved, der ikke kommer mange, men dem der kommer får en på opleveren,” fortæller Kennet Bøgelund.

Efterspørgsel på ny musik

Efter koncerterne oplever Kennet Bøgehøj og Bestyrelsesformand Ove Hegnhøj, at publikum faktisk har lysten til opleve noget nyt. Mange er så taknemmelige for, at nogen arrangerer koncerter og kommer med nyt kulturelt gåpåmod.

”Jeg har ofte talt med publikum efter en koncert, som siger ’Vi kommer for at få en god aften og for at bakke de gode initiativer op,” fortæller Ove Hegnhøj.

Men ikke alle koncerter sælger sig selv. Rytmisk musik, som ikke på forhånd er kendt, kan være svær at sælge gennem medier og plakater, så her handler det om for Spillestedet Thy at være leverandør af solide og kvalitetsrige oplevelser, så publikum tør gå til koncerter med ukendte bands. 

”Det, jeg oplever, når folk kommer herned og har været til koncert, er tilkendegivelser som: ”Hold fest, hvor var det godt. Hvor er det ærgerligt, at folk ikke kender til det”. Det er den der nysgerrighed, jeg gerne vil vække i folk og sprede ud til endnu flere ved at lave gode arrangementer som udfordrer publikumsoplevelsen. Men det tager tid at implementere. Men vi er på vej, og vi afprøver ting.”

Seneste skud på stammen er Klitmøller Garagefestival, hvor bands er booket til at spille fra private garager i hele byen.

Kommunen ønsker et rigt musikliv i Thy

I Thy har musikscenen blomstret i en årrække. Musikinitiativer som Thy Music Collective og musikfestivalen Alive, som begge også er støtte af Statens Kunstfond har arbejdet ud fra et behov for mere og bedre musik i nærområdet. Initiativerne har været båret af lokale ildsjæle med en DIY-tankegang (Do It Yourself/gør det selv, red.), og kommunen og frivillige har bakket op og hjulpet til, så musikken har fået et ekstra skub til at vokse sig større. 

Kraftcenter for talentudvikling

Kommunen støtter også Alive Festival og har senest renoveret lokalerne i URT-huset, hvor unge mødes og spiller musik og afholder koncerter. URT er kendt for at være der, hvor de unge musiktalenter udvikles og finder fællesskab i den snævre musik. 

De unge er dygtige til at skabe arrangementer. Faktisk ved de bedst, hvad der virker, for at få deres egen målgruppe ind til koncerterne. Og den tankegang stemmer Kennet ind i. Han har et, som han selv formulerer det - et skide godt samarbejde med en gruppe unge fra URT, som arrangerer koncerter for Spillestedet Thy med lokale bands. Kennet Bøgehøj står for økonomien, og resten gør de selv under kyndig vejledning. På den måde aktiverer spillestedet både talentudvikling blandt de unge musikere samtidig med, at de unge får erfaring med at afvikle events.

”Sidste sommer afholdte vi en koncert på vores udendørsscene. En af de unge fra URT kom hen til mig og sagde, ’Har du ikke noget, jeg kan lave på Spillestedet?’ Jo, vi laver fire udendørs sommerkoncerter: du laver program, booker bands og laver en plakat. Jeg sørger for lydanlæg og URT sælger øl og vand, så de får profitten. Det blev til fire fantastiske fredage med bands på scenen. Vi stillede en grill frem, så folk selv kunne medbringe det, de ville grille. Så sådan kan man også samarbejde og bidrage til, at flere platforme får noget ud af arrangementerne,” siger Kennet Bøgehøj.

Musikken skal ikke være elitær eller kræve et jakkesæt

”Mit mål er at gøre publikum mere modige, så man tør gå til en koncert, hvor man ikke nødvendigvis kender kunstnerne på forhånd. Det kan være i stedet for en tur i biografen. Det kræver ikke, at man klæder sig i det fineste puds. Jeg vil gerne være med til, at en koncert er lige i nærheden, så en koncert også kan være en spontan oplevelse for thyboerne,” siger Kennet Bøgehøj.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)