Musik, hvor publikum bor

"Lyt til andre, drop konkurrencen, skab noget sammen!" Sådan lyder rådet fra Kennet Bøgehøj, som leder Spillestedet Thy og har succes med at få musik ud i landskabet. Seneste initiativ er en garagerock-festival i surferbyen Klitmøller.

Den 1. september åbnede garageportene for en helt ny festival i Klitmøller. Spillestedet Thy, som står bag festivalen, vil gerne bringe musikken ud, hvor folk bor. Foto: Spillestedet Thy
Den 1. september åbnede garageportene for en helt ny festival i Klitmøller. Spillestedet Thy, som står bag festivalen, vil gerne bringe musikken ud, hvor folk bor. Foto: Spillestedet Thy

1. Hvad fik dig i gang med projektet? 

”Jeg kunne jeg godt tænke mig at sætte en festival lidt på vippen. Tage den ud i en ekstrem. Der hvor produktionen ikke kan gemme noget. Det blev til idéen om at flytte koncerter ind i lokale beboeres garager. Og så er det spændende, fordi der lige nu er en kæmpe hype omkring Klitmøller. Mange er flyttet hertil de seneste år. Så her er et nyt publikum.”

2. Hvad håber du at tilføre? 

”Mit mål er at gøre publikum mere modige, så man tør gå til en koncert, hvor man ikke nødvendigvis kender kunstnerne på forhånd. Det kan bare være i stedet for en tur i biffen. Måske kan det motivere dem til at tage guitaren eller klaveret i brug.”

3. Hvad får du selv ud af det? 

”Vi får præsenteret noget lækkert musik for publikum, som de ikke kender i forvejen. Og det er til gavn for det danske musikmiljø og de unge musikere. Samtidig får jeg spredt kendskabet til Spillestedet Thy.”

4. Hvad skal der til for, at et projekt bliver en succes? 

”Uden de mange tilsagn fra lokale i Klitmøller, det lokale erhvervsliv og en flot støtte fra diverse fonde var det ikke blevet til noget. Og et godt publikum! Det er publikums-opbakningen, der giver blod på tanden. Jeg var flere gange ved at stoppe projektet, men blev mødt af beboere, som havde hørt om min idé og gerne ville bidrage. Det holdt mig til ilden.”

5. Hvordan vil andre kunne lave noget lignende?

”Der er en tendens til, at man overtænker det hele, og alt skal igennem syv lange og brede djøf-runder. Det er så ødelæggende for, hvad kunsten kan. Den skal ud. Omgående. Så når du sidder med din idé, så få den ud og test den af. Det behøver ikke være U2 i Parken første gang – tag udgangspunkt i dét, du kan, og smid det ud i en anden ramme. Rytmisk musik er fantastisk, at har du strøm eller en stor generator, er du halvvejs på vej til en festival.”

6. Bedste råd til andre, der vil starte et lokalt projekt?

”Spørg derude. Spørg dine medborgere i de små samfund, om de vil være med til noget sjovt. Hør dem, om de har brug for hjælp til de ting de i forvejen arrangerer. Skab relationer og få kolleger. Drop tanken om konkurrence og konkurrenter. Kultur er dynamisk og levende og et perfekt afsæt for tossede idéer og samarbejder på tværs af foreninger og arrangører.”

 

 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)