Kan mad være kunst?

Der er opstået en gigantisk hype omkring den danske restaurant Alchemist. Blandt andet fordi de har krydret spiseoplevelsen med kunst og teater. Chefkokken er instruktør, og lyddesignere og performere sætter præg på menuen.

Vi har talt med stedets egen dramaturg, Louise Rahr Knudsen, om de flydende grænser mellem gastronomi, performance og kunst

Ifølge restaurantens dramaturg kræver det kun et åbent sind at være gæst på Alchemist. Til gengæld vil man blive taget på en ”holistisk” rejse og få sine sanser bombarderet med indtryk. Foto: Alchemist

Alchemist bliver kaldt verdens vildeste restaurant. Hvor kommer kunsten ind i billedet?

Vores ønske er, at en aften på Alchemist skal være helt unik, ikke blot i kraft af gastronomien, men også i den måde, som vi arbejder med at integrere kunst og teater i den samlede oplevelse. Vi har beskrevet vores ønsker i ’Holistic Cuisine’ - en slags manifest over den måde, som vi ønsker at integrere kunst og teater i vores arbejde, hele vejen fra den mindste råvare til præsentationen af den enkelte ret over for gæsten.

Hvad har du bidraget med som dramaturg?

Min vigtigste funktion er at bidrage til at skabe en sammenhængende oplevelse for gæsten, og den opgave er jeg gået til på samme måde, som jeg ville på et teater. I den forstand er vores medejer og chefkok Rasmus Munk ’instruktøren’ og jeg hans kunstneriske vejleder, hans dramaturg. Vi har løbende drøftet alt fra det overordnede dramaturgiske forløb af måltidet til detaljer som titlerne på den enkelte ret. Sideløbende har vi formidlet den kunstneriske vision videre til tjenerne, performerne og kokkene, så de viderefører den i deres kontakt med vores gæster.

Hvilken rolle spiller lyde og farver?

Vi arbejder ud fra en holistisk tankegang, hvor alle sanser blive påvirket i løbet af en aften, så både lyd og farver er af stor væsentlighed. Vi har en lyddesigner, Lars Bork Andersen, som har sørget for, at lyden får et sammenhængende udtryk i alle rum, mens vores 3d designer, Ronnie Fruerlund, blandt andet har designet universet i vores planetarieagtige kuppel, vores Dome. 

Hvor kommer din inspiration fra?

Som dramaturg har jeg i en årrække primært arbejdet med fødevarerelaterede oplevelser og jeg finder stor inspiration i at anskue oplevelser ud fra en klassisk, dramaturgisk tankegang. På Alchemist har vi fået et stort udbytte af at se gæsteoplevelsen ud fra en klassisk, aristotelisk dramaturgi, mens det episke teater og Sarah Kanes’ in-yer-face-tilgang har givet os et sprog, som vi kan bruge til at italesætte Alchemists mere politiske indspark på en helt ny måde. Vi lader os frit inspirere af 2.500 års teaterhistorie og omsætter det til, hvad man kunne kalde en måltidets dramaturgi. 

Er det en kunstoplevelse, man får på restauranten?

Ja og nej. Alchemist er først og fremmest en restaurant, hvor gæsten får serveret en spiseoplevelse. Alt, hvad der ellers foregår, skal understøtte og supplere den oplevelse. Om det så er en kunstoplevelse? Ja, det kan man vel godt kalde det og i så fald en mættende én af slagsen. Jeg oplever generelt i disse år, at grænsen mellem gastronomi, performativitet og kunst bliver mere flydende, og det er vældig interessant at udforske grænserne i det spændingsfelt.

Hvordan kan man arbejde med den kunstneriske dimension i en sammenhæng, hvor gæsterne vel forventer ret konkret ”value for money”? 

Det er helt klart et af de områder, der til tider har kunnet give os en smule grå hår. For hvordan prissætter man en kunstoplevelse på en restaurant? I kunst- og teaterverdenen arbejder museer og teatre jo sjældent på markedsvilkår, der afspejler de reelle omkostninger ved værkerne. Det er vi tvunget til på en anden måde her.

Hvad er du mest stolt af at have fundet på?

Det gør mig stolt at se, hvordan der er skabt en forbindelse mellem gastronomiens og teatrets verden, så det for eksempel er blevet en del af vores fælles sprogbrug på Alchemist, at vi refererer til Verfremdungseffekt og katarsis, og at de begreber understøtter vores måde at arbejde på.

Hvad er udfordringen ved at arbejde sådan et sted? 

Det er ingen hemmelighed, at vi på Alchemist har enormt høje ambitioner om at skabe en af verdens bedste restauranter. Og når vi samtidig er så eksperimenterende, hvad angår både form og indhold, så er det klart, at man på mange måder sætter sin ’røv i klaskehøjde’ for at sige det på godt nudansk. Det vil altid være en balancegang at ramme det rigtige niveau, hvor vi kan udfordre vores gæster, men samtidig sikre, at alle, uanset baggrund, får en god oplevelse.

Fakta

Alchemist hører til i en godt 2000 kvadratmeter industrihal på Refshaleøen, der blandt andet rummer tre restaurantlokaler og en 18 meter høj dome. 

Louise Rahr Knudsen er Cand. Mag i Dramaturgi og Begivenhedskultur fra Aarhus Universitet og ansat som Creative Director på Alchemist. Hun har tidligere arbejdet som dramaturg på Aarhus Teater, underviser på Dramatikeruddannelsen og for Samsø Fødevarenetværk m.m.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)