Gøgl, punk og fuck-dig-attituder

Der blev lovet skæbnesvangre nærdødsoplevelser og pastelfarvede humørpastiller, da cirkusfestivalen DYNAMO gik i luften i Odense sidste uge. Men hvad er moderne cirkus egentlig for noget? Vi spurgte festivalens leder Gry Lambertsen

Foto: Cosmin Cirstea

Hvad er særligt for nycirkus?

Her finder du nørdede opfindere og krop-virtuoser med noget på hjertet, og her finder du noget så sjældent som vaskeægte "punks", der ikke er bange for blå mærker, højder og at tage rigtigt fat.

Hvordan adskiller det sig fra andre former for scenekunst?

Genren favner bredt ved ofte at være ordløst. Det er en fysisk fortælling, der bliver skabt på gulvet, og som regel er artisterne med-skabere af det kunstneriske indhold. Kort kan man sige, det er gået fra den ekstreme fokus på dygtige individer til at handle mere om rummet og oplevelsen i et samspil med sit publikum. Nycirkus er mere teatralsk og dramaturgisk. 

Kan du give et eksempel? 

For eksempel havde vi i år besøg af Karl Stets med forestillingen Cuerdo. Karl er en vagabond-lignende klovne-karakter, der som en snegl bevæger sig rundt med hele sit liv på ryggen. Ind på scenen bærer han en stor kuffert, der rummer næsten alt, han skal bruge i forestillingen: Forskellige længder reb, der forvandler sig til en slange, et par briller og en ”slap line”. Karl har ligesom en klassisk klovn brugt hele sit liv til at forfine sine ideer, men alt, han laver, er sit eget unikke materiale, sat i en sammenhæng, hvor det næsten er umuligt at regne ud, hvad det næste stykke reb, han hiver op af tasken, kan forvandles til.

Hvorfor er det spændende at arbejde med cirkus som genre?

Rammerne for det moderne cirkus kan stadig udfordres. Det gør det til en anarkistisk genre, du ikke lige kan sætte i bås. Det er det moderne cirkus største force, og er dét, jeg elsker det allermest for. DYNAMO er ikke sat i verden for at være konform og jovial. Vi er her fordi, vi vil ændre verden lidt. Vi vil hæve barren for den kunstneriske kvalitet og udfordre den og forhåbentligt inspirere andre til at gøre det samme. 

Hvordan det? 

For os er det ikke så meget snak, men eksempler, der viser, hvor langt vi kan komme, hvis vi virkelig dedikerer os til noget. En kvinde, der går på scenen med en fuck-dig-attitude og to store mænd på sine skuldre slår i vores optik et større slag for ligestilling og udfordrer bedre normer, end flere ugers foredrag om ligestilling og køn ville kunne gøre.

Hvor mange publikummer kom der ca. til årets festival? 

Ca. 300 unikke besøgende

Hvem var de? 

Vores publikum i år var en god blanding fra scenekunstmiljøet: Artister, performere og andre branchefolk og så selvfølgelig lokale gæster fra Odense, Fyn og flere langvejsfra. Alderen går fra 1 år til 80. 

Hvad er du mest stolt af fra dette års festival? 

Jeg er mest stolt af, at vi formår at skabe et helstøbt univers. Det er ikke en festival, der har forestillinger spredt ud i hele byen. Det er et blik ind i DYNAMOs hjemmebyggede cirkus-verden og en helstøbt festival med filmprogram og brass-koncert ind imellem forestillingerne med fokus på intimitet og fællesskab.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)