Forladte grunde genopstår i Thy

Det har længe været diskuteret, hvad man skal gøre med de forladte og tomme grunde i de danske provinsbyer. I tre byer i Thy bruger man dem til at skabe kunstværker og til at skabe fællesskab i lokalmiljøet.

Alle de lokale i Hundborg hjælper til, når de i fællesskab med kunstner Morten Modin skaber kunst på en tom grund i byen. Foto: Astrid Dalum

På tomme nedrivningsgrunde i landsbyerne Sjørring, Hundborg og Snedsted har man matchet borgernes idéer med kunstneriske idéer til kunstprojekter. Projekterne giver en kunstnerisk oplevelse, men opfylder også en efterspurgt funktion i lokalmiljøet: at få udnyttet tre tomme grunde i lokalområdet til noget kreativt, som gavner og inddrager byernes beboere. Det har resulteret i spændende kunstværker og fælles oplevelser. 

Mobilen bliver lagt væk

Ud over de tre primære kunstgrunde, er tre grunde blevet brugt til kunstprojekter sammen med børn fra byernes skoler. Her har børnene prøvet kræfter med en kunstnerisk proces og realiseret kunstprojekter sammen med kunstnerne. Det er blevet til en kærlighedshave, en kunststi og et skulpturforløb. 

”Vi har arbejdet på haven hele uge. Det har været så sjovt at komme ud og lave noget andet sammen med sine venner i stedet for bare at sidde hjemme med sin mobil,” siger Maja Brandt Prüsse Sørensen fra 6. klasse på Snedsted skole.

De lokale vil være med

Borgerne i de tre byer har spillet en central rolle i kunstprojekterne. Dels har der været borgermøder som optakt til kunstprojekterne, hvor lokale har kunnet blande sig og komme med idéer til projekterne. Dels har byernes borgere stillet op som frivillige kunst-hjælpere undervejs i processen og hjulpet med fx. indkvartering, materialer, praktiske hænder, maskiner eller en kop kaffe.

”Det har været rigtig spændende at se, hvordan processen bag kunstprojekterne har været mindst lige så vigtig som de færdige værker. Det har virkelig samlet folk at løse nogle konkrete opgaver sammen og være fælles om at ville noget mere med sin by,” siger projektleder René Meldgaard, Teknik og Erhverv Thisted kommune.

De tre kunstprojekter

 

Mursten og sokler genopstår i ny form

Kunstneren Morten Modin har sammen med borgerne i Hundborg skabt værket “Reminiscens - når grundlaget var et hus”. Værket består af 5000 brugte mursten fra nedrevne huse i området omkring Hundborg. Stenene er renset af borgerne i byen og siden lagt i jorden i en 130 m2 abstrakt form, der følger den topografi, som er opstået på grunden efter de maskiner, der har været med til at nedrive huset. Udover murstene man går på, rummer kunstgrunden tre betonsokler, der skal bruges til skulpturer, som Morten har skabt i samarbejde med elever fra den lokale Hundborg Friskole. Eleverne har sammen med Morten også skabt murstensstier på en anden og mere vildtvokset grund i byen.

De lokale har deltaget i hele processen fra borgermøder til det praktiske arbejde med at skabe kunstværket. Foto: Thomas Wolsing

Et blomstrende haveanlæg på skinner

I Snedsted har borgerne fået et haveanlæg, som passer til byens motto ”Snedsted – en by i blomstring”. Det er kunstneren Thomas Wolsing, der står bag anlægget med et 7 x 14 meter stort ’bassin’ beplantet med lavendel og små søjler, man kan træde på. På bassinkanten ligger to brugte jernbaneskinner forskudt fra den ene ende til den anden. Skinnerne er med til at pege på Snedsteds rolle som stations- og handelsby. Udover lavendel der blomstrer om sommeren, er der plantet japanske søjlekirsebær, der blomstrer om foråret. På en anden grund i byen har Wolsing skabt et haveanlæg sammen med elever fra den lokale skole. Her er det blevet til både ’Kærlighedshave’ og ’Spis Mig! Have’.

De lokale kan bruge den nye bylomme til at lege eller træne balancen på vej til Spar for at gøre deres daglige indkøb. Foto: Astrid Dalum

Fra vikingesmykke til betonbord

Lige ved jernbanen i Sjørring har kunstneren Sophus Ejler Jepsen placeret et slags gigantisk rundt betonbord. Inspirationen til bordpladens udformning er hentet fra dragemønstret på et lokalt vikingsmykke, der er lagt sammen med et kort over byens vejnet. Tilsammen danner de et mønster af kanaler, som der kan løbe vand igennem. 

På en anden grund i nærheden har Sophus arbejdet sammen med elever fra skolen om et modelleret ”vandspor” i ler. Disse spor er derefter blevet støbt til betonelementer, der tilsammen danner en slags vandkunst eller ”vandvej”, der skal opsamle og transportere regnvand og De kalder projektet ”Odins vej”, der sammen med jernbanen gennem Sjørring repræsenterer en anden gammel transportform.

Interessen for at følge vandets løbespor i mønstret fra vikingesmykket, som har inspireret Sophus Ejler Jepsen til kunstværker Odins vej. Foto: Astrid Dalum

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)