Fjender mødes i musikken

På Goldschmidts Musikakademi spiller 200 børn fra svære kår musik sammen. De spiller i moskeer, synagoger og til særlige arrangementer. Undervisningen er gratis. Faktisk får de 50 kr. pr. koncert, de spiller.

I oktober får Goldschmidts Musikakademi deres helt egne lokaler til undervisning. Det betyder, at de ikke længere behøver spille i gymnastiksale og kan skabe et undervisningsmiljø med egne instrumenter og lydisolering. Foto: Goldschmidts Musikakademi

Henrik Goldschmidt ønsker at skabe møder imellem børn. Børn som aldrig ellers ville have haft muligheden for at få musikundervisning pga. økonomiske eller sociale årsager. Børn fra flygtningelejre, børn med religiøse baggrunde, børn som kommer fra svære kår og børn med interesse for musik.

Nye lokaler - nye muligheder

Et stort sponsorat har gjort det muligt for Goldschmidts Musikakademi at flytte ind i deres egne lokaler i oktober 2018. Væk fra gymnastiksale og ind i lydisolerede lokaler med plads og udstyr. Det betyder optagelse af flere børn og ansættelse af flere lærere.

”Vi håber, at vores skole kan være med til at gribe de børn, som er udsat på den ene eller anden måde. Samtidig håber vi, at vi kan komme det had, der indimellem opstår mellem grupper af mennesker til livs, så man ser mennesket bag tørklædet, korset eller kalotten og skaber venskaber fra barnsben på tværs af nogle af de skel, som vi ser i vores samfund i dag,” siger Henrik.

Idéen til skolen

I 2003 kom de bosniske flygtninge til Danmark. Henrik tog ud og spillede en koncert for de nyankomne. ”Jeg spillede en gammel jødisk melodi på klarinet. De havde siddet helt stille, og pludselig livede de op. Selvom vi ikke kunne tale sammen, kommunikerede vi gennem musikken. Der opstod et kærligt skænderi om, hvor melodien kom fra, om den var makedonsk, bosnisk eller jødisk. Det var her, det gik op for mig, hvordan kan musikken forene,” siger Henrik.

Det blev begyndelsen på en ny rejse for Henrik, som med sin erfaring som musiker i Det Kongelige Kapel også ønskede at spille musik for andre end det privilegerede publikum. ”Derfor tog jeg orlov fra Det Kongelige Kapel og flyttede til Jerusalem, hvor jeg hver dag tog over grænsen til Ramala i Palæstina for at undervise krigsramte børn."

Undervisning af fjenden

Børnene i Ramala kendte ikke Henriks jødiske baggrund, og de talte indforstået med Henrik om deres "brødre", som sprængte sig selv i luften i busserne i Israel. Den hændelse var ved at få Henrik til at opgive, men et råd fra hans far, fik ham til at blive. 

”Hvis der kommer en fjende og underviser i musik, så er det den største gave, du kan give. Jeg fortsatte arbejdet. Bare fordi de lever i en anden verden, er de ikke onde børn. Og det endte med, at jeg fik børn fra både Israel og Palæstina til at spille sammen,” siger Henrik.

Uden for din dør i Danmark

”Der er jo også grupperinger på Nørrebro, som ikke vil hinanden det godt. Så hvorfor ikke gøre det samme derhjemme. Min første tanke var, at børnene ude på Carolineskolen, som aldrig har mødt en araber, skal møde nogle arabere. Så jeg samlede et lille orkester og tog ud og spillede i gymnastiksale på skolerne på Nørrebro og Nordvest.”

Det blev til starten Goldschmidts Musikakademi. Dét, at det var gratis var med til at gøre det muligt for børnene at være med. 

Uretfærdig venteliste

200 børn går på skolen, og 100 børn står på ventelisten. ”Vores venteliste er uretfærdig på den måde, at vi forsøger at lave den bedste synergi, så der er børn med så mange forskellige etniciteter som muligt. Kommer der flygtningebørn eller børn, som virkelig trænger, så kommer de direkte ind. Vi har allokeret 70% optag af børn, som har det svært på den ene eller anden måde og 30 % som er frit,” siger Henrik.

”Køber” børnene

Børnene skal tage ansvar for deres undervisningsforløb. Selvom Henrik forklarer, at han er blevet kritiseret fra flere sider for at ”købe” børnene ved at give dem 50 kr. for hver koncert, de spiller. ”Jeg gør det, der virker, og børnene er motiverede. Og når storebror står med en konvolut med 500 kr. til julekoncerten, så skal lillebror nok komme i gang med at spille musik. De falder ikke fra, som de ville have gjort, hvis det blot var gratis undervisning,” siger Henrik.

De fattigste børn synger med de mest magtfulde

Efter terrorangrebet i København den 14. februar 2015 og drabet på filminstruktør Finn Nørgaard og den jødiske vagt Dan Uzan blev Henrik spurgt, om hans elever ville synge til mindehøjtideligheden i synagogen foran Statsminister Helle Thorning-Schmidt, ministre, erhvervsfolk, imamer, præster og rabbinere.

Det blev et ja fra børnene, også selvom Henrik indimellem møder modstand fra børnenes forældre, når de skal spille i kirker, moskeer eller synagoger, hvis deres børn ikke tilhører den givne tro.

”Da koret synger Leonard Cohens Halleluja, ser jeg ned på publikum og ser, at alle synger med. Både imamer, rabbinere, Statsministeren og alle synger med. Der viste børnene, hvordan verden kan se ud, og at vi sagtens kan være venner trods uenigheder. Jeg tror, det er det, skolen er med til at bidrage til i lokalmiljøet i Nordvest. At børn og unge får mulighed for at se verden på en ny måde og at skabe venskaber på tværs af religioner og sociale skel. Det er i hvert fald mit håb,” siger Henrik. 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)