Alle dogmer i spil

På SPOR festivalen gør arrangørerne meget for at nedbryde hierarkiet mellem scene og publikum og tilbyde forskellige fortolkninger af, hvad der er en koncertoplevelse, et instrument, en musiker og en kunstoplevelse.

Anne Berit Asp Christensen har siden 2007 været festivaldirektører og kunstnerisk leder sammen med Anne Marqvardsen. Foto: Marc Fluri

Hvad er særlige ved SPOR festivalen?

Der sker en eksplosiv udvikling inden for ny musik og lydkunst. Det er en stilart, som hele tiden viser nye ansigter. Vi ser den ny musik som en del af samtidskunsten mere end bare som en lillebror til den klassiske musik. Vi er lige der, hvor kunsten gør nye landvindinger og præsenteres for et dansk publikum. 

Hvad kræver det af publikum? 

Værker og venues er helt anderledes end det, man kender fra den klassisk musik, hvor meget foregår i en koncertsal, og hvor der ofte reproduceres nogle meget borgerlige dyder. Der er mange regler i den klassiske koncertsal og en tendens til at gøre det lidt for elitært. På SPOR er det nemmere at gå til, fordi der er flere veje ind i oplevelsen og ingen færdige definitioner af, hvad der er rigtigt og forkert. Det kræver ikke en kæmpe viden om klassisk musik eller særlige kompetencer.

Hvad er det særlige, I bidrager med?

Vi har mange spændende eksempler på at få flere kunstarter til at smelte sammen og der er mange genrekryds. Det giver en enorm værdi til værkerne og er en stimulering af hele musikmiljøet og befolkningen. Hele den kreative, kunstneriske fantasi får et frirum. Og jo mere interessant og fri kunsten er, jo mere interessante og tænksomme bliver vi jo også som mennesker.

Forestillingen ”No Tomorrow” med Iceland Dance Company er en ballet for seks dansere og seks guitarer. Bryce Dessners musik er komponeret til forestillingen, der kan opleves på dette års SPOR i Aarhus. Foto: Saga Sigurðardóttir

Hvordan har festivalen udviklet sig gennem årene? 

Festivalen er selvfølgelig udviklet betydeligt og er også vokset, men vi har bevidst holdt den autonom og fri. Det er en svær kunstart at skaffe penge til, men SPOR opfattes som en af de mest anerkendte og innovative festivaler i Europa, og vi gør alt for at brede den ud til så mange som muligt. Nogle af de værker, vi viser her på lillebitte SPOR burde opføres på store institutioner som for eksempel Det Kongelige Teater med maksimal publikumsmæssig kapacitet. Det fortjener værkerne og det fortjener danskerne!

Hvad får du selv ud af det som festivalleder på femtende år? 

Jeg har en enormt stor kærlighed til den her kunstart. Jeg har spillet ny musik siden, jeg var seks år og er helt groet sammen med den selv. Og så er jeg nok bare en person, som gerne vil gøre noget ved tingene i stedet for at gå og være irriteret. For når man besøger festivaler rundt om i Europa, kan man godt synes, det mange steder er meget gammeldags og mandsdomineret. Det er stadig ofte mænd på omkring 60, som er hovedpersonerne. Og det passer slet ikke ind i min "ny musik selvforståelse". Vi har sat en masse parametre og dogmer i spil for eksempel køn, koncertrummet og hierarkiet mellem publikum og musikere og scenerum. Ikke for at rakke ned, men der er nogle vaner i klassisk musik, som kan bremse for udvikling af kunsten.

Hvad håber du at bidrage med? 

Det vil altid være min påstand, at man har brug for rum, hvor man kan være sammen og eksperimentere, hvor man fraviger fra det meget resultatorienterede og målbare. Ikke kun i kunsten, men i hele samfundet. Hvis man vil være frit land, der tænker ud af boksen, så har man brug for frirum til at tænke nye ting.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)